RADAR+ Online

Word Abonnee

GettyImages-699168343C.jpg

Getest: Fietsnavigatie

Apparaatjes voor als je niet precies weet hoe je ergens komt, maar ook als je een mooie fietstocht gaat maken. We testten er vier, van een computertje dat vertelt welke route de snelste is en intussen je hartslag meet, tot een slim horloge dat gaat trillen als je rechtsaf moet.

3nummers

Als je een fietstocht gaat maken, wil je natuurlijk over leuke weggetjes fietsen en de grote wegen mijden. Daar kun je wel wat navigatie bij gebruiken. En dan heb je weer heel andere navigatie nodig dan als je ergens met de auto heenrijdt of gaat wandelen. Voor fietsnavigatie wordt gebruikgemaakt van een combinatie van fietskaarten en de standaard wegenkaarten. Fietsers hebben behoefte aan twee verschillende soorten fietsroutes, namelijk die van A naar A en die van A naar B.


Van A naar A

Van A naar A is, je raadt het al, een rondje. Of liever gezegd: een fietstochtje, een tourrit. Dat kan een sportieve rit zijn op de racefiets, waarbij van tevoren een heel parcours moet worden uitgezet. Maar daarvoor worden navigatiesystemen eigenlijk meer gebruikt voor het meten van je activiteit en prestaties van de rit, en niet voor het navigeren. Voor pleziertochtjes kom je met zogeheten fietsknooppunten al een heel eind. Deze worden langs de weg duidelijk aangegeven op witte bordjes met een groene rand. Van tevoren kun je de route tussen de knooppunten bepalen of laten bepalen op verschillende websites, zoals die van de Fietsersbond (routeplanner.fietsersbond.nl), route.nl, Nederland Fietsland (nederlandfietsland.nl/knooppuntroutes)
en de ANWB (anwb.nl/fietsen/fietsroutes). Je kunt de hele route gemakkelijk op een briefje in je telefoon noteren als een cijfervolgorde. Bijvoorbeeld dit mooie fietstochtje in Flevoland: 61>47>75>37>87>21>61. Wil je niet gebruikmaken van de knooppunten maar meer je eigen route bepalen, wil je een specifieke plaats aandoen, of wil je de route op een kaart volgen, dan kan fietsnavigatie goed van pas komen.


Van A naar B

Er zijn ook routes met een begin- en eindpunt. In dit geval niet de bekende routes voor boodschappen of woonwerkverkeer, maar die je eenmalig naar een onbekende plek brengen. Dit kan een toeristische route zijn die je volgt op een fietsvakantie of  tijdens een fietsweekend. Maar het zijn ook routes in een stad waarbij je gebruikmaakt van een OV-fiets, huurfiets of een meegenomen (vouw)fiets. Hiervoor worden heel andere eisen aan je route gesteld: je wilt misschien zo snel mogelijk van A naar B met een planner die rekening houdt met fietspaden. Ook aan de manier van navigatie stel je dan andere eisen. Je laat het apparaat namelijk niet aan je fiets zitten, maar bevestigt ‘m er tijdelijk op.

De test

We hebben voor deze test geen vergelijk gemaakt van verschillende navigatie-­apparaten, maar een vergelijk van de verschillende manieren om al fietsend te navigeren. Elke manier heeft namelijk voor- en nadelen, naar gelang het soort fietsroutes dat je kiest.




  • Mio_Cyclo_605_HC.jpg
    Fietscomputer

    CIJFER: 6,5
    De fietscomputer geeft tegenwoordig meer aan dan hoe hard je fietst en hoeveel kilometers je hebt afgelegd. De functies van dit computertje zijn enorm uitgebreid. Hij lijkt dan ook een beetje op een flinke smartphone, inclusief aanraakscherm en navigatie. Wij hebben de Mio Cyclo 605 HC getest. Die heeft zelfs wifi en bluetooth en kan verbinding maken met een hartslagsensor die je met een band om je borstkas bevestigt. Wij hebben slechts de navigatie van de Mio aan de tand gevoeld en de ervaring is hetzelfde als met de navigatie in de auto: een pijltje toont op de kaart de route en hoe je moet rijden. In plaats van een stem hoor je af en toe een piepje wanneer je ergens moet afslaan.

    GESCHIKT VOOR
    Tourritjes en als je de weg niet wil kwijtraken. Je kunt van tevoren de routes al uitstippelen en sommige websites geven de mogelijkheid de route als een GPX-bestand te downloaden en over te zetten in de fietscomputer. Aangezien de houder van het apparaat permanent op je stuur is bevestigd, is-ie niet ideaal om mee te nemen bij een huurfiets.
    VOORDEEL
    + Accu gaat lang mee.
    + Werkt zonder smartphone en internet-
    verbinding.
    + Extra mogelijkheden (naast navigatie).
    NADEEL
    - Redelijk kostbaar, een goede kost al
    gauw € 300.

