RADAR+ Online

Word Abonnee

Tekst: Richard Hassink | Fotografie: Wout Jan Balhuizen

0007_MG_9971.jpg

Voor- en nadelen van de internetmakelaar

Steeds meer mensen (ver)kopen zelf hun huis, zonder een dure traditionele makelaar, maar met de hulp van een internetmakelaar. Dat scheelt duizenden euro’s, maar er zitten wel haken en ogen aan, ondervond journalist Richard Hassink.

133-nummers-10euro-web

Een huis koop je misschien maar twee, drie keer in je leven. Het is de grootste aanschaf die je als consument kunt doen, waarbij een kleine fout je al snel een paar duizend euro kan kosten. Deze gedachtes spoken door mijn hoofd als ik een openingsbod doe bij de verkopende makelaar van een ruime jaren-tachtigwoning in Veenendaal. Dat kunnen we best zelf, dachten mijn vriendin en ik. Behalve dat het prettig is om zelf aan het stuur te staan, scheelt het meteen een paar duizend euro aan makelaarskosten. Dat geld konden we mooi gebruiken voor de verbouwing. Maar als de verkopende makelaar laat weten dat het eerste bod (ruim 10% onder de vraagprijs), en later ook het tweede bod (8% onder de vraagprijs), geen enkele reactie losmaakt bij de verkopers, slaat de twijfel toe. We hadden zelf het idee dat het huis wat aan de hoge kant geprijsd was, maar is dat wel zo? En ook al hebben we ons goed voorbereid met behulp van internet, beheersen wij dat kat-en-muisspel van onderhandelen wel voldoende?

 

Courtage is ouderwets

‘Twintig jaar geleden was je als consument voornamelijk aangewezen op de klassieke makelaar’, zegt Peter Boelhouwer, hoogleraar housing systems van TU Delft. ‘Behalve de knowhow had de makelaar ook de promotiekanalen in handen zoals huizenkrantjes, advertenties in huis-aan-huisbladen en de etalages van de makelaarskantoren zelf. Nu is heel veel informatie via internet beschikbaar. Als nu je huis op funda.nl of jaap.nl staat, vindt iedereen je. Daar maken internetmakelaars handig gebruik van.’
Internetmakelaars werken landelijk, meestal vanuit één kantoor ergens in Nederland. Ze bieden hun diensten voornamelijk online aan en gaan ervan uit dat de verkoper zelf ook actief is bij de verkoop van de woning. Bezichtigingen en het schrijven van de verkoopteksten laten ze bijvoorbeeld graag aan de verkopers zelf over. De meeste internetmakelaars treden vooral op als aankoopmakelaar. Voor veelal een vaste prijs nemen ze je de onderhandelingen uit handen en begeleiden ze je naar de koopovereenkomst.
Traditionele makelaars werken vaak nog met een courtage, een vast percentage van de verkoop- of aankoopprijs dat een makelaar aan zijn klant in rekening brengt voor zijn dienstverlening. Gemiddeld ligt die courtage zo rond 1,5%. Bij een huis van € 300.000  heb je het dan al snel over een bedrag van ongeveer € 5000, inclusief opstartkosten (de kosten om je huis te presenteren, op funda.nl of in een brochure). Dat geld houden we liever in eigen zak, vinden steeds meer huizenkopers en -verkopers. ‘Het courtagemodel is verouderd’, vindt Geesje Rietveld, hoofdredacteur van Vastgoed magazine. ‘Zo’n vast percentage prikkelt de makelaar te weinig om een woning snel en voor de beste prijs te verkopen.’ Tegelijk ziet ze dat internetmakelaars ook inspelen op een trend in de samenleving. ‘Steeds meer mensen vinden het leuk om dingen zelf te doen, of iets te kopen op internet. En dan is het ook nog eens zo dat je precies weet wat er gebeurt als je het zelf doet. Besteed je het uit, moet je vaak maar afwachten.’

 

Wat kost een internetmakelaar?

