RADAR+ Online

Word Abonnee

Karin Luiten

gadogado_1.jpg

Kookboek: Slim zonder pakjes & zakjes

Kookboekenschrijfster Karin Luiten is de nieuwe gids in kookboekenland van RADAR+. Ter kennismaking stelt ze zich graag even voor, inclusief haar vaste inspiratiebron: pakjes en zakjes. Of liever gezegd: hoe je die vooral niet gebruikt als je kookt.

 

promo3nrs

Groot nieuws: uit onderzoek van Wakker Dier bleek dat op pakjes en zakjes bijna altijd vlees wordt geadviseerd. Tja, dat had ik ze ook ­kunnen vertellen, want ik speur al jaren week in, week uit door de supermarkt en lees alle kleine lettertjes. Noem het een stokpaardje, maar ik mag mij graag druk maken over al die poedermixen waar je zelf nog van alles bij moet doen. Om te beginnen steevast kipfilet en vooruit, af en toe gehakt. Vegetarische pakjes zijn er niet of nauwelijks. Sterker: de pakjes­makers weten zelfs bij de vega-klassieker gadogado nog kipfilet erdoorheen te fietsen. Af en toe ­proberen ze het wel hoor, dan komt er met veel tamtam een mix voor pak ’m beet Indiase linzencurry op de markt met als hoofd­ingrediënten zout en kerrie waar je zelf nog tien verse dingen bij moet kopen. Ik lach daar smakelijk om, hoewel het in feite natuurlijk treurig is dat we voor alles een zakje mix nodig hebben. Omdat we anders niet weten hoe je ook alweer tomatensoep maakt. Of aardappelpuree, nasi goreng of bolognesesaus. Er bestaat zelfs stamppotmix. Zelf toevoegen: aardappelen, boerenkool, melk, boter en een rookworst. Nee, ik verzin dit niet.
Ik besloot er een kookboek aan te wijden:
Zónder pakjes & zakjes, vol doe-het-lekker-
zelf­recepten op basis van de populairste
producten van de voedingsmiddelenindustrie. Al snel kwam er een deel twee, en daarna zelfs een dubbeldikke bundeling van beide boeken: Het grote zónder pakjes & zakjes kookboek. Het doet me deugd dat de recepten kennelijk voorzien in een behoefte, want intussen zijn we bij elkaar al 34 drukken verder. Het blijft onverminderd een bron van zowel inspiratie als ergernis, al die kip siam, chicken tonight en kipfilet toscana. Maar minstens zo ­wonderlijk is dat pakjes en zakjes altijd dezelfde ­groenten adviseren. Let maar eens op, met paprika, courgette, champignons en de ­onvermijdelijke zak wokgroenten heb je het oeuvre wel zo’n beetje gehad. Pure discriminatie van bietjes, asperges, spitskool, bloemkool, ­aubergine en bonen. Vandaar dat ik het voor mijn ­laatste kookboek Slim zónder pakjes & zakjes omdraaide: groente als uitgangspunt. En maar meteen twintig, elk met een eigen hoofdstuk. Met gadogado zonder kipfilet, bobotie zonder gehakt en chili sin carne. Al hoeft vlees van mij niet in de ban hoor, er zijn ook recepten voor kipragout en beef chimichurri. Maar een beetje minder mag best. En vooral: creatiever, want door slim te variëren met alles wat je in huis hebt, eet je nog lekkerder ook.
Vanaf het volgende nummer van RADAR+ ben ik voortaan je gids voor smakelijke, praktische recepten in andermans kookboeken. Maar je krijgt er eerst een paar van mezelf.

Gadogado

(hoofdgerecht, 4 personen)

Nodig:
1 kleine spitskool • 250 g sperziebonen
• 1 komkommer • 100 g taugé • 4 eieren
Snelle pindasaus:
5 volle el pindakaas (± 125 g) • 125 ml water • 2 el ketjap manis • 1-2 tl sambal

Breng een flinke pan water aan de kook met zout. Kook hierin eerst de eieren hard, vis ze eruit, laat schrikken. Snijd intussen alle ­groenten in handzame stukken. Blancheer ze kort beetgaar, per soort, behalve de taugé en komkommer. Vis groenten uit het water met een schuimspaan en laat uitlekken. Giet het kokend water af in een vergiet waar de taugé in zit, dan is die ook meteen gaar. De komkommer blijft rauw. Rangschik alles zo gezellig mogelijk op een grote schaal, de ­eieren gepeld en doormidden.

Voor de pindasaus: pureer alle ingrediënten glad met de staafmixer. Breng al roerend in een steelpan aan de kook, laat hooguit 1 minuut pruttelen. Proef op gewenste pittigheid. Te dik? Scheutje water of ketjap erbij. Schenk de warme pindasaus over de salade.
Lekker met witte rijst en emping (cassave-kroepoek) of gewone kroepoek.
Variant: extra fleurig met wat worteltjes erdoor. Ook lekker: garneren met wat gehakte bladselderij of gebakken uitjes.
Kliekje? Eet het op een lunchbroodje of mix het door een noedelsalade.