  • IMG_7649.jpg
    Smartphone

    CIJFER: 7
    De smartphone heeft in de auto de tomtom al verdreven. Ook wandelend in een vreemde stad is-ie superhandig om de weg te vinden met Google Maps of Apple’s Kaarten. Daarnaast zijn er heel veel wandelroute-apps te vinden. Voor fietsers ligt dat toch wat anders. Apple heeft in de Kaarten-
    app geen fietsnavigatie ingebouwd, maar dat valt op te lossen door Google Maps voor iOS te installeren. De navigatie-apps als TomTom en Sygic zijn duidelijk meer gericht op autonavigatie. Je hebt ook speciale apps met fietsroutes en die zijn meer dan de moeite waard. De website route.nl heeft een overzichtelijke gratis app met zelfs gesproken aanwijzingen. Als je een hoofdtelefoon gebruikt, kun je de smartphone in je jaszak houden. De Natuurmonumenten-app biedt naast wandelroutes ook fietsroutes die door boswachters zijn uitgezet. Er zijn ook verschillende fietsknooppunten-apps beschikbaar. De apps zijn bijna allemaal gratis, soms moet je voor bepaalde routes een klein bedrag betalen. Het belangrijkst is de houder. Bespaar daar vooral niet op, want een smartphone die uit zijn houder schiet bij een hobbel in de weg overleeft dit meestal niet.

    GESCHIKT VOOR
    Ritjes van A naar B en A tot A-tourritjes.
    VOORDEEL
    + Goede apps beschikbaar.
    + Lage kosten als je al een smartphone hebt.
    NADEEL
    - Erg batterij-intensief, een powerbank is bij lange ritten zeker aan te raden.
    - Vaak een internetverbinding nodig, een databundel is zeker aan te raden.

  • GettyImages-481616102.jpg
    Smartwatch

    CIJFER: 7
    De smartwatch is nog niet zo populair en met prijzen vanaf € 250 zal dat ook niet snel veranderen. Je kunt er wel heel handig mee navigeren. Voor wandelroutes is hij zelfs nog handiger dan een smartphone. Je tilt je pols even op en ziet de info die je nodig hebt. Bij fietsen is dat iets minder handig, want dan moet je even met één hand sturen. Als je er eenmaal aan gewend bent, lukt het ook wel om het display af te lezen met beide handen aan het stuur. De mogelijkheden om apps te downloaden zijn helaas erg klein. Google Maps heeft bijvoorbeeld geen Apple Watch-versie en Apple’s Kaarten-app heeft weer geen fiets-
    navigatie. Voor de Apple Watch zijn we erg te spreken over CycleMaps, die werkt zelfs zonder dat je een iPhone nodig hebt. Je ziet hoeveel meter je nog moet rijden tot de volgende afslag en via trillingen wordt aangegeven wanneer je moet afslaan. Voor de Samsung Gear gebruikten we de app Gear Navigation in combinatie met een Android telefoon.

    GESCHIKT VOOR
    Vooral voor korte ritjes van A naar B en bij het huren van een fiets; je kunt je telefoon lekker in je zak houden en hebt geen houder nodig.
    VOORDEEL
    + Geen houder nodig.
    NADEEL
    - Nog steeds vaak een smartphone nodig.


  • Smarthalo.jpg
    Smarthalo

    CIJFER: 8
    Er verschijnen steeds meer fietsgadgets als de Smarthalo op de markt, die je verbindt met je smartphone. De Smarthalo werkt als verlichting, alarmsysteem, sportcoach, navigatie en kan meldingen van je telefoon doorgeven. De navigatie werkt in combinatie met een app die verrassend goede fietsroutes uitstippelt en zelfs rekening houdt met hoogteverschillen. Tijdens het rijden wordt door vriendelijke geluidsignalen en via de lichtring aan de rand duidelijk gemaakt wanneer je moet afslaan en wat de volgende afslag wordt. Het is heel even wennen, maar daarna werkt het uiterst intuïtief. De leuke extra functies als een fietsalarm als een dief de fiets aanraakt en probeert mee te nemen, zijn leuke bijkomstigheden. Voor de prijs van € 139 is-ie zeker aan te raden.

    GESCHIKT VOOR
    Alles soorten ritten, het apparaat blijft permanent op je fiets. Smarthalo werkt met iPhone en Android.
    VOORDEEL
    +    Smartphone kan in je jaszak blijven.
    +    Redelijk goedkope oplossing.
    +    Robuust.
    NADEEL
    -    Niet zomaar op een andere fiets te plaatsen.


Sluiten

INHOUDSOPGAVE
inhoud6.jpg