RADAR+ Online

Word Abonnee

tekst Sander van der Heide

Brompton2017_071BWBW.jpg

Getest: Vouwfietsen

Een vouwfiets wordt meestal aangeschaft voor de laatste paar kilometers na een ritje in de trein. Maar als een vouwfiets je enige fiets is, of als je hem wilt kunnen meenemen in de auto voor een fietstocht, moet hij aan andere eisen voldoen.


We hebben vier vouwfietsen getest als toerfiets. Tijdens de test hebben we herhaaldelijk te horen gekregen: ‘Maar daar zijn die fietsen helemaal niet voor bedoeld.’  Klopt, maar dat wil nog niet zeggen dat een vouwfiets niet wordt gebruikt om een tochtje mee te maken. Ook kun je voor een vouwfiets kiezen als je je fiets liever niet buiten voor de deur zet of geen ruimte hebt om je fiets te stallen. Dan wil je ‘m makkelijk in huis opbergen of mee in de lift kunnen nemen. Een toerfiets is doorgaans lastiger te hanteren, zeker als je die je op een fietsendrager of boven op het dak van je auto moet tillen, of achterop de trekhaak moet monteren. Voor veel mensen is een gewone fiets daarvoor te zwaar. Een vouwfiets kan dan een uitkomst zijn. Ze zijn een stuk lichter en compacter en kunnen in bijna elke kofferbak. Althans, sommige vouwfietsen. Je ziet dat de fabrikant steeds meer rekening houdt met de verschillende eisen van de consument. Vandaar dat we vier fietsen hebben getest die slechts één ding gemeen hebben: het zijn vouwfietsen, maar daar is het dan ook mee gezegd. De ene is compact en licht, maar heeft weinig comfort. De ander is zo zwaar dat-ie amper is te tillen, maar wel handig binnen kan worden weggezet.




Beixo Compact

datum indiening: vr 10 aug 2018, 15:14

Dit Nederlandse fabrikaat heeft ons echt verrast. Wat een prachtig laswerk, wat een mooie constructie van geborsteld aluminium, een goed werkend invouwsysteem en ook nog eens een mooi uiterlijk. Eenmaal fietsend waren we nog enthousiaster: zeven versnellingen, prettig stuur, en je fietst alsof je op een normale fiets rijdt, ondanks de kleine 20-inch wielen. Je houding is helemaal aan te passen, aangezien je niet alleen het zadel met één handeling kunt verzetten, maar ook de stuurhoogte. Dit is de enige fiets zonder ketting, maar met een cardanas die in het frame is verwerkt. Nooit geklungel dus met een ketting die eraf gaat tijdens het vervoeren of vlekken aan je kleren. In ingevouwen toestand is het niet echt een licht pakketje, maar wel solide en zonder probleem in de kofferbak te tillen.

 

CIJFER: 8

Vouwmaten: 86 x 65 x 34 cm
Gewicht: 14.7 kilo
Wielmaat: 20-inch
Prijs: €849
voordeel constructie, verstelbaar stuur
nadeel cardanas, gewicht
score gewicht: 7
score invouwen: 8
score rijervaring: 9
score constructie: 8

beixo.jpg
Sluiten

INHOUDSOPGAVE
In dit RADAR+ magazine
inhoud_5_2018.jpg