RADAR+ Online

Word Abonnee

Tekst: Gerard Sonneveld | Illustratie: iStockphoto

onderdelen.jpg

Zelf aan de beurt

Je auto repareren. Dat is iets voor garages, dacht Gerard. Inmiddels vervangt hij met gemak een lekke radiator en onderhoudt hij zelf zijn auto. Met alle prettige financiële gevolgen van dien.

 

 

autocarrozzeriavenezia.it

Het was een ritje van niks, een paar jaar geleden met zes kinderen achter in onze gezinsauto die naar een feestje gebracht moesten worden. Maar het getik, ergens bij de achterwielen begon me te storen en ik stopte bij een tankstation om te kijken wat het was. Het werd mijn eerste kennismaking met het sleutelen aan auto’s. (Twee jaar later reviseerde ik remmen, sleutelde ik een complete motor uit een oldtimer en verving ik een lekke radiator van onze Golf.) De ravage die ik toen bij het linkerachterwiel zag, vergeet ik niet gauw meer: een vrijwel opengescheurde achterband, een deel van het loopvlak gerafeld, maar nog net niet lek. Het getik? De versteviging met staaldraden in de band was gescheurd en de afgebroken draden staken uit en sloegen tegen de carrosserie. Nog even doorrijden en ik had een klapband gehad met alle gevolgen van dien. Dat kinderfeestje moest beslist even wachten tot ik het reservewiel eronder had gezet. Waar was mijn instructieboekje? Banden? Of eigenlijk de complete onderkant van de auto? Ik had er nog nooit naar omgekeken; dat was toch iets voor garages? Ik had er immers geen verstand van. Een fietsband kan ik plakken, een stekker kan ik vervangen, maar auto’s, nee. Toch ben ik sindsdien met kleine klusjes begonnen en toen dat meeviel, telkens ingewikkelder zaken. Het begon simpel met het vervangen van de band en van een lampje in de koplamp, het smeren van een stroef lopende deur, en het vervangen van de motorolie, inclusief filter. En eigenlijk is het niet eens moeilijk. De bonus: lagere onderhoudskosten doordat ik er op tijd bij ben: en een oliewissel kost geen € 110 bij de Kwik-Fit, maar nu hooguit € 30 voor olie en filter. En inderdaad, sinds het oponthoud bij dat tankstation, controleer ik geregeld de banden.

Wat ben je kwijt aan kosten en onderhoud?
De kosten van onderhoud en reparatie zijn bepaald niet de grootste uitgaven wanneer het gaat om je autobezit. Brandstof en afschrijving voel je het ergst in je portemonnee. Toch hebben onderhoud – en vooral reparaties – een slechte naam. Het eerste omdat je er nauwelijks iets zichtbaars voor terugkrijgt. Het tweede vanwege het onvoorspelbare karakter ervan. Volgens onderzoek van de Consumentenbond ben je aan onderhoud en reparaties van een nieuwe compacte auto (0-3 jaar) ongeveer 6% kwijt. Bij een auto tussen de 3 en de 6 jaar oud loopt dat op tot 8%. Toch is makkelijk te besparen op onderhoud. Ook door volstrekte leken. Het bijvullen van vloeistoffen, het oppompen van de banden of het smeren van sloten en scharnieren is eenvoudig, en dwingt je om eens naar je bezit om te kijken, zodat problemen of slijtage eerder worden opgemerkt. De vroege signalering van een probleem bespaart op den duur kosten uit.

Naar de dealer, de snelfitter of de garage om de hoek? Wanneer er op je auto nog fabrieksgarantie zit, is de merkdealer de aangewezen plaats voor alle onderhoud. Als je ergens anders onderhoud hebt laten doen, kan de dealer dat aangrijpen om een reparatie niet onder de garantie te laten vallen. (Volgens Europese regels heeft hij daarin geen gelijk overigens, maar wil je die strijd aangaan?) Daarna hebben bedrijven aangesloten bij de Bovag de voorkeur, vanwege de garantie en de klachtenregeling die daar geldt. De Kwik-Fitters hanteren eigen garantiebepalingen op onderdelen en reparaties. Als je op je portemonnee wilt letten, is de laagste prijsgarantie natuurlijk het meest interessant. 

