Radar+ Online

Word Abonnee

76.-7-tips.jpg

7 Gouden regels: zo blijf je blij met je zware baan

Soms is het knap ingewikkeld om na een intensieve werkdag alle perikelen bij je voordeur los te laten. Debby de Bruijn is psycholoog en coacht professionals in hun ontwikkeling. Ze geeft zeven belangrijke adviezen voor een gezonde balans tussen flink betrokken zijn en minstens zoveel afstand houden.

1. Geef het minstens een halfjaar
Ben je net begonnen aan een baan waar heftige emoties regelmatig voorkomen? Gun jezelf de tijd. Misschien was je graag altijd een lieve juf, maar vragen je leerlingen vooral ­duidelijkheid. Misschien was je altijd een positief resultaat gewend, maar is dat niet altijd mogelijk in je huidige functie. Kijk of je je manier van werken en je verwachtingen aan kunt passen en geef je zelf minstens een halfjaar de tijd. Pieker je thuis dan nog steeds over je werk, vraag jezelf dan eerlijk af of dit werk wel bij je past.

2. Omring je met goede collega’s
Collega’s maken dezelfde dingen mee en begrijpen je werksituatie als geen ander. Door ervaringen te delen, kun je emoties meer loslaten. Zo neem je niet alles mee naar huis en stapel je emoties niet vanbinnen op. Ook al ben je nog zo geschikt voor dit werk: collega’s kunnen je werk maken of breken. Een goed team let op elkaar en helpt elkaar om gezond aan het werk te kunnen blijven. Informeer naar collegialiteit als je gaat solliciteren, en investeer zelf in een goede band met je directe collega’s.

3. Zorg voor een uitlaatklep
Een mens kan best wat emoties verstouwen, maar dat lukt niet zonder een uitlaatklep. Organiseer een club vrienden voor een wekelijks potje zaalvoetbal. Richt een popbandje op met buurtgenoten of meld je aan voor een ­cursus portrettekenen. Kortom, maak tijd vrij voor een hobby waar je jezelf minstens één keer per week in kwijt kunt en stoom kunt afblazen. Bovendien focus je dan op jezelf en op wat jou positieve energie geeft.

4. Bedenk of je een coach nodig hebt
Emoties deel je met collega’s, maar ook met mensen buiten je werk. Een fijne partner of een goeie vriend is onmisbaar als je een pittige baan hebt. Realiseer je dat dit wel zo zijn grenzen heeft. Je partner of beste vriendin is niet je psycholoog. Ben je iemand die veel binnenhoudt of merk je dat je jouw verhaal niet echt kwijt kunt, zorg dan voor professionele hulp, in de vorm van een coach. Misschien kan je werkgever je daarin ­tegemoetkomen. Je eigen denkpatronen of die van je team eens tegen het licht ­houden bij een coach, kan ook voor je baas behulpzaam zijn.

5. Investeer in een fijn thuis
Spanning of ruzies thuis kunnen je nog meer energie kosten. Die energie heb je hard nodig voor je werk. Een stabiel thuisfront geeft je ­veiligheid en warmte. Daarvoor hoef je niet per se huisgenoten te hebben. Ook als je alleen woont, of misschien juist dan, is het heel belangrijk om thuis te komen in een behaaglijk huis in een vertrouwde buurt. Investeer dus in een fijne woonomgeving.

6. Houd je doel voor ogen
Sta regelmatig stil bij je keuze voor deze baan. Waarom wil je juist dit werk doen en vooral: wat wil je ermee bereiken? Opkomen voor kinderrechten of mensen bijstaan in hun laatste levensfase? Door je bewust te zijn van je doel, zet je emotionele gebeurtenissen in een groter perspectief. Zonder je ­gevoelens te bagatelliseren, maak je je ze zo wel objectief. Een sterke, intrinsieke motivatie helpt je door te zetten als het moeilijk is.

7. Regel wat je nodig hebt
Voor elk werk geldt: ken jezelf. Maar voor banen met een ­pittige zorgtaak of een zware ­verantwoordelijkheid geldt dat misschien net wat meer. Hoewel anderen je kunnen steunen, weet je zelf het beste wat je nodig hebt en op welk moment. Handel daarnaar. Bewaak je grenzen. Zeg ook eens nee. Durf te vragen om een arm om je schouder. Een ander helpen is mooi, maar het begint met goede zorg voor jezelf. Debby de Bruijn begeleidt mensen, teams en organisaties in hun ontwikkeling. Voor meer informatie zie goederaad.com.




Deze website maakt gebruik van Cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.