Uiteindelijk besluiten mijn vriendin en ik voor het huis in Veenendaal een internetmakelaar in te schakelen. Want die kan ons misschien behoeden voor een te hoog bod en is wellicht een scherpere onderhandelaar dan wij. Na wat vergelijkingen komen we uit bij makelaarsland.nl, de grootste internetmakelaar van Nederland. Voor € 1000 krijgen we onze eigen makelaar toegewezen, die voor ons gaat onderhandelen, maar die we ook willen laten bepalen of de vraagprijs realistisch is. Nadat ze eerst zelf, op basis van bureauonderzoek, aangeeft dat de vraagprijs niet overdreven hoog is, wordt dat een paar dagen later bevestigd door een onafhankelijke taxateur (kosten: € 249).

‘De tarieven van internetmakelaars zijn afgestemd op de inspanningen die ze verrichten’, zegt hoogleraar Boelhouwer. ‘Vanaf zo’n € 300 zet je je huis via zo’n internetmakelaar te koop op funda.nl, maar dan moet je wel veel zelf doen, zoals de bezichtigingen, onderhandelingen en de koopakte. Er zijn ook internetmakelaars bij wie je bijna alles kunt uitbesteden, en dan ben je meestal € 1000 tot € 1200 kwijt.’ Overigens heb je altijd een (internet)makelaar nodig als je je huis op funda.nl wilt zetten, maar dat kan bij sommige online makelaars voor een bedrag van minder dan € 200.

Voordelen van de traditionele makelaar

Volgens hoofdredacteur Rietveld zijn er ook steeds meer klassieke makelaars die online- en deeldiensten aanbieden. ‘Het wordt een wedstrijdje dat de traditionele makelaars dwingt om hun meerwaarde te vinden.’ Die meerwaarde is er volgens haar wel degelijk. ‘Traditionele makelaars denken wat meer met je mee en kennen de lokale markt over het algemeen heel goed. Neem bijvoorbeeld de huidige overspannen huizenmarkt in Amsterdam. In dat soort markten zijn lokale makelaars doorgaans beter op de hoogte van eventuele nieuwbouwprojecten.’ Boelhouwer bevestigt dat. ‘Op zich mogen ze onderling geen voorinformatie uitwisselen, maar vaak weten traditionele makelaars eerder dat er een aantrekkelijk huis op de markt komt.’ Ook kan de keuze van een verkoper eerder op een traditionele makelaar vallen als hij denkt dat zijn huis door de ligging of de prijs in een moeilijk verkoopbaar segment valt. ‘Stel je voor dat er tientallen bezichtigingen nodig zijn eer je huis verkocht is, dan ben je blij dat je makelaar dat op zich neemt.’
Boelhouwer ziet nog een ander nadeel van internetmakelaars. ‘Niet elke koper vindt het fijn om door de verkopers rondgeleid te worden. Dan ben je toch vaak wat minder vrij en durf je misschien minder snel kritische vragen te stellen.’ Internetmakelaars draaien dat juist om. Zij stellen dat niemand een huis beter kan verkopen dan de bewoners zelf, omdat zij het huis door en door kennen. Ook een argument dat hout snijdt. Toch moeten verkopers een dikke huid hebben, vindt Rietveld. ‘Sommige kijkers zullen je huis afkraken.’

 

De koop is rond

Nadat we elkaar qua prijs heel dicht genaderd zijn, blijft het een tijdje hangen op een verschil van € 2.500 en de transportdatum. De verkopers zitten er strak in en wij willen ook niet buigen. Tot we na een week radiostilte horen dat er twee kapers op de kust zijn. De angst dat ons droomhuis aan onze neus voorbijgaat, is groot, dus wij kiezen eieren voor ons geld. Diezelfde dag is de koop rond en ’s avonds trekken we een fles bubbels open. Om te vieren dat we dit najaar de sleutel krijgen van ons huis aan de voet van de Utrechtse Heuvelrug, voor een prijs die lager ligt dan de taxatiewaarde. De keuze voor een makelaar lijkt zich te hebben uitbetaald. Nu nog ons oude huis verkopen. Wie gaat dat doen?
Weer valt de keuze daarvoor op een internetmakelaar, omdat we denken dat het oude huis behoorlijk mainstream is en de huizenmarkt flink aantrekt. De bezichtigingen doen we gewoon zelf, ’s avonds of in het weekend. En de enkeling die ons huis afkraakt, die kunnen we aan. +




Sluiten

INHOUDSOPGAVE
inhoud_r2.png