RADAR+ Online

Word Abonnee

_Annemarijne_Bax_RADAR_Anna_Paans_005.jpg

5 tips om gezond oud te worden

We willen natuurlijk een gezonde en vrolijke oude dag. Want oud wórden we: mannen gemid­deld 80,1 en vrouwen 83,3 jaar. Vijf uitgebreide tips voor een lang,  gezond én gelukkig leven.
bestelnu1_2019

1

Leef volgens het uitgangspunt van het Japanse ikigai: blijf bezig
Ikigai is een Japans woord dat kan worden vertaald als ‘het geluk om altijd bezig te zijn’. De inwoners van het Japanse eiland Okinawa, met de meeste gezonde en actieve honderdjarigen dan waar dan ook ter wereld, leven volgens het principe van ikigai. Het boek Ikigai, het Japanse geheim voor een lang en gelukkig leven (2016) legt uit wat de ­sleutels voor een lang leven zijn. In het kort: het is een combi­natie van voeding, ­beweging, het ­hebben van een doel in je leven en het ­hebben van een sterk sociaal netwerk. Om gezond oud te ­worden, moeten we dus op zoek naar onze eigen ikigai en elke dag met een doel opstaan. Blijf bezig. De hoog­bejaarde ­bewoners van Okinawa verbouwen zelf hun groente, en ze doen vrijwilligerswerk. Ze komen regelmatig bij elkaar, steunen elkaar in moeilijke tijden én groeten elkaar allemaal. Verder drinken ze veel water, veel groene en witte thee (met meer antioxidanten dan ­groene thee) en moringa-thee. Ze eten weinig vlees en bewerkt voedsel, drinken niet veel alcohol, eten veel groente en lachen vaak. Ze doen niet aan extreme lichaamsbeweging, maar lopen liever dan dat ze de auto pakken. En ze tuinieren allemaal. Ze zijn zowel lichamelijk als geestelijk actief. Met als gevolg dat ze langer dan de rest van de wereldbevolking leven en minder vaak aan (chronische) ziekten lijden.

2

Beweeg! Ideaal: yoga, cardio, krachttraining én hersengymnastiek
Wie onvoldoende beweegt, wordt eerder ziek. En wie ziek is, wordt eerder beter door vooral te blijven bewegen. De internationale norm voor gezond bewegen: dagelijks meer dan 30 minuten matig intensief (je ademhaling moet iets versnellen, maar je hoeft niet buiten adem te raken). Dat ondersteunt de conditie van het hart- en vatenstelsel, allerlei functies in je lichaam, en is goed voor je hersenen. En voor je humeur. Als je al op jonge leeftijd actief bent, heb je later minder kans op dementie.
Bewegen is ook de makkelijkste manier om stress kwijt te raken. Wees niet te fanatiek, daarvan slijt je alleen maar. Het beste is een combinatie van krachttraining (goed voor je hormonen, botten en spieropbouw), cardio (voor je hart), yoga én hersengymnastiek, want een actieve geest is een essentiële factor om jong te blijven. Nieuwe situaties aangaan, bijvoorbeeld door een andere route te lopen dan gebruikelijk, dagelijks iets nieuws leren, spelletjes doen en bezig zijn met anderen is van primair belang voor mentale anti-aging.

 

3

Vul je maag tot 80 procent
Eet gevarieerd (vijf maaltijden per dag, wees matig met dierlijke producten, neem twee stuks fruit, minimaal 300 gram groente en weinig suiker), gebruik geen zware maaltijden. Vul je maag tot 80 procent. Minder is meer. Drink zo min mogelijk alcohol, rook niet en wees matig met cafeïne.

 

4

Probeer emotioneel in balans te zijn
Neem voldoende rust. Dat is ook goed voor je huid. Slaap genoeg, maar niet te lang. Tussen de zeven en tien uur slaap per etmaal is goed. Meer maakt futloos. Beperk stress zo veel mogelijk, stress heeft een ­negatieve invloed op het lichamelijk welzijn. Probeer om bewust te zijn ín het moment.


5

Zit zo min mogelijk
Zitten is ongezond. Dat stelt professor Frank Backx, hoogleraar sportgeneeskunde aan het UMC Utrecht. Als je een kantoorbaan hebt, probeer dan ook overdag op het werk meer te bewegen: ga ‘lunchwandelen’, ­vergader staand, neem de trap in plaats van de lift, ga naar de wc op een andere ­verdieping, doe een oefening terwijl je koffie haalt.




Sluiten

INHOUDSOPGAVE
inhoud_r2.png