RADAR+ Online

Word Abonnee

tekst Sander van der Heide

Brompton2017_071BWBW.jpg

Getest: Vouwfietsen

Een vouwfiets wordt meestal aangeschaft voor de laatste paar kilometers na een ritje in de trein. Maar als een vouwfiets je enige fiets is, of als je hem wilt kunnen meenemen in de auto voor een fietstocht, moet hij aan andere eisen voldoen.


We hebben vier vouwfietsen getest als toerfiets. Tijdens de test hebben we herhaaldelijk te horen gekregen: ‘Maar daar zijn die fietsen helemaal niet voor bedoeld.’  Klopt, maar dat wil nog niet zeggen dat een vouwfiets niet wordt gebruikt om een tochtje mee te maken. Ook kun je voor een vouwfiets kiezen als je je fiets liever niet buiten voor de deur zet of geen ruimte hebt om je fiets te stallen. Dan wil je ‘m makkelijk in huis opbergen of mee in de lift kunnen nemen. Een toerfiets is doorgaans lastiger te hanteren, zeker als je die je op een fietsendrager of boven op het dak van je auto moet tillen, of achterop de trekhaak moet monteren. Voor veel mensen is een gewone fiets daarvoor te zwaar. Een vouwfiets kan dan een uitkomst zijn. Ze zijn een stuk lichter en compacter en kunnen in bijna elke kofferbak. Althans, sommige vouwfietsen. Je ziet dat de fabrikant steeds meer rekening houdt met de verschillende eisen van de consument. Vandaar dat we vier fietsen hebben getest die slechts één ding gemeen hebben: het zijn vouwfietsen, maar daar is het dan ook mee gezegd. De ene is compact en licht, maar heeft weinig comfort. De ander is zo zwaar dat-ie amper is te tillen, maar wel handig binnen kan worden weggezet.




Flyer Pluto 3.01

datum indiening: vr 10 aug 2018, 15:18

De Pluto 3.01 is de enige elektrische vouwfiets in dit rijtje, vandaar ook dat hij het duurst van de vier is. Hij is ook het zwaarst, 22 kilo zonder accu. Dat til je niet zomaar even in de kofferbak van de auto. Hij was zelfs te groot voor onze vergelijkende kofferbaktest en kon alleen platliggend, met achterbank naar beneden geklapt mee. Dat wil niet zeggen dat de Pluto niet compact is te maken, na het rijden, klap je hem met één handeling in en zet je hem met een stevige standaard gewoon in een hoekje weg. Je fietst er prima op, vergelijkbaar met een normale elektrische fiets met lage instap. Prettige rijhouding ook. Ondanks de kleine 20-inch wielen, is het rijgemak optimaal en konden we fluitend zonder enige zadelpijn of rugpijn, een ritje van 50 kilometer afleggen. Deze fiets is dus uitermate geschikt als je thuis of op je werk een elektrische fiets wilt binnenzetten. Om hem mee te nemen in de trein of auto, is hij niet aan te raden.

CIJFER: 8

Vouwmaten: 107 x 90 x 40 cm
Gewicht: 22 kilo zonder accu
Wielmaat: 20-inch
Prijs: € 2999
voordeel rijcomfort, makkelijk invouwen
nadeel gewicht, prijs
score gewicht: 6
score invouwen: 8
score rijgervaring: 9
score constructie: 9

Flyer.jpg
Sluiten

INHOUDSOPGAVE
inhoud6.jpg