RADAR+ Online

Word Abonnee

Tekst: Heleen Spanjaard | Fotografie: Annemarijne Bax

80---weerofgeenweer.jpg

Weer of geen weer, elke dag naar buiten

Ze mag dan niet bepaald een sportschoolfan zijn, maar Heleen Spanjaard blijft reuze fit door te lopen met haar hond. Juist nu in de herfst. Dus hup: water­dichte schoenen aan en eropuit.

Ik val maar gewoon met de deur in huis: ik ben een sporthater. Van de begintune van Studio Sport krijg ik een instant depressie, de twee keer dat ik verleid werd om te gaan joggen herinner ik mij als een ­tranendal waarin weerzin en wanhoop de boventoon voerden, fietsen doe ik ook liever niet en de sportschool is in mijn optiek het voorportaal van de hel. 
Zo. Duidelijk. Maar ik beweeg wel! Omdat het moet. En flink ook. Twee, drie uur per dag maar liefst. Dat doe ik samen met mijn hoogstpersoonlijk trimapparaat. Nou ja, apparaatje. Hij heet Igor, is in het bezit van een vrolijke kwispelstaart en vier heel korte pootjes. Maar die korte pootjes wandelen als de beste. Seizoen in, seizoen uit lopen we samen door het bos en door de duinen, over het strand en door de polder. Of gewoon door het dorp. Heerlijk. Juist nu, in de herfst als veel mensen zich in huis terugtrekken omdat de zomer voorbij is. Geen mooier seizoen dan dit. Het blad aan de bomen verschiet van groen naar alle tinten rood en goud, in het bos komen de paddenstoelen uit de grond en als je goed oplet zie je eekhoorns druk in de weer om een wintervoorraad beukennootjes aan te leggen. Hoe heilzaam al dat wandelen is merkte ik in dat ene hondloze jaar toen mijn vorige wandelmaatje naar de eeuwige jachtvelden was vertrokken. Ik veranderde snel in een somber gestemde bankhanger die bovendien kilo’s aankwam. Dus kwam er weer een hond. En na deze weer een, dat weet ik nu al. Fit zijn is nu eenmaal een voorwaarde om je goed en energiek te voelen. Dus op naar buiten. Juist nu. 

 

Zo gezond is bewegen 

Wandelen, fietsen, tuinieren, voet­ballen, roeien, rennen, ­skaten, het is allemaal goed, maar wel minimaal dertig ­minuten per dag, en vijf dagen per week of meer. Activiteiten zoals (hard)lopen, fietsen en zwemmen versterken onder meer spieren, botten, hart, longen, immuunsysteem en uithoudings­vermogen. Daarnaast verlaagt ’t de bloeddruk, het cholesterolgehalte in het bloed en is het uiteraard een probaat middel om op gewicht te blijven. 

Voldoende beweging is ook noodzakelijk om onze cognitieve vaardigheden op peil te houden: het geheugen, het ­vermogen om kennis op te nemen en te verwerken, ons bewustzijn, denkvermogen en concentratie. Daarnaast is bewezen dat dagelijkse beweging depressie, angst en stress verlicht. Buiten actief zijn – en dus niet binnen in een sportschool omdat daglicht van vitaal belang is – heeft bij een lichte tot milde depressie hetzelfde effect als een antidepressivum. Zonder de bijwerkingen uiteraard. Hoe langer en intensiever je beweegt, hoe meer serotonine er door het lichaam aangemaakt zal worden. Serotonine is dat stofje dat je gemoedstoestand verbetert, het wordt ook wel het gelukshormoon of de natuurlijke ‘feel good drug’ genoemd. Een tip voor de (bijna) half miljoen ­Nederlanders die elke herfst moe, lusteloos en ­somber worden. De oorzaak kan een seasonal affective disorder (SAD) zijn, ofwel een najaars- of winterdepressie. Van de wat mildere variant, de herfstdip, zeggen ongeveer anderhalf miljoen Nederlanders last te hebben. Wie zich lusteloos en somber voelt heeft de neiging om binnen weg te kruipen. Niet doen!

