RADAR+ Online

Word Abonnee

Charly.jpg

Charly's All is Fair

‘Zuivel is qua duurzaamheid een nachtmerrie’, zegt Charlotte Zum Vörde Sive Vörding (29). Daarom runt ze een bedrijf in vegan kaas, waar geen dier bij komt kijken.

 

2bestelnu

Je hebt het tij mee, er lijkt momenteel een vegan revolutie gaande. ‘Gelukkig wel. Als ik tien jaar geleden was ­begonnen met mijn bedrijf Charly’s All Is Fair had ik het een stuk moeilijker gehad. Maar dat ­veganisme momenteel hot is, is in eerste instantie te danken aan kleine ondernemers zoals ik. Onze initiatieven krijgen aandacht van bloggers en vloggers, waarna celebrity’s en jongeren ze ­oppikken. Door social media als Instagram gaan zulke ontwikkelingen snel.’


Hoe ben je begonnen?

‘Mensen blijer maken en daarmee de wereld een beetje mooier vind ik heel belangrijk. Daarom had ik naast mijn vaste baan als manager bij een Stayokay-hostel als hobby een cateringbedrijfje in biologische en veganistische taarten. Van een aantal van mijn klanten hoorde ik dat ze graag helemaal plantaardig wilden eten, maar kaas niet konden opgeven. Zo kwam ik vijf jaar geleden op het idee om een vegan ‘kaas’-variant te ontwikkelen.
Als eerste rolde de Cheddâh uit de bus, waarop ik uit mijn vriendenkring heel positieve reacties kreeg. Zo werd ik aangemoedigd door te gaan. Inmiddels zijn er vijf soorten ‘Charly’s’ op de markt.’


De receptuur heb je zelf uitgedokterd?


‘Ik ben gewoon op het internet op onderzoek uitgegaan. Daar stuitte ik op een oude bereidingswijze voor vegan kaas op basis van gemalen cashew­noten. Die zijn lekker romig en vrij neutraal van smaak, zodat je er met kruiden en specerijen een eigen draai aan kunt geven. Daarbij hebben cashewnoten een eiwitwaarde van 18 procent; die is ongeveer vergelijkbaar met die van gewone kaas. Ook een voordeel is dat in noten veel onverzadigde ofwel gezonde vetten zitten, waardoor Charly’s beter voor je zijn. Kaas van koemelk bevat over het algemeen 45 procent vet, waarvan de helft verzadigd, wat invloed heeft op het cholesterol­gehalte. Mijn producten hebben gemiddeld een vetpercentage van 30 procent.’


Maar ook voor het milieu zouden we aan de vegan kaas moeten.

‘Zuivel is qua duurzaamheid een nachtmerrie.
Voor het maken van één kilo gewone kaas wordt tien liter melk gebruikt, waarvoor weer vijfhonderd liter water nodig is. Onder meer voor de verbouwing
van soja, een krachtvoer waarmee stalkoeien vaak worden gevoerd. Voor de teelt van soja – één liter melk vergt één vierkante meter – sneuvelt tropisch regenwoud. Daarnaast wordt veel CO₂-uitstoot veroorzaakt door koeien. Die bovendien vaak een beroerd bestaan leiden. Onder meer omdat hun kalveren vaak meteen na de geboorte worden weggehaald, zodat ze voor de mens melk kunnen produceren.’


De cashewnoten die je gebruikt, komen van ver. Ook niet echt goed voor het milieu.

‘CO₂-neutraal is dat inderdaad niet, maar toch een betere optie. De cashewnoten die ik gebruikzijn van reststromen, de overgebleven stukjes.
De noten komen per boot naar Nederland. Ik betrek ze van een biologische boerencoöperatie in het Afrikaanse Benin. De arbeiders worden goed betaald en de coöperatie regelt kinderopvang, onderwijs en gezondheidszorg.’


Gaat het Charly’s All Is Fair ook goed?

‘In 2017 wonnen we de Organic Food Against Climate Change-challenge, een wedstrijd van de Triodos Bank en multinational Wessanen voor innovatieve bedrijven in de voedselsector. Daarna is het hard gegaan. De Charly’s liggen tegenwoordig bij alle vestigingen van Ekoplaza en in de winkels van de Belgische keten Bioplanet. Ook leveren we aan twee groothandels.’


Klinkt allemaal succesvol.

‘Toch mag het nog wel een tandje hoger. Mijn omzet stijgt, maar mijn kosten nemen door de groeiende productie ook toe. Mijn Charly’s zijn aan de prijs (circa € 5 voor 80 gram), maar mijn winstmarge is klein. Ik krijg 50 procent van de verkoopprijs – de andere helft gaat naar de winkel of groothandel – waar ik alles van moet doen. Daardoor verdien ik onder het minimumloon. Soms zijn er daarom dagen dat ik het niet leuk vind. Maar meestal ben ik optimistisch en positief. Ik doe het voor een betere wereld; ik wil graag het verschil maken.’


Wat zijn je toekomstplannen?

‘Ik ben momenteel bezig met het ontwikkelen van nieuwe producten waarmee ik meer consumenten wil bereiken. Het gaat om een blok – mijn andere Charly’s zijn vooral smeersels – dat meer lijkt op de oer-Hollandse kaas. En een smeltbare variant voor bijvoorbeeld op pizza, omdat ik hoorde dat mensen daar behoefte aan hadden.
Beide varianten worden gemaakt van lupine, een eiwitrijke boon uit Nederland. Ze worden deels machinaal gefabriceerd. Daardoor zijn ze minder arbeidsintensief en kan ik ze tegen een lagere kiloprijs verkopen.
Verder wil ik meer gaan leveren aan onder meer de horeca en ziekenhuizen. En er zijn vergevorderde plannen om mijn buitenlandse afzetmarkt te vergroten. Het is de bedoeling dat ik volgend jaar ook aan Noorwegen en Duitsland ga leveren.’


Denk je dat veganisme nog veel groter wordt?

‘Mensen gaan het steeds belangrijker vinden om zo duurzaam mogelijk te consumeren. Vijf jaar geleden heb ik zelf de stap gemaakt van vegetariër naar veganist. Daar voel ik me vooral mentaal uitstekend bij, omdat ik me niet schuldig maak aan dierenleed en mijn ecologische voetafdruk kleiner is. Maar ook fysiek gaat het me goed; ik mis niks. Mijn tweeling heb ik twee jaar lang borstvoeding gegeven. Ze zijn het levende bewijs, het zijn twee heel gezonde, lekker stevige kinderen.’


charlysallisfair.nl




Sluiten

INHOUDSOPGAVE
Special over wonen
RA04_4TM5_INHOUD.jpg