RADAR+ Online

Word Abonnee

Tekst: Niki Rap | Fotografie: iStockphoto

iStock_81024359_XXLARGEZW.jpg

Smartphone-verslaving

Altijd maar dat turen naar een schermpje, dat kan vast wel minder. Journalist Niki Rap bedacht zes manieren om haar smartphonegebruik aan banden te leggen.

 

Regelmatig neem ik voor mijn werk de pont naar Amsterdam-Noord. Heerlijk tochtje, zes minuten vakantie met uitzicht over het IJ. Maar ik blijk de enige die er zo over denkt. Bijna alle passagiers trekken zodra de boot vertrekt hun telefoon uit hun zak en blijven daaraan vastgeplakt tot we weer aanmeren. Kans op een zen-moment en een fantastische blik op de hoofdstedelijke skyline verkeken. 

Voor mij zijn de ponttochten een eyeopener en reden om mijn telefoon iets vaker weg te leggen. Het levert namelijk ook een scala aan problemen op: van te weinig slaap en werkuitstel tot een aanslag op je sociale leven – denk: ‘gezellig’ facebooken tijdens cafébezoek. 

 

1: Installeer apps

Klinkt bizar, maar werkt als een tierelier: apps op je telefoon zetten om te checken hoeveel minuten je nou werkelijk dagelijks aan dat ding besteedt. Voor iPhone is er bijvoorbeeld Moment, voor Android de App Usage Tracker. Beide apps maken inzichtelijk hoe lang je dagelijkse telefoontijd is, en je kunt je screen time ermee beperken door een slot of alarm aan te zetten.

 

2: Zet meldingen uit

Bliep, nieuwe mail. Ting, een bericht op Facebook. Ping, een Instagram-like. Weg met die meldingen. Als je niet weet dat er nieuwe berichten zijn, is de neiging om je telefoon op te pakken minder groot. Helpt dat niet genoeg? Activeer ‘niet storen’ (in het menu Instellingen) als je aan de slag moet of ongehinderd wilt kunnen praten. Je kunt uitzonderingen instellen voor telefoontjes van bepaalde personen.

 

3: Gooi alle social media eraf

Facebook, Twitter, Instagram: die apps van je telefoon verwijderen scheelt vaak zeeën van tijd. En geeft een goed gevoel. Want geef toe: hoe vaak levert dat social media checken nou echt een voldaan gevoel op? Helemaal afzweren hoeft niet. Stel gewoon een vaste dagelijkse social media-tijd in, bijvoorbeeld ‘s avonds op de tablet tegelijkertijd met je favoriete soap: twee guilty pleasures in één klap. Als je dan toch aan het opschonen bent, neem dan meteen de spelletjesafdeling onder de loep. Misschien tijd om afscheid te nemen van Candy Crush als je elke keer weer voor de bijl gaat?

 

4: Ga smartphones stapelen

Waanzinnig irritant: heb je eindelijk weer eens afgesproken om met die oude vrienden uit eten te gaan – of erger: met je geliefde – zitten jullie al smartphonend tegenover elkaar. Phubbing heet dat: meer aandacht hebben voor je telefoon dan voor je gesprekspartner. Wat te doen? Spreek van tevoren af dat jullie telefoonloos aan tafel gaan. Als dat niet lukt, kun je overgaan op het in Amerika populaire phone stacking: stapel de telefoons op elkaar op tafel. Degene die als eerste tóch op een app reageert of een foto op Facebook wil zetten, betaalt.

 

5: Herstel je wekker in ere

Een heel eenvoudige methode om het aantal telefoonminuten naar beneden te brengen, is je smartphone uit de slaapkamer te bannen. Slaapt meteen een stuk beter en rustiger, want het blauwe licht van het scherm houdt je wakker, dat is wetenschappelijk bewezen. De smoes dat je ‘echt de wekkerfunctie’ nodig hebt, zet je om in een excuus om een mooie designwekker aan te schaffen.

 

6: Lees een boek

Wie voorgaande stappen doorloopt, ontdekt dat er opeens weer ruimte is om een ouderwetsch boek te lezen, zeker nu dat apparaat niet meer naast het bed ligt te bliepen. Maar een boek werkt ook preventief. Zorg dat je altijd en overal iets te lezen bij je hebt: elke keer dat je de neiging hebt je telefoon te pakken – in wachtruimtes bijvoorbeeld of in de trein – neem je in plaats daarvan een boek ter hand. Niks multitasking met allerlei apps en mails, maar weer eens helemaal opgezogen worden door een verhaal.

 

En, is het mij gelukt?

Nee. Want ik ben nog steeds dol op een potje Wordfeud en een nieuwsjunk zal ik ook altijd blijven, dus van de journaal- en krantenapps neem ik geen afscheid. Wat wel enorm scheelt, is dat ik een vaste spelletjes- en social media-tijd heb ingesteld, mailmeldingen heb uitgezet en mijn telefoon uit de slaapkamer en van de keukentafel heb verbannen. Wat een weelde. Ik kom nooit meer boven een uur schermtijd per dag uit, lees weer, slaap als een roos en ik voer meer gesprekken met mijn man en kinderen. Ja, óók via WhatsApp, dat dan weer wel.




Sluiten

INHOUDSOPGAVE
In dit RADAR+ magazine
004_BW_RADAR6.jpg
Deze website maakt gebruik van Cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.