RADAR+ Online

Word Abonnee

BN_papierwerk_.jpg

Administratie op orde

Alsof het niet erg genoeg is als je plotseling overlijdt, moeten je nabestaanden ook nog eens wegwijs zien te worden in je administratie. Ruim die schoenendozen vol papieren dus op en open een digitaal kluisje. 

Wegwijs uit andermans administratie

Sommige mensen bewaren alles. Stuurt de verzekering een nieuw polisblad? Dan stoppen ze dat in een ordner, bovenop de polisbladen van de afgelopen 20 jaar. Of ze bewaren het niet in een ordner, maar in een bureaulade, waar nog veel meer papieren liggen. Variërend van het Uniform Pensioenoverzicht uit 2015 tot de dierenartsrekening van maart 1993, toen de poes – inmiddels ook alweer 15 jaar dood – zo ziek was. Andere mensen bewaren niets. Wat moeten ze met al die papieren? Ze kijken er toch nooit meer naar. Of je nu alles bewaart of niets bewaart, voor degenen die in geval van nood orde op zaken moeten stellen in jouw administratie is het een ramp.

Handig: alles in één map

Het is best een klus om je administratie goed te ordenen. Maar dat is juist een reden om het te doen. Want voor een ander is het nog veel meer werk. Die weet immers niet eens waarnáár hij precies moet zoeken, laat staan dat hij weet wáár. Het simpelst is een ringband met 2 ringen. Op de voorkant en de rug schrijf je iets waaruit urgentie blijkt, zoals ‘Let op!’, of ‘Belangrijk’. Vertel mensen in je naaste omgeving dat de map bestaat. Op tabbladen schrijf je relevante onderwerpen. Je kunt een indeling maken in Persoonlijk, Medisch, Werk, Pensioen, Bankzaken, Verzekeringen, Huis, Auto, Abonnementen/lidmaatschappen. Achter de tabbladen bewaar je belangrijke papieren of andere informatie. Onder Persoonlijk stop je een A4'tje met je naam, telefoonnummers, e-mailadres, burgerservicenummer en het nummer van je paspoort en je rijbewijs. Bij Medisch stop je je donorcodicil en eventueel een euthanasieverklaring. Je zou daar ook de polis van je zorgverzekering kunnen bewaren. Al kun je die ook bij het tabblad Verzekeringen stoppen – het is allebei logisch. Hetzelfde geldt voor je opstalverzekering; bij Verzekeringen of bij Huis? Zo zijn er meer dubbelingen. Geeft niet, het gaat er alleen om dat je belangrijke documenten samenvoegt en overzichtelijk rangschikt. Bij Auto bewaar je het kentekenbewijs, het apk-keuringsbewijs en noteer je waar je je reservesleutels bewaart. Ook handig om bij Huis even te noteren wie een extra sleutel heeft. Bij Pensioen bewaar je pensioenoverzichten. Als je pensioen een ratjetoe is van pensioentjes, lijfrentepolissen en bankspaar­producten, is het misschien logischer om een tabblad Oudedagsvoorzieningen te maken. Bij Bankzaken kun je volstaan met een A4'tje met de nummers van je bank- en spaarrekeningen. Zo breng je alles systematisch op orde.

Of liever digitaal?

Een digitale map kan handig zijn, omdat je veel documenten ook digitaal ontvangt. Andere relevante stukken kun je scannen en digitaal opslaan. Voor een digitale kluis kun je terecht op digizeker.nl. Voor € 3,95 per maand heb je een kluis. In deze kluis kun je ook al je wachtwoorden bewaren. Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat je partner of een andere vertrouwenspersoon je inlogcode kent. Je kunt ook via de notaris een kluis regelen bij Digizeker. Ook in dat geval heb je zelf altijd toegang tot de kluis om informatie te actualiseren. De inlogcode hoef je dan aan niemand te vertellen. De notaris registreert de digitale kluis in het Centraal Testamentenregister, dus na je overlijden wordt duidelijk dat de kluis bestaat en de notaris kan de toegang regelen. Dit kost volgens Digizeker eenmalig tussen € 45 en € 200. Overigens kan ook de omvang van de kluis – hoeveel MB – meespelen in de prijs.

