Radar+ Online

Word Abonnee

Tekst: Sarah-Mie Luyckx | Fotografie: Bonnita Postma

BN_with-locals.jpg

Nieuw ondernemen: With locals

Eten bij een familie in Jakarta, helpen met de rijstoogst in Vietnam, zwemmen met olifanten in Kuala Lumpur. withlocals.com brengt toeristen in contact met de lokale bevolking. Je doet ervaringen op die in geen enkele reisgids staan, vertelt CEO Dick Koopman.

 

Dit kun je boeken

• Dag doorbrengen met een Indonesische boerenfamilie in Ubud (€ 30).
• In de Filippijnse schoenenstad Mariquina de collectie van wijlen Imelda Marcos (3000 paar!) bekijken, shoppen en fietstochtje rond het park, inclusief drankjes (€ 9,15).
• Traditionele papieren Lanna-lampionnen maken in de Thaise stad Chiang Mai (€ 7,50).
• Twee uur les in de bewegingskunst parkour in Singapore (€ 18,45).
• Driedaagse gastronomische tour door de Cambodjaanse hoofdstad Phnom Penh, inclusief logies (€ 177).

Withlocals-landen
• Nepal
• Thailand
• Cambodja
• Maleisië
• Filippijnen
• Sri Lanka
• Indonesië
• India
• Singapore
• Vietnam
• Nederland

Hoe is Withlocals ontstaan?

‘Marijn Maas, een van de oprichters, was een paar jaar geleden op huwelijksreis in Sri Lanka, waarvoor hij keurig van alles had geregeld. Maar zijn meest bijzondere ervaring werd een etentje bij een lokaal stel, dat hem en zijn vrouw spontaan had uitgenodigd. Het eten was minstens zo lekker als dat van de toprestaurants die hij had bezocht. De persoonlijke verhalen van de familie waren fascinerend, te ervaren hoe zij leven heel bijzonder. Zo kwam hij op het idee voor het internetplatform withlocals.com, waarop toeristen een etentje, tour of activiteit kunnen boeken die door locals worden verzorgd. Daarmee spelen we in op een belangrijke trend. Steeds meer reizigers hebben helemaal geen zin in massatoerisme, ze willen iets unieks meemaken.’

In welke landen kunnen we boeken?

‘Ruim twee jaar geleden zijn we begonnen in Zuidoost-Azië, waar de toeristenbranche booming is. Daar zitten we nu in tien landen, waaronder Vietnam, Cambodja en Indonesië. Inmiddels zijn in totaal 700 ‘hosts’ ofwel aanbieders aangesloten bij ons netwerk. Die hebben we van tevoren laten checken door onze ambassadeurs ter plaatse. Je kunt op internet natuurlijk van alles roepen, maar we willen zeker weten dat het klopt. De hosts mogen zelf hun prijzen bepalen, waarover ze aan Withlocals 20% provisie betalen. Zo kunnen ze aardig wat bijverdienen. We hebben Withlocals ook opgericht om wat goeds te doen voor de bevolking in Azië. Wanneer die mensen voor een grote reisorganisatie werken, krijgen ze veel minder omdat er zoveel schakels zitten tussen de vakantieganger en de lokale gids.’

En, groot succes?

‘Vorig jaar hadden we meer dan 10.000 boekingen. Dat is boven verwachting. En momenteel groeien we maar liefst 30% per maand. We krijgen van beide kanten veel positieve reacties. Ook dankzij onze gratis mobiele app. Die brengt vakantie­gangers met hun gastheren en -vrouwen in contact. Vóór of tijdens de reis kunnen ze met elkaar chatten over persoonlijke wensen en de beste reistips. Zo kun je dingen zien en beleven die in geen reisgids te vinden zijn. Overigens bleek uit een onderzoekje onder onze hosts dat geld niet hun enige drijfveer is. Ze zeiden het vooral te doen, omdat ze trots zijn op hun cultuur die ze graag aan westerlingen willen uitdragen. Kom daar maar eens om in het massatoerisme.’

Inmiddels is Withlocals ook in Nederland actief?

‘We willen nu Europa veroveren, en zijn afgelopen voorjaar ook in Amsterdam en Eindhoven actief geworden. Een logisch gevolg van het feit dat we een Nederlandse onderneming zijn met ons hoofdkantoor in Eindhoven. Binnenkort volgt Spanje. De bevolking een economisch duwtje in de rug geven is in ons werelddeel uiteraard minder aan de orde. Maar we willen Nederlanders de andere, minder bekende kant van ons land laten zien. Zo organiseert een Amsterdammer rondleidingen door onder meer de Bijlmer. Ook vinden we het belangrijk verschillende culturen dichter bij elkaar te brengen. We zijn hier erg van ‘wij en zij’. Maar als je een hapje gaat eten bij een Surinaamse of Marokkaanse familie en elkaar beter leert kennen, zul je vaak zien dat het onderscheid niet zo groot is.’

Blijven heel succesvolle hosts wel voor een authentieke ervaring zorgen?

‘Eerst was ons uitgangspunt dat gastheren en -vrouwen jaarlijks maximaal veertig keer actief mogen zijn voor with-locals.com. Maar zo strikt willen we bij nader inzien niet zijn. Er moet geen boete op succes komen. Als een host er een commercieel handeltje van maakt, blijkt dat wel uit ons beoordelingssysteem, waarmee onze klanten met maximaal vijf hartjes hun waardering kunnen uiten.’

De anderen
vayable.com: actief in tien West- en Zuid-Europese steden. i-likelocal.com: vraagt geen commissie aan de aanbieders. eatwith.com, mealsharing.com: als je wilt eten bij de lokale bevolking. doozze.com: als je wilt overnachten bij locals.

RADAR_onderaan_pagina_site




Deze website maakt gebruik van Cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.