RADAR+ Online

Word Abonnee

Mara Grimm

p.-93-_Studio-P_I.jpg

Dafne verdient een medaille

Er is maar één ding erger dan Bekende Nederlanders die opeens een kookboek maken: Bekende Sporters die een kookboek maken. Dat zit zo. Negen van de tien keer gaat het om door recepten bureaus in elkaar geflanste boeken waar de ongeloofwaardigheid vanaf druipt. Tussen nietszeggende gerechten staan vooral heel veel foto’s van de BN’er/BS’er zelf, in het beste geval met een groene smoothie in de hand, in het slechtste geval in een kort rokje met een mes dat ze zo totaal verkeerd vasthouden dat je meteen snapt waarom ze belachelijk dun zijn: ze kunnen helemaal niet koken. Bijna al die boeken zou ik vooral in de winkel laten ­liggen. Uitzondering op de regel is ’t boek van Dafne Schippers. Samen met haar zus Sanne houdt ze al jaren een blog bij over voeding. Je leest wat Dafne eet voor en na een training, hoe ze ontbijt en welke taarten ze bakt – want die eet ze gelukkig ook. Belangrijker: onze hardloopkampioen houdt oprecht van koken en heeft ook nog eens daadwerkelijk verstand van gezond eten. Dus wie mee wil doen met de gezondheidsrage zonder zich onder te dompelen in quinoa-salades-­zonder-smaak is bij Dafne aan het perfecte adres. Haar voedingsadviezen zijn nuchter en verre van radicaal (veel eiwitten, weinig suiker, rustig aan met koolhydraten) en haar receptuur is snel en makkelijk. Ze geeft recepten voor vóór (een exotische smoothie bowl) en na (bietenburgers) het sporten. Maar ook voor snacks onderweg (bijvoorbeeld bananenbrood met hazelnoten, of rabarbermuffins) en voor ontbijtjes (cranberry- griesmeelpap). Speciale aandacht verdienen Dafnes zoete recepten. Waar je in dit soort boeken normaal wordt doodgegooid met onsmakelijke glutenvrije haverkoeken, zijn Dafnes zoete gerechten behoorlijk lekker. Sterker: haar kokosmakronen met limoenrasp en maanzaad klinken zelfs smakelijker dan de klassieke variant, terwijl het nota bene gaat om een gezonde variant van de makronen die haar oma altijd maakte. En in haar perentaartje verwerkt ze tahin – niet alleen gezond, maar ook echt een goede en originele combinatie. Alle gerechten in dit boek druipen van de gezondheid, dat wel. Pizza’s maakt Dafne dan ook niet op een klassieke pizzabodem, maar met volkoren flatbread en linzen. Klinkt niet echt heel appetijtelijk, maar met dank aan goede styling ziet het er in dit boek behoorlijk smakelijk uit. Knap gedaan, al plaatsen we bij de verdere styling een kleine kanttekening: het is de laatste tijd nogal in de mode om gerechten nonchalant te fotograferen. Dat kan goed werken, maar om nou op echt elke foto een zogenaamd verdwaalde aardbei, een achteloos stukje brood of een gevallen pistachenoot te laten zien, is een beetje te veel van het goede. Maar dat zijn details. Want overal is dit een prima boek. ­Culinair gezien misschien niet hemelbestormend, maar wel gezond, vrolijk en vooral: oprecht. En daarmee verdient Dafne goud in de categorie kookboeken van BN’ers.

 

Cranberry-griesmeelpap met ouderwetse stroop

Dafne: ‘Als kind was ik een lastige eter; groente en brood vond ik maar niets. Het enige wat ik écht lekker vond, was warme melk uit mijn favoriete gele beker, met soms een beetje griesmeel erdoorheen. De griesmeel heb ik weer helemaal ontdekt en blijkt heerlijk met verse cranberry’s.’

Ontbijt | Voor 1 persoon | Bereidingstijd: 10 minuten

Nodig • 150 ml melk of melk­vervanger • 2 el griesmeel • 50 g verse cranberry’s • 1 el stroop of honing, ter garnering • optioneel: honing of suiker, naar smaak

Doe de melk in een pannetje en breng aan de kook. Als je het wilt zoeten, voeg dan eventueel wat honing of suiker toe naar smaak. Draai het vuur laag. Schep de griesmeel en cranberry’s erbij en roer goed door elkaar. Blijf roeren tot de griesmeel gaar is en alles is ingedikt tot een lekker papje. Dit duurt ongeveer 7 minuten. Haal de pap van het vuur en roer er even­tueel een lepel stroop door. Versier met wat gehalveerde verse cranberry’s. Dit ontbijtje kan ook prima vóór het sporten gegeten worden vanwege het hoge koolhydraatgehalte en het lage vet- en vezelgehalte. Je kunt ook wat gedroogd fruit, zoals gesneden dadels, toevoegen als je dat lekker vindt.

 

 

 




Deze website maakt gebruik van Cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.