Catharina en Conny doen het je voor

Je kunt ook aan aan de slag met de werkmap van Catharina Smit en Conny van Vollenhoven (mijnzaken­oporde.nl). Deze juristen bedachten een ‘organizer voor het leven’. Je kunt hiermee op papier aan de slag, maar je kunt ook de digitale versie bestellen. De organizer kost € 19,95 en de digitale invulbladen € 9,95. Volgens Smit zetten veel mensen de informatie op een USB-stick die ze in een echte kluis bewaren, thuis of bij de bank.

BA_wordabonnee



Vergeet de social media niet

Hoe zit het met je nalatenschap in de virtuele wereld? Wat moet er gebeuren met je website, met Facebook, LinkedIn, je e-mailaccount, je advertenties op Marktplaats? Je kunt een account aanmaken op ziggur.me, waarin je aangeeft wat er moet gebeuren als je er niet meer bent. Bijvoorbeeld dat je LinkedIn-account verwijderd wordt of dat je e-mailaccount overgaat op je kinderen. Ziggur.me kan dat regelen. Er komen geen wachtwoorden aan te pas. Je geeft alleen aan wie de vertrouwenspersonen zijn die mogen aangeven dat Ziggur in actie moet komen. Die moet je natuurlijk inlichten. Vertrouwenspersonen kunnen familieleden zijn, maar ook de notaris of de uitvaartverzekeraar. Ziggur verifieert of deze persoon is wie hij zegt dat hij is. Een account aanmaken is gratis. De kosten worden na afloop verrekend. Die variëren van € 50 tot € 150. Dit kan onder de uitvaartverzekering vallen. (zie ziggur.me).

Bankrekeningen

Via slapendetegoeden.nl van de Nederlandse Vereniging van Banken kun je een overzicht vragen van alle bank- spaar- of effectenrekeningen van iemand die overleden is. Je moet natuurlijk wel kunnen bewijzen dat je rechthebbende bent. Wettelijk vervalt het tegoed op een bankrekening aan de bank als de rekening minstens 20 jaar niet gebruikt is. Banken zeggen dat ze geen gebruikmaken van deze verjaringstermijn en tegoeden altijd uitkeren aan de nabestaanden.

Toegang tot een bankrekening

Als een rekeninghouder is overleden, blokkeert de bank de rekening. De bank komt daar bijvoorbeeld achter als de hypotheek via de bank loopt en er is een overlijdensrisicoverzekering aan de hypotheek gekoppeld. Maar het kan ook zijn dat de nabestaanden het melden. De bank doet dit om het saldo zeker te stellen voor de erfgenamen. Dus zelfs als je iemands inloggegevens hebt, kun je niet internetbankieren. Je hebt doorgaans een verklaring van erfrecht nodig om transacties te kunnen doen. Daarvoor moet je naar de notaris. De verklaring kost zo’n € 200. Maar check het eerst bij de bank; als er maar een paar honderd euro op de rekening staat, vindt de bank de verklaring misschien niet nodig.

Levenstestament

In een testament kun je een executeur-afwikkelingsbewindvoerder benoemen, die alles mag afhandelen na je overlijden. Je kunt ook iemand een volmacht geven om namens jou te handelen en beslissingen te nemen als je dat zelf niet meer kunt. Bij de notaris leg je dan in een zogenoemd levenstestament vast wie een algehele volmacht krijgt op het moment dat jij dat vanwege ziekte of dementie zelf niet meer kunt. De notaris rekent voor een eenvoudig levenstestament € 250 tot € 300. Stellen die allebei een levenstestament maken en elkaar een algehele volmacht geven, zijn samen € 300
tot € 400 kwijt.

Nabestaandenpensioen

Over het algemeen worden nabestaandenpensioenen vanzelf uitgekeerd. Die informatie loopt via de gemeentelijke basisadministratie van de Sociale Verzekeringsbank. In het pensioenregister kun je zien waar iemand pensioen heeft opgebouwd, of er recht is op nabestaandenpensioen voor de partner en hoe hoog dit pensioen is (mijnpensioenoverzicht.nl). Je kunt alleen inloggen met DigiD. Levensverzekeringen Via VanAtotZekerheid.nl van het Verbond van Verzekeraars kun je informatie krijgen over verzekeringspolissen van mensen die overleden zijn. Ook hier moet je uiteraard aantonen dat je rechthebbende bent. Voor verzekeringspolissen geldt wettelijk een verjaringstermijn van 5 jaar. Maar volgens het Verbond van Verzekeraars keren verzekeraars altijd uit, ongeacht het aantal jaren dat verstreken is na het overlijden. +

 




Deze website maakt gebruik van Cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.