RADAR+ Online

Word Abonnee

tekst Sander van der Heide

Brompton2017_071BWBW.jpg

Getest: Vouwfietsen

Een vouwfiets wordt meestal aangeschaft voor de laatste paar kilometers na een ritje in de trein. Maar als een vouwfiets je enige fiets is, of als je hem wilt kunnen meenemen in de auto voor een fietstocht, moet hij aan andere eisen voldoen.


We hebben vier vouwfietsen getest als toerfiets. Tijdens de test hebben we herhaaldelijk te horen gekregen: ‘Maar daar zijn die fietsen helemaal niet voor bedoeld.’  Klopt, maar dat wil nog niet zeggen dat een vouwfiets niet wordt gebruikt om een tochtje mee te maken. Ook kun je voor een vouwfiets kiezen als je je fiets liever niet buiten voor de deur zet of geen ruimte hebt om je fiets te stallen. Dan wil je ‘m makkelijk in huis opbergen of mee in de lift kunnen nemen. Een toerfiets is doorgaans lastiger te hanteren, zeker als je die je op een fietsendrager of boven op het dak van je auto moet tillen, of achterop de trekhaak moet monteren. Voor veel mensen is een gewone fiets daarvoor te zwaar. Een vouwfiets kan dan een uitkomst zijn. Ze zijn een stuk lichter en compacter en kunnen in bijna elke kofferbak. Althans, sommige vouwfietsen. Je ziet dat de fabrikant steeds meer rekening houdt met de verschillende eisen van de consument. Vandaar dat we vier fietsen hebben getest die slechts één ding gemeen hebben: het zijn vouwfietsen, maar daar is het dan ook mee gezegd. De ene is compact en licht, maar heeft weinig comfort. De ander is zo zwaar dat-ie amper is te tillen, maar wel handig binnen kan worden weggezet.




  • Brompton.jpg
    Brompton

    Deze Engelse fiets heeft over de hele wereld heen een enorme schare fans. Niet zonder reden, de Brompton is zo klein en compact te maken, dat hij zelfs als handbagage mee in het vliegtuig kan. Met zijn kleine 16-inch wieltjes is ie ook heel wendbaar in het verkeer, maar in combinatie met het kleine smalle stuur, kun je het beste allebei de handen maar aan het stuur houden. Het uitsteken van je hand om de richting aan te geven, is een ware balans-
    oefening. Daarom is de Brompton niet handig voor iedereen. Hij heeft iets van een crossfiets en zo is je houding ook, je leunt op het stuur. Daarentegen is hij superlicht en makkelijk op te pakken. Je zet hem zo even achter in je auto of in het bagagerek in de trein. Er is altijd wel een plekje te vinden om hem op te bergen en vrijwel overal mee naar binnen te nemen. De standaardversie heeft twee versnellingen en dat betekent flink wat trapwerk, een upgrade naar een luxe versie is dan ook zeker aan te raden.

    CIJFER: 7,8

    Vouwmaten: 64 x 29 x 60 cm
    Gewicht: 10.5 kilo
    Wielmaat: 16-inch
    Prijs: vanaf € 1155
    voordeel licht, compact
    nadeel rijcomfort, prijs
    score gewicht: 9
    score invouwen: 9
    score rijervaring: 6
    score constructie: 7


  • Dahon.jpg
    Dahon Briza D8

    Aan deze fiets zie je het minst dat het om een vouwfiets gaat. Met zijn 24-inch wielen is hij bijna net zo groot als een gewone fiets. Hij rijdt ook nagenoeg als een gewone fiets, prima dus. Je zit  heerlijk recht, op een fijn zadel. De lage instap is absoluut een vermelding waard. Standaard zitten er acht versnellingen op en het stuur is lekker breed met fijne handvatten. Wel jammer dat deze fiets niet in hoogte verstelbaar is. Het invouwen gaat heel gemakkelijk, maar door de grote wielen, wordt het een groot plat pakket. We kregen hem maar amper in de kofferbak van een Kia Rio, een gemiddelde compacte auto. Daartegenover tilt hij makkelijk op. De fiets wordt zeer compleet geleverd met bagagedrager, spatborden en een dubbele standaard, die ook bij ingevouwen toestand erg handig is.

    CIJFER: 8

    Vouwmaten: 84 x 41 x 85 cm
    Gewicht: 14.1 kilo
    Wielmaat: 24-inch
    Prijs: € 939
    voordeel rijervaring, gewicht
    nadeel groot, geen verstelbaar stuur
    score gewicht: 8
    score invouwen: 7
    score rijgervaring: 9
    score constructie: 7


  • beixo.jpg
    Beixo Compact

    Dit Nederlandse fabrikaat heeft ons echt verrast. Wat een prachtig laswerk, wat een mooie constructie van geborsteld aluminium, een goed werkend invouwsysteem en ook nog eens een mooi uiterlijk. Eenmaal fietsend waren we nog enthousiaster: zeven versnellingen, prettig stuur, en je fietst alsof je op een normale fiets rijdt, ondanks de kleine 20-inch wielen. Je houding is helemaal aan te passen, aangezien je niet alleen het zadel met één handeling kunt verzetten, maar ook de stuurhoogte. Dit is de enige fiets zonder ketting, maar met een cardanas die in het frame is verwerkt. Nooit geklungel dus met een ketting die eraf gaat tijdens het vervoeren of vlekken aan je kleren. In ingevouwen toestand is het niet echt een licht pakketje, maar wel solide en zonder probleem in de kofferbak te tillen.

     

    CIJFER: 8

    Vouwmaten: 86 x 65 x 34 cm
    Gewicht: 14.7 kilo
    Wielmaat: 20-inch
    Prijs: €849
    voordeel constructie, verstelbaar stuur
    nadeel cardanas, gewicht
    score gewicht: 7
    score invouwen: 8
    score rijervaring: 9
    score constructie: 8


  • Flyer.jpg
    Flyer Pluto 3.01

    De Pluto 3.01 is de enige elektrische vouwfiets in dit rijtje, vandaar ook dat hij het duurst van de vier is. Hij is ook het zwaarst, 22 kilo zonder accu. Dat til je niet zomaar even in de kofferbak van de auto. Hij was zelfs te groot voor onze vergelijkende kofferbaktest en kon alleen platliggend, met achterbank naar beneden geklapt mee. Dat wil niet zeggen dat de Pluto niet compact is te maken, na het rijden, klap je hem met één handeling in en zet je hem met een stevige standaard gewoon in een hoekje weg. Je fietst er prima op, vergelijkbaar met een normale elektrische fiets met lage instap. Prettige rijhouding ook. Ondanks de kleine 20-inch wielen, is het rijgemak optimaal en konden we fluitend zonder enige zadelpijn of rugpijn, een ritje van 50 kilometer afleggen. Deze fiets is dus uitermate geschikt als je thuis of op je werk een elektrische fiets wilt binnenzetten. Om hem mee te nemen in de trein of auto, is hij niet aan te raden.

    CIJFER: 8

    Vouwmaten: 107 x 90 x 40 cm
    Gewicht: 22 kilo zonder accu
    Wielmaat: 20-inch
    Prijs: € 2999
    voordeel rijcomfort, makkelijk invouwen
    nadeel gewicht, prijs
    score gewicht: 6
    score invouwen: 8
    score rijgervaring: 9
    score constructie: 9



Sluiten

INHOUDSOPGAVE
inhoud6.jpg