RADAR+ Online

Word Abonnee

jared-murray-qyr_VAw4cIU-unsplash.jpg

13 tips tegen een depressie

13 tips tegen een depressie van ervaringsdeskundige Loethe Olthuis.

 

3promo3nrs

1    Bagatelliseer je gevoel niet en neem het serieus: je voelt je niet voor je lol zo ellendig, er is echt iets aan de hand.
2     Je emoties heb je misschien niet onder controle, maar dat wil niet zeggen dat je hersens het niet meer doen: je kunt nog gewoon nadenken. Gebruik dat vermogen om uit je depressie te komen en je gevoelens te ‘handelen’.  
3    Zoek informatie en krijg inzicht in wat er met je aan de hand is. Ik was heel blij met de site van de Depressie Vereniging (depressie­vereniging.nl).
4    Vind een arts, psychiater, psycholoog, maatschappelijk werker, desnoods fysiotherapeut of andere vertrouwenspersoon bij wie je een goed gevoel hebt en praat over wat je voelt. Probeer samen tot een plan van aanpak te komen. Mijd artsen die met allerlei termen gaan gooien, zoals ‘dysthyme stoornis’. Leuk voor hem/haar, maar jij bent meer gebaat bij begrijpelijke informatie en menselijke betrokkenheid.
5     Als je voor therapie kiest: zoek een therapeut met wie het echt klikt, die betrokken is en bij wie
je je veilig voelt. Neem wel een ‘echte’ professional die geregistreerd staat; er zijn genoeg beunhazen. Het is niet erg om er eerst een paar uit te proberen. Er zijn diverse therapievormen, verdiep je daar in. Voor traumaverwerking kan ik EMDR in combinatie met gesprekken aanbevelen.
6    Zorg dat je een paar mensen in de buurt hebt die van je houden en je steunen: partner, familie, vrienden. Vertel ze dat ze het niet voor je hoeven op te lossen (dat kan ook niet), maar dat een knuffel, betrokkenheid en een luisterend
oor al heel veel helpen.
   Overval je partner of vrienden niet. Je kunt niet verwachten dat iemand die de hele dag hard heeft gewerkt, in de file heeft gestaan en dan doodmoe thuiskomt, direct goed reageert als je hem/haar snikkend in de armen valt. Ik heb daar afspraken met mijn partner over gemaakt: als ik me heel ellendig voelde, belde ik hem overdag zodat hij wist wat hij kon verwachten als hij thuiskwam. Als het redelijk met me ging, wachtte ik in ieder geval tot hij zijn werkkloffie uit had en er een kop thee/borrel voor zijn neus stond voordat ik losbarstte.
8     Probeer te voelen en te doen wat goed voor jou is, en niet wat anderen je aanpraten. Dat is soms best lastig, maar echt, je kunt het. Ik heb zo’n kleurboek voor volwassenen gekocht, een stel goede potloden en ben gaan kleuren. Niet erg opzienbarend, maar het hielp me wel. Als voor jou breien, houtsnijden, helpen in een asiel of werken in een bos fijn is: doen!
9     Neem een kat (goed, dat is persoonlijk). Voor mij zijn er weinig dingen zo troostend als een spinnende kat op je schoot.  
10    Probeer elke dag even naar buiten te gaan: een blokje om kan al ver genoeg zijn. Maar als je er de moed voor hebt, is meer bewegen beter. Probeer zoveel mogelijk daglicht mee te pakken. Omdat mijn depressies ’s winters erger werden, heb ik een daglichtlamp op mijn bureau staan. Ongelooflijk, maar het helpt.
11    Veroordeel jezelf niet als je een paar borrels of chocoladerepen te veel neemt: op de korte termijn kunnen die best verlichting geven. Maar besef dat ze je depressie
niet oplossen en houd het in de gaten, je wilt niet eindigen als een verslaafd nijlpaardje.
12     Probeer af en toe om jezelf te lachen. Desnoods als een boer die kiespijn heeft. Hard huilen daarna is ook prima.
13     Als de depressie aanhoudt: praat met je arts en vind medicatie die bij je past. Ik heb me héél lang tegen antidepressiva verzet, omdat ik bang was om dik, duf en niet meer creatief te worden. Dat hoeft dus niet zo te zijn. De enige bijwerking van het middel dat ik nu slik, bupropion, is dat ik niet meer zo goed tegen alcohol kan (wel zo gezond en goedkoop). Nee, ik ben nu niet altijd gelukkig. Maar de diepe dalen en zwarte gaten van vroeger zijn er niet meer.

Photo by Jared Murray on Unsplash



Sluiten

INHOUDSOPGAVE