RADAR+ Online

Word Abonnee

tekst Sander van der Heide

Brompton2017_071BWBW.jpg

Getest: Vouwfietsen

Een vouwfiets wordt meestal aangeschaft voor de laatste paar kilometers na een ritje in de trein. Maar als een vouwfiets je enige fiets is, of als je hem wilt kunnen meenemen in de auto voor een fietstocht, moet hij aan andere eisen voldoen.


We hebben vier vouwfietsen getest als toerfiets. Tijdens de test hebben we herhaaldelijk te horen gekregen: ‘Maar daar zijn die fietsen helemaal niet voor bedoeld.’  Klopt, maar dat wil nog niet zeggen dat een vouwfiets niet wordt gebruikt om een tochtje mee te maken. Ook kun je voor een vouwfiets kiezen als je je fiets liever niet buiten voor de deur zet of geen ruimte hebt om je fiets te stallen. Dan wil je ‘m makkelijk in huis opbergen of mee in de lift kunnen nemen. Een toerfiets is doorgaans lastiger te hanteren, zeker als je die je op een fietsendrager of boven op het dak van je auto moet tillen, of achterop de trekhaak moet monteren. Voor veel mensen is een gewone fiets daarvoor te zwaar. Een vouwfiets kan dan een uitkomst zijn. Ze zijn een stuk lichter en compacter en kunnen in bijna elke kofferbak. Althans, sommige vouwfietsen. Je ziet dat de fabrikant steeds meer rekening houdt met de verschillende eisen van de consument. Vandaar dat we vier fietsen hebben getest die slechts één ding gemeen hebben: het zijn vouwfietsen, maar daar is het dan ook mee gezegd. De ene is compact en licht, maar heeft weinig comfort. De ander is zo zwaar dat-ie amper is te tillen, maar wel handig binnen kan worden weggezet.




Brompton

datum indiening: vr 10 aug 2018, 15:11

Deze Engelse fiets heeft over de hele wereld heen een enorme schare fans. Niet zonder reden, de Brompton is zo klein en compact te maken, dat hij zelfs als handbagage mee in het vliegtuig kan. Met zijn kleine 16-inch wieltjes is ie ook heel wendbaar in het verkeer, maar in combinatie met het kleine smalle stuur, kun je het beste allebei de handen maar aan het stuur houden. Het uitsteken van je hand om de richting aan te geven, is een ware balans-
oefening. Daarom is de Brompton niet handig voor iedereen. Hij heeft iets van een crossfiets en zo is je houding ook, je leunt op het stuur. Daarentegen is hij superlicht en makkelijk op te pakken. Je zet hem zo even achter in je auto of in het bagagerek in de trein. Er is altijd wel een plekje te vinden om hem op te bergen en vrijwel overal mee naar binnen te nemen. De standaardversie heeft twee versnellingen en dat betekent flink wat trapwerk, een upgrade naar een luxe versie is dan ook zeker aan te raden.

CIJFER: 7,8

Vouwmaten: 64 x 29 x 60 cm
Gewicht: 10.5 kilo
Wielmaat: 16-inch
Prijs: vanaf € 1155
voordeel licht, compact
nadeel rijcomfort, prijs
score gewicht: 9
score invouwen: 9
score rijervaring: 6
score constructie: 7

Brompton.jpg
Sluiten

INHOUDSOPGAVE
inhoud6.jpg