Naar buiten en bewegen, dat is het beste recept om je weer fit en energiek te gaan voelen. Liefst in de ­ochtend omdat het licht dan het krachtigst is. Daarna kom je ­ontspannen thuis met een lekker opgefrist, leeggemaakt hoofd. En met een goed gevoel over jezelf. Nog een voordeel van buiten actief zijn: je gaat er een stuk beter en vaster van slapen. Vermoedelijk komt dit door het stressverlagende ­effect van beweging en sport.

 

Zitten is het nieuwe roken 

Nederlanders zijn Europees kampioen zitten; ­gemiddeld doen we dat zo’n 8 à 9 uur per dag. Van onze vrije tijd brengen wij 85 procent(!) zittend door. Je hoeft geen ­gezondheidswetenschapper te zijn om in te zien dat dit niet goed kan zijn. Een groot, meerjarig Australisch onderzoek heeft uitgewezen dat (te) veel zitten de kans op vroegtijdig overlijden verhoogt; je hebt veel meer kans op overgewicht, diabetes, hart- en vaatziekten en depressie. Daarnaast zullen botten, spieren, bloedvaten en stofwisseling door gebrek aan activiteit steeds meer verzwakken. Dit geldt ook voor de werking van onze hersenen; een passief leven maakt niet alleen duffer maar ook dommer. 

 

Fitte kinderen dankzij Pokémon 

Ook kinderen brengen hun tijd door social media steeds vaker zittend door. Overdag zitten ze op school, en thuisgekomen zijn ze vaak niet achter hun beeldscherm vandaan te krijgen. Terwijl actief zijn voor hun psychische en fysieke ­ontwikkeling enorm belangrijk is. Niet voor niets werd de ­Pokémon-rage van afgelopen zomer door zowel ouders als gezondheidsdeskundigen toegejuicht; opeens liepen en fietsten buiten hele zwermen op ­Jigglypuffs, Exeggcutes en Pikachu’s jagende kinderen. Nu de rage over is zitten de meesten waarschijnlijk weer roerloos naar hun iPad of smartphone te staren. Volgens deskundigen zou de schermtijd van kinderen tot maximaal twee uur per dag beperkt moeten worden. En dan: de deur uit, naar buiten, iedere dag, in ieder seizoen. 

 

In je eentje of samen

In je eentje wandelen, fietsen of wat dan ook, kan heilzaam zijn, meditatief zelfs. Zonder afleiding en in een andere omgeving krijgen de hersenen de kans om te resetten. Er komt weer ruimte in je hoofd om de dingen op een rij te zetten. Zo ontstaan ook nieuwe inzichten en ideeën. Maar wie wel graag gezelschap heeft, kan natuurlijk een vriend, vriendin, kennis of collega vragen. Ook handig om elkaar te motiveren. Ken je niemand die met jou wil ­bewegen? Op internet kun je een maatje vinden. Kijk bijvoorbeeld op: sportpartner.nl 

 

Geen hond? Leen er eentje

Een hond is uiteraard het ideale wandelmaatje; hij is altijd beschikbaar en altijd blij om met je mee te gaan. Heb je zelf niet de behoefte of de mogelijkheid om een hond te nemen? Informeer dan eens bij hondenbezitters in de buurt of Diesel of Max beschikbaar is voor een lekkere wandeling. Grote kans dat het aanbod in dank aanvaard wordt. Veel dierenasiels zijn ook blij met vrijwilligers die een asielhond mee uit wandelen willen nemen. Of sluit je aan bij Stichting OOPOEH (zie pagina 36).

 

Warm en waterdicht

Slecht weer bestaat niet. Slechte kleding wel, aldus een oud Noors gezegde. En Noren kunnen het weten. Storm en regen is geen reden om binnen te blijven somberen en al helemaal niet na de aanschaf van een mooie regenjas, die in ons ­klimaat iedere cent waard is en die bovendien jarenlang meegaat. Bovendien worden ze steeds leuker. Kijk bijvoorbeeld eens naar de jassen van Happy Rainy Days of van Rains. Een paar regenlaarzen eronder – die ook steeds mooier worden – of, voor langere afstanden, goede, waterdichte wandelschoenen en hup, naar buiten, lekker zuurstof happen, de herfstgeur opsnuiven en genieten van de schitterende najaarstinten. +




Sluiten

INHOUDSOPGAVE
In dit RADAR+ magazine
004_BW_RADAR6.jpg
Deze website maakt gebruik van Cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.