RADAR+ Online

Word Abonnee

aron-visuals-BXOXnQ26B7o-unsplash.jpg

Timemanagement: zo doe je dat

Creëer rust en ruimte in je hoofd zodat je je tijd goed besteedt en je nooit achter de feiten aanloopt.

 4bestelnu

 

 

11 x tips voor balans in je leven


1. Begin op tijd en zorg voor een plan
Wat je ook doet: begin op tijd met een plan van aanpak en reserveer daarvoor meer tijd dan nodig. Bereid afspraken grondig voor (check je route), bedenk wat je aantrekt. Zet je (opgeruimde) tas klaar, zorg dat sleutels en mobiele telefoon op een vaste plek liggen. Ofwel: organiseer je leven, zo krijg je rust thuis en op je werk. Wees te vroeg,  en maak die paar minuten wachten tot een rustpunt, een moment voor jezelf.


2. Maak elke dag je hoofd leeg
Neem elke dag even een moment, al is het maar vijf minuten, om je gedachten te parkeren en je hoofd leeg te maken. Ontdek wat voor jou werkt; wandelen, meditatie, sporten, de hond uitlaten, lezen. Ga even rustig zitten met je ogen dicht; meditatiemomentje voor beginners.


3. Doe één ding tegelijk
Richt je bij het afwerken van je takenlijst op één ding tegelijkertijd. Multitasken kunnen we echt niet, ook al denken we vaak van wel. Het kost alleen maar meer tijd en wat je doet, doe je minder goed. Elk appje of mailtje dat je ‘even’ leest, haalt je uit je concentratie. Het kost minstens vijf minuten om er weer in te komen.


4. Wees geduldig
Leg je eens neer bij het feit dat er iets niet direct lukt.
Het leven heeft tijd nodig, niet alles kan zo snel gaan als jij wilt. Geduld levert op lange termijn meer op. Knip lastige klussen op in stukjes, die je één voor één afwerkt. Vaak lukt het dan wel.


5. Zeg eens NEE  
Inzicht verwerven en prioriteiten stellen, overbodige taken schrappen: een belangrijke manier om tijd te winnen, is om dingen níét te doen. Leer NEE zeggen. Tegen opdracht­gevers, borrels, uitnodigingen, enquêtes.


6. Neem de tijd om te slapen
Zet je nachtrust hoog op je prioriteitenlijstje. Een goede nachtrust zorgt ervoor dat je stressniveau daalt en het heeft positieve gevolgen voor je concentratie en het geheugen.


7. Minder spullen = meer rust
Bezit brengt uiteindelijk geen voldoening en leidt zelfs af van de dingen die er echt toe doen. Als je maar door blijft kopen, wordt je huis voller en voller. Doe alles weg wat je één jaar of langer niet hebt aangeraakt,,of om met Marie Kondo te spreken: everything that doesn’t spark joy. Met minder spullen om je heen kom je meer tot rust.


8. Niet storen s.v.p.
Zorg dat je zo min mogelijk wordt onderbroken. Overweeg de notificatie van je mail uit te zetten. Wees vaker offline op WhatsApp. Check je mail bij binnenkomst, tussen de middag en aan het einde van de werkdag. Beantwoord of delete meteen. Schakel (nieuws)alerts uit. Beperk de hoeveelheid ‘diarree’ aan zinloze informatie. Schrijf je dus uit bij al die online nieuwsbrieven die je toch niet leest.


9. Sluit je werkdag bewust af
Ga met een opgeruimd gevoel naar huis. Maak een to-dolijst voor de volgende dag. Stop een halfuur eerder en kijk terug op de dag. Sluit bewust mentaal al je projecten af. Ruim je werkplek op en leg alles klaar voor morgen. Zo komt je hoofd tot rust. Hierdoor kun je nog meer genieten van je avondprogramma.


10. Stop met moeten, begin met willen
We moeten van alles van onszelf. Daardoor krijgen we stress. Vervang ‘moeten’ door ‘willen’. Je moet niet naar je werk, je wilt naar je werk. Je moet niet naar je moeder, je gaat
naar je moeder, want dat vindt ze leuk, en jij ook. Alles is een keuze.


11. Neem een rustdag
Las één keer in de week een echte rustdag in. Maak die dag geen afspraken en drink geen alcohol. Je slaapt uit, maakt een wandelingetje, doet een spelletje, rommelt wat in huis, ondergaat een massage, of kijkt een film. De telefoon gaat misschien zelfs uit. Zo laad je je batterij op.

unsplash-logoAron Visuals



Neem elke ochtend 9 minuten voor jezelf
Tony Robbins is een Amerikaanse coach, spreker en schrijver. Hij heeft verschillende wereldleiders gecoacht, zoals Michail Gorbatsjov, George Bush en Bill Clinton. De ochtendroutine van Tony Robbins wordt opgedeeld in drie delen die ieder ongeveer drie minuten duren. Iedereen kan dit toepassen.


Minuut 1 tot 3

Tijdens de eerste drie minuten denkt Robbins
na over dingen waar hij dankbaar voor is. Dankbaarheid is een van de steunpilaren van succes. Wanneer je dankbaar bent, ben je niet angstig. Angst en dankbaarheid gaan niet samen. Het mag iets eenvoudigs zijn: de zon die schijnt of dat je een eekhoorn in het park bent tegengekomen. Dit is de ideale manier om angst en woede uit je lichaam te krijgen.


Minuut 3 tot 6

In de volgende drie minuten richt Robbins zich tot God. Robbins is gelovig, zoals veel Amerikanen, maar voor niet-gelovigen is er een evenwaardig alternatief: richt je tot je innerlijke IK. De innerlijke IK is het gevoel dat je hebt bij je eigen gedachten, je eigen relaties, je eigen financiën. Door je innerlijke IK te raadplegen kun je problemen oplossen die opgelost moeten worden.


Minuut 6 tot 9

Tijdens de laatste drie minuten visualiseert Robbins drie dingen die hij die dag wil realiseren. Hij ziet ze voor zich alsof dat al is gebeurd. Welke drie dingen zijn die dag belangrijk, wat is je aanpak en wat zal het eindresultaat zijn?

3 x rust in je hoofd
De Amerikaanse productivieitsgoeroe David Allen ontwikkelde een Getting Things Done-methode die hij beschrijft in zijn zelfhulpboek met dezelfde titel. Die methode komt erop neer dat je leert om alle niet-relevante informatie uit je brein te weren, waardoor er rust en ruimte komt voor zaken die ertoe doen, waarop je je vervolgens met volle aandacht kunt concentreren. Zodat je hoofd nooit meer overloopt.  Leer jezelf de volgende trucs aan:


1    Leg spullen altijd op een vaste plek,
maak sjablonen aan voor documenten die
je vaak gebruikt en leer jezelf met
sneltoetsen werken.


   Beschouw ‘organiseren’ als werk. Neem
elke week een uur de tijd om je agenda door te kijken (zijn er nog losse eindjes?) en je takenlijst op te schonen. Denk na over wat je de komende week wilt gaan doen en hoe je dat dan wilt aanpakken. Beseffen waar je precies mee bezig bent, geeft een hoop rust en overzicht.


3    Leg een kladblok op je bureau en schrijf alles op. Bestellingen, vragen aan collega’s; als je alles moet onthouden, ben je snel het overzicht kwijt. Je hoofd maak je leeg door alles simpelweg op te schrijven.




Sluiten

INHOUDSOPGAVE