RADAR+ Online

Word Abonnee

DSC_1033ZW.jpg

Duurzaam ondernemen: schone verf

Laurens van Dort zou het liefst overal op de wereld kleinschalige verffabriekjes opzetten. Maar eerst gaat hij de conservatieve verfindustrie verduurzamen. Hij richtte Fairf op: een bedrijf in milieuvriendelijke verven.

 

2promo3nrs

De oude verfindustrie is vast een notoire viespeuk.

‘Klopt, het staat in de top vijf van de meest ­vervuilende sectoren. Op zich is verf geen puur slecht product. Ze beschermt het houtwerk van huizen en gebouwen waardoor die langer meegaan. Maar in de potten van de reguliere merken zitten ­fossiele grondstoffen, die steeds schaarser worden en waarvan de winning veel energie kost. En ook zitten er schadelijke oplosmiddelen in, die ervoor zorgen dat de minuscule kunststoffen ­bolletjes in de verf versmelten. In feite smeer je met ‘gewone’ verf dus plastic op je muren. Dat fungeert als binder: het zorgt ervoor dat het ­pigment netjes blijft zitten.’


Fairf heeft daarvoor een milieu­vriendelijk alternatief bedacht?

‘De verf is ontwikkeld door Baril Coatings, een Nederlands familiebedrijf dat al jaren duurzaam bezig is en zijn producten produceert in een fabriek die draait op zonne-energie. De verf is op waterbasis en de binder is gemaakt van plant­aardige reststromen uit de papier- en hout­industrie. Daarbij bevat ze geen oplos­middelen, waardoor de verf niet ruikt. Ze is door externe experts getest en kreeg onder meer het EN-71-3-certificaat, wat betekent dat het veilig genoeg is voor kinderspeelgoed. Baril Coatings leverde de verf allang aan de zakelijke markt. Fairf heeft ervoor gezorgd dat die nu ook verkrijgbaar is voor de gewone consument.’


Moet die daar flink voor dokken?

‘De prijs is natuurlijk onvergelijkbaar met een aanbieding van de bouwmarkt, maar ligt niet hoger dan die van een kwalitatief vergelijkbaar merk, zoals Farrow & Ball. Ons product mag niet te duur zijn. Als bijna niemand het zou kopen, gaan we aan ons belangrijkste doel voorbij: de
conservatieve verfindustrie zo snel mogelijk verduurzamen. We kunnen de prijs binnen de perken houden doordat we alleen via internet ­verkopen. Dus geen gezeul met potten. In de ­steden worden ze per fietskoerier bezorgd.’


Je bent niet de enige die verantwoorde verf verkoopt via het net.

‘Er zijn inderdaad een paar alternatieven, maar die profileren zich niet als een écht merk. Wij hebben een heel eigen identiteit, en zetten in op veel ­service. Zo sturen we gratis kleurkaartjes met echte verf. Dat werkt veel beter dan de geprinte stalen uit de bouwmarkten, waarvan de kleuren vaak anders uitpakken op de muren. Voor veel mensen een herkenbare en frustrerende ervaring. Daarbij zijn we ook actief in de offline wereld. Op twintig locaties in het land – de Fairfspots – kun je de kleuren in het echt zien. Het gaat om plekken met een sociaal of duurzaam verdienmodel. Zoals de conceptstores van Hutspot, waar beginnende ontwerpers een kans krijgen.’


Hoe ben je op het idee gekomen voor Fairf?

‘Doordat ik een paar jaar geleden m’n ­appartement wilde schilderen. Toen ik in de bouwmarkt kwam, viel het me op dat er geen enkel milieu­vriendelijk verfmerk verkrijgbaar was. En ook dat alle ­etiketten zo onduidelijk waren. Je hebt als ­consument geen idee wat je koopt. Dat kan beter, dacht ik. Maar eigenlijk is de basis voor Fairf al eerder gelegd. Toen ik industriële vormgeving studeerde, heb ik samen met een team studenten in een sloppenwijk van Rio de Janeiro een klein fabriekje opgezet. Daar kon de lokale bevolking kleuren leren mengen voor kunstenaars die met muurschilderingen de favela wilden opvrolijken. Toen ben ik ook in contact gekomen met onze investeerder Baril Coatings, die bereid was mee te werken. Uit die zogenoemde Color Academy 2.0 is overigens een stichting voortgekomen met nog meer mooie projecten, waaraan Fairf maandelijks een bedrag overmaakt. Maar het liefst zou ik overal ter wereld kleinschalige verffabriekjes opzetten. Dat was voor mij ook een reden om het bedrijf te beginnen: veel geld verdienen zodat ik die droom kan ver­wezenlijken.’


Dat lukt inmiddels aardig met Fairf?

‘We zijn nu een kleine drie jaar bezig en de lijn
is stijgende. Elk jaar is de omzet minimaal ­verdubbeld, en dat was ook de afgelopen zes maanden ook het geval. Ik kan er inmiddels van leven, en heb ook nog wat freelancers in dienst. De groei zit er dus goed in. Sinds dit jaar ­leveren we naast onze honderd Fairfkleuren ook de ­kleuren van de ‘gewone’ verfwaaiers. Als je ons het ­nummer stuurt, maken wij een duurzame variant. Maar ook vanuit de zakelijke markt is er steeds meer vraag. Zo hebben we onlangs de verf geleverd voor de gerenoveerde Rotterdamse Bijenkorf.
Ondertussen zijn we hard op zoek naar nieuwe financiers om verder te kunnen groeien. Over ­pakweg vijf jaar willen zo’n 10 procent van de doe-het-zelfmarkt in handen hebben. Die ­ambitie is echt nodig als je impact wilt maken op een bedrijfstak die tot dusver traditioneel is gebleven. Maar ik geloof er heilig in dat die verandert als er steeds meer kritische consumenten komen. Een krachtiger boodschap is er niet. Daar kan geen overheid met strengere regelgeving tegenop.’
fairf.nl