RADAR+ Online

Word Abonnee

BW20170419_penguin_fritata_1_.jpg

Het Pioppi-dieet

Dit keer geen recepten uit een kookboek maar een dieetboek. Prima dieet, alleen één dingetje: het is gebaseerd op de levensstijl van de bewoners van een Italiaans dorp, maar tot culi-journalist Mara Grimms verbazing is er niet één spaghettisliert in te vinden.

Het-Pioppi-dieet_2D

Een dieetboek bespreken, dat heb ik tot op de dag van vandaag steevast geweigerd. Dat komt omdat dit soort uitgaven vrij weinig met echte kook­boeken te maken hebben. Er staan weliswaar recepten in, maar daar is alles mee gezegd. Het draait bij dieetboeken namelijk zelden om smaak en om écht ­lekker koken, maar vooral om wat níét mag en wat wel of niet gezond zou zijn. Maar aangezien in dit nummer van RADAR+ het Pioppi-­dieet wordt besproken, nam ik het bijbehorende boek bij wijze van uitzondering onder de loep. Zoals je ­ongetwijfeld al hebt kunnen lezen is dit dieet ­geïnspireerd op het Italiaanse dorpje Pioppi, waar de mensen langer leven, gezonder zijn en niet ­kampen met over­gewicht. En dat zonder sportschool, ­zonder supermarkt en mét een goed glas wijn.
In het boek wordt uitgelegd hoe je in drie weken de levensstijl van de inwoners van dit Italiaanse ­dorpje eigen kunt maken. En hoe je je eet-, slaap- en beweeggewoonten voorgoed kunt veranderen, zodat je niet alleen afvalt, maar ook het risico op diabetes 2 en hartaandoeningen kunt ­verminderen. Het gaat daarbij niet om calorieën tellen of naar de sportschool gaan, maar vooral om zo min mogelijk koolhydraten eten, voldoende rust nemen en elke week een periode van 24 uur te vasten. Of dat ­allemaal nou wel of niet gezond is, daar ga ik me niet mee bemoeien. Ik ben per slot van rekening geen dokter en dat wil ik graag zo houden.
Ik beperk me hier dus tot een oordeel over de recepten. Die zijn best smakelijk en bovendien over het algemeen snel en makkelijk te maken. Jammer is dat er weinig foto’s instaan, maar de paar foto’s die het boek hebben gehaald, zijn zeker niet slecht. En dat is een wonder, want wie weleens een boek van Sonja Bakker of willekeurige andere dieetgoeroe heeft bekeken, weet: eten er een beetje lekker uit laten zien, is een vak apart.
Enfin. De gerechten klinken over het algemeen aantrekkelijk. Omelet met krab en ricotta bijvoorbeeld. Of Mexicaanse roereieren met chili-salsa. Ook ­lekker lijken me de geroosterde zalm met citroen-­kruidenvulling, de gehaktballen met een saus van geroosterde tomaten en knoflook, of de lams­koteletten met harissa. Wel mis ik kool­hydraten. Rijst wordt namelijk gemaakt van geraspte bloemkool, pizzabodems van bloemkool, en ­spaghetti van courgette. Dat is vast heel gezond, maar een paar slierten courgette halen het natuurlijk nooit bij een bord perfect al dente gekookte ­spaghetti. Dat zijn de inwoners van Pioppi vast ­roerend met me eens. Ze eten daar, net als in de rest van Italië, namelijk gewoon pasta, pizza en risotto. Dat zou ik dus vooral blijven doen. Verder lijkt het me een prima dieet – al was het alleen maar omdat je van de auteurs elke dag een glas wijn mag.

Groentefrittata met geroosterde roodlof

Lunch voor 6-8 personen

voor de groentefrittata: 8 grote eieren • 100 ml slagroom • 1 tl gedroogde oregano • 1 tl nootmuskaat • zeezout en versgemalen zwarte peper
• 10 g boter • 2 el extra vergine olijfolie • 1 rode ui, in dunne ringen • 150 g kastanjechampignons, in plakjes • 60 g boerenkool, in stukjes gescheurd • 80 g bimi • 100 g feta, verkruimeld

voor de geroosterde roodlof: 4 struikjes roodlof, in kwarten • 2 el extra vergine olijfolie • zeezout
en versgemalen zwarte peper • 2 el hazelnoten, geroosterd en grof gehakt

Breek de eieren in een kan en klop ze los. Voeg de slagroom, oregano, nootmuskaat en zout en peper naar smaak toe. Meng alles en zet het apart. Doe de boter en olie in een koekenpan met een doorsnede van 26 centi­meter en een steel die onder de grill kan. Plaats de pan op middelhoog vuur. Wacht tot de boter is gesmolten en voeg de ui toe. Bak tot de ui zacht wordt. Voeg alle ­champignons toe en blijf goed roeren. Voeg na 5 minuten de boerenkool en bimi toe. Laat alles nog 5 minuten bakken.
Voeg het eimengsel toe en laat alles 10 minuten zachtjes garen. Zet de oven aan op de grillstand, plaats de pan in de oven tot het eimengsel is gestold. Houd dat goed in de gaten, want dat gaat snel. Rooster intussen heel eventjes de roodlof met de olijfolie, zout, peper en hazelnoten in een grillpan.




Sluiten

INHOUDSOPGAVE
Mis het nieuwe nummer niet!
inhoud_032019.png