RADAR+ Online

Word Abonnee

1veerkracht.jpg

Vergroot je veerkracht

Gebruik de crisis. In eerste instantie ben je geneigd te ontkennen dat er iets aan de hand is, hoe ernstig de tegenslag ook is die je treft. Een schokkende gebeurtenis of andere crisis schudt je wakker. Veerkracht, je aanpassen aan de tegenslag, begint met niet langer ontkennen dat er werk aan de winkel is. Na de overval moest Herman toegeven dat er iets schortte aan zijn zelfbeeld.

Probeer niet om perfectie na te streven, maar om haalbare doelen te stellen. Natuurlijk veranderde Hermans zelfbeeld niet plotseling van ‘ik ben onbelangrijk’ naar ‘ik ben het middelpunt van de wereld’. Dat is ook helemaal niet nodig. Het is realistischer om te oefenen met een gedachte als ‘soms mag ik best wel invloed hebben op wat er gebeurt’. Herman leerde om zich in vergaderingen op zijn werk en tijdens werkcolleges op de universiteit uit te spreken, iets wat hij voorheen nooit deed.

Focus op vooruitgang in plaats van op problemen. Als je bezig bent met wat er mis kan gaan, zoals Herman deed als hij op de uitkijk stond in het café, blijven je angsten bestaan. Het is beter om positieve doelen na te streven als je veerkracht wilt opbouwen. Voor Herman betekende dit dat hij besloot om weerbaarder te worden door judolessen te nemen en aan zijn conditie te werken. Naarmate zijn lijf sterker werd, veranderde ook zijn zelfbeeld, want wie aan zichzelf werkt, vindt zichzelf belangrijk genoeg om tijd en geld in te steken.

Investeer in relaties. Je kunt het niet alleen in deze wereld en dat hoeft ook niet. In moeilijke tijden willen vrienden en familieleden je graag helpen, mits je ook in hen hebt geïnvesteerd. Zo’n investering is meestal geen kwestie van geld, maar van tijd. Herman besteedde meer tijd aan zijn vriendin, zijn collega’s en medestudenten. Daardoor deed hij een verrassende ontdekking: niemand vond hem onbelangrijk, zoals hij jaren had gedacht.




Sluiten

INHOUDSOPGAVE