Doe-het-zelfgarage
Wie wel zin heeft in een enigszins gevorderde klus, zoals bijvoorbeeld het vervangen van de motorolie, maar niet op straat onder de auto wil gaan liggen, kan terecht bij het toenemende aantal doe-het-zelfgarages. Daar kun je makkelijk je auto op de brug zetten om zonder al te veel moeite de oude olie af te tappen en de auto van nieuwe olie te voorzien. Je betaalt voor de brug, meestal € 15 per uur en voor het afvoeren van de olie. Vaak zijn gereedschappen en kleine materialen zoals moertjes, kabelbinders en diverse soorten olie of vet, gratis te gebruiken. Ook advies is meestal gratis. Googel voor een garage in de buurt op: dhz-garage, doe-het-zelfgarage, zelfsleutelgarage.

Voor gevorderden
Koop een Haynes-onderhoudsboek. Deze Britse uitgever heeft voor zeer veel merken en typen een compleet garagehandboek samengesteld. Hoe vervang ik remschijven, wiellagers, uitlaten, ja zelfs koppelingen en erger. Van het uitbouwen van het achterlicht tot aan het afstellen van de ontsteking. Zoals gezegd: alleen voor de echte doorzetters. Investeer in goed en specialistisch gereedschap. Begin eens met een tang om het olie lter los te draaien, scheelt een hoop gepruts. Ga langs bij de automaterialenhandel, zoals bijvoorbeeld Brezan. Op basis van het kenteken kunnen ze alle geschikte lters, lampjes, vloeistoffen en gereedschappen leveren. 

Loont het de moeite?
Daar kom je alleen achter wanneer je weet wat werkzaamheden bij garages kosten. Er zijn behoorlijke prijsverschillen. Voor de gezinsauto waarin wij rijden, kost het vervangen van de distributieketting bij de ene garage € 320, ergens anders € 620. In dat geval loont het aanvragen van offertes de moeite. Steeds meer bedrijven hebben een gegarandeerde prijs voor een groot aantal vastomlijnde werkzaamheden. Ook steeds meer merkdealers weten dat de consument graag prijzen vergelijkt. Veel garages bieden een online offerteservice. Twee websites blinken hierin uit: bij carsom.nl krijg je binnen 24 uur drie offertes. Bij mijngarage.nl gaat dat zelfs direct voor een flink aantal klussen.



Nooit doen
* Werken in de buurt van een draaiende of hete motor. Draaiend spreekt voor zich, zeker als je kettingen, sjaaltjes, lang haar of wijde mouwen hebt. Is de motor heet, dan kan de ventilator plotseling aanslaan, ook als het contact op uit staat. Ook nooit open vuur gebruiken of met een draaiende motor in een dichte garagebox werken.
* Onder een auto werken (of zelfs maar kijken!) als de auto alleen maar op een krik staat. Een krik is alleen gemaakt om één wiel een klein stukje van de grond te tillen. Jaarlijks overlijdt er tenminste één persoon die dit advies negeert. Wie geregeld aan een auto knutselt, schaft een garagekrik aan, bokjes en andere stevige hulpstukken. Anders: bezoek een doe-het-zelfgarage.
* Olie verversen boven een rioolput: sinds de jaren vijftig staat het al in de boekjes, misschien wel eerder. Oude olie moet naar de milieustraat, en dat is meestal tot een bepaalde hoeveelheid gratis.
* Remvloeistof bijvullen. Het peil van de hoeveelheid remvloeistof daalt naar mate de remblokken slijten. De oorzaak van een gezakt vloeistofniveau is of een lekkage (ernstig) of versleten remblokken (een kleine kostenpost).

Wel zelf doen: (van makkelijk naar iets minder makkelijk)
* Banden controleren op scheef afslijten, andere slijtage, beschadigingen en spanning.
* Ruitenwisservloeistof (dop: sproeiersymbool) bijvullen tot de streep.
* Ruitenwisserbladen vervangen.
* Lampjes vervangen (alleen halogeen of gloeilampen. Bij sommige auto’s is het vervangen van een koplamp een klus voor een gevorderde monteur!). Oliepeil controleren en bijvullen (instructieboekje).
* Koelvloeistof bijvullen (alleen bij koude motor. Soort staat in het instructieboekje: niet alle auto’s verbruiken deze vloeistof).
* Accupolen schoonmaken en insmeren met vaseline.
* Interieur lter en lucht lter vervangen (juiste type: automaterialenhandel).
* Olie en -filter vervangen (juiste type: automaterialenhandel). De ANWB heeft voor een aantal klussen een beknopte handleiding: zie anwb.nl




Deze website maakt gebruik van Cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.