RADAR+ Online

Word Abonnee

Tekst: Loethe Olthuis | Illustratie: Mireille Schaap

boterham_pot.jpg

Pleidooi voor: pindakaas met méér pinda’s

Pindakaas bevat eiwitten, mineralen en vitamines. Dat klinkt gezond, maar is dat ook zo? Onze voedingsdeskundige Loethe Olthuis zoekt het uit.

plant

 

Zo wordt pindakaas gemaakt

Rauwe pinda’s worden in de fabriek gebrand, gepeld, het bruine vliesje wordt eraf gehaald en vervolgens worden de pinda’s gemalen. Om de pindakaas smeuïger te maken, wordt extra olie toegevoegd. Voor de smaak wordt er zout bij gedaan en vaak ook suiker: dextrose of glucosestroop.

Geen noten maar bonen

Pinda’s of ‘aardnoten’ zijn geen noten, maar bonen. De peulen ontwikkelen zich onder de grond. Pinda’s hebben wel ongeveer dezelfde voedingswaarde als noten. Noten zijn heel gezond: we zouden er elke dag een klein handje van moeten eten. Pindakaas is minder gezond dan hele pinda’s omdat er vaak ongezond verzadigd vet en suiker aan worden toegevoegd.

Waarom al dat verzadigd vet?

Pinda’s bevatten van nature flink wat vet: arachide- of pindaolie. Daardoor bestaat pindakaas al voor de helft uit vet. Pindakaas gemaakt van uitsluitend pinda’s is vaak niet zo smeuïg. Daarom wordt er extra olie zoals zonnebloem-, raap- of sojaolie toegevoegd. Maar olie is vloeibaar en heeft de neiging te gaan drijven: dan ontstaat er een olielaagje op de pindakaas, dat je er telkens door moet roeren. Als oplossing voegen fabrikanten aan de meeste pindakazen ook een steviger vetsoort toe, meestal palmvet, dat op kamertemperatuur net zo hard als boter is. Als je zulk vet goed door de pindakaas mengt, zal het niet gaan drijven maar de pindakaas ‘smeuïg tot op de bodem’ houden. In arachide-, zonnebloem-, raap- en sojaolie zitten voornamelijk gezonde, onverzadigde vetzuren. Maar palmvet bevat voor bijna de helft verzadigd vet dat juist niet zo gezond is. Daardoor zit er in pindakaas met palmvet ook tussen de 7% en 10% verzadigd vet. Bovendien wordt palmvet vaak nog extra ‘gehard’, met waterstof behandeld, waardoor de pindakaas ook bij hogere temperaturen stevig blijft. Door het ‘harden’ worden ook de resterende onverzadigde vetzuren in palmvet verzadigd.

Toch is pindakaas gezond

Alle soorten pindakaas bevatten ruim een kwart eiwitten, overwegend gezonde onverzadigde vetten, mineralen als magnesium en veel vitamine B en E. Maar omdat pindakaas voor ruim de helft uit vet bestaat, is het behoorlijk calorierijk: ongeveer 630 kilocalorieën per 100 gram, veel meer dan bijvoorbeeld volvette kaas (ongeveer 390 kcal) of boterhamworst (309 kcal). Toch is het een gezonde vervanger van zulk hartig beleg. Pindakaas bevat evenveel of meer eiwit, maar veel minder verzadigde vetten dan kaas of worst. Bovendien is pindakaas puur plantaardig en bevat het geen cholesterol.

Welke pindakaas is het gezondst?

Kijk op het etiket. Meestal betekent hoe meer pinda, hoe beter.
>> In Calvé zit 85% pinda, maar huismerken komen soms niet verder dan 55%.
>>‘Light’ pindakaas is niet gezonder. Het bevat weliswaar wat minder vet dan gewone pindakaas (41% in plaats van 58%), maar ook meer suiker: zo’n 7,3% tegenover gemiddeld 5% tot 6% in ‘gewone’ pindakaas.
>>De calorieënwinst valt tegen. In ‘light’ zitten 580 kilocalorieën per 100 gram, in standaard Calvé 664 en veel andere pindakazen zitten tussen de 600 tot 630 kcal.
>>Pindakaas met een olielaagje is gezonder dan smeuïge pindakaas omdat er geen (gehard) palmvet in zit.
>>Natuurwinkels, maar ook supermarkten, verkopen pindakaas van 100% pinda’s met, inderdaad, alleen maar pinda's in het potje. Die pindakaas is vaak gemaakt van speciale, extra olierijke pindasoorten en bevat geen toegevoegde olie of palmvet.
Te droog? Als pindakaas met een olielaagje na een tijdje te droog wordt, kun je dat snel verhelpen. Verwarm de pindakaas tot hij wat vloeibaarder wordt: zet de pot in de magnetron, of verwarm in een pannetje met een laag water. Roer er vervolgens scheutje voor scheutje wat zonnebloemolie (en eventueel wat notenolie) doorheen tot de pindakaas goed smeuïg is. Bewaar de pindakaas in de koelkast, dan komt er minder snel een olielaagje op.

RADAR_onderaan_pagina_site



Maak het zelf

Je kunt ook je eigen pindakaas maken, dan weet je precies wat erin zit. Fluitje van een cent als je een keukenmachine of een staafmixer hebt. 

Nodig voor 2 flinke potten:

•2 delen gezouten pinda’s
(2 zakken à 235 gram)

•1 deel ongezouten pinda’s
(1 zak à 235 gram) 

•50-70 ml zonnebloemolie 

Doe een deel van de pinda’s met een scheutje olie in een keukenmachine of in een kom met staafmixer. Begin met mixen. Voeg geleidelijk aan wat meer pinda’s toe en scheutje voor scheutje wat olie om de massa smeuïger te maken. Schep de pindakaas regelmatig om en stop als je de consistentie goed vindt. Schep of schenk (door de maalwarmte is-ie vloeibaar) de pindakaas in potten en bewaar ze in de ijskast.




Sluiten

INHOUDSOPGAVE
INHOUD01_2019.jpg