RADAR+ Online

Word Abonnee

tekst Sander van der Heide

Brompton2017_071BWBW.jpg

Getest: Vouwfietsen

Een vouwfiets wordt meestal aangeschaft voor de laatste paar kilometers na een ritje in de trein. Maar als een vouwfiets je enige fiets is, of als je hem wilt kunnen meenemen in de auto voor een fietstocht, moet hij aan andere eisen voldoen.

vier-artikelen-banner

We hebben vier vouwfietsen getest als toerfiets. Tijdens de test hebben we herhaaldelijk te horen gekregen: ‘Maar daar zijn die fietsen helemaal niet voor bedoeld.’  Klopt, maar dat wil nog niet zeggen dat een vouwfiets niet wordt gebruikt om een tochtje mee te maken. Ook kun je voor een vouwfiets kiezen als je je fiets liever niet buiten voor de deur zet of geen ruimte hebt om je fiets te stallen. Dan wil je ‘m makkelijk in huis opbergen of mee in de lift kunnen nemen. Een toerfiets is doorgaans lastiger te hanteren, zeker als je die je op een fietsendrager of boven op het dak van je auto moet tillen, of achterop de trekhaak moet monteren. Voor veel mensen is een gewone fiets daarvoor te zwaar. Een vouwfiets kan dan een uitkomst zijn. Ze zijn een stuk lichter en compacter en kunnen in bijna elke kofferbak. Althans, sommige vouwfietsen. Je ziet dat de fabrikant steeds meer rekening houdt met de verschillende eisen van de consument. Vandaar dat we vier fietsen hebben getest die slechts één ding gemeen hebben: het zijn vouwfietsen, maar daar is het dan ook mee gezegd. De ene is compact en licht, maar heeft weinig comfort. De ander is zo zwaar dat-ie amper is te tillen, maar wel handig binnen kan worden weggezet.




Dahon Briza D8

datum indiening: vr 10 aug 2018, 15:15

Aan deze fiets zie je het minst dat het om een vouwfiets gaat. Met zijn 24-inch wielen is hij bijna net zo groot als een gewone fiets. Hij rijdt ook nagenoeg als een gewone fiets, prima dus. Je zit  heerlijk recht, op een fijn zadel. De lage instap is absoluut een vermelding waard. Standaard zitten er acht versnellingen op en het stuur is lekker breed met fijne handvatten. Wel jammer dat deze fiets niet in hoogte verstelbaar is. Het invouwen gaat heel gemakkelijk, maar door de grote wielen, wordt het een groot plat pakket. We kregen hem maar amper in de kofferbak van een Kia Rio, een gemiddelde compacte auto. Daartegenover tilt hij makkelijk op. De fiets wordt zeer compleet geleverd met bagagedrager, spatborden en een dubbele standaard, die ook bij ingevouwen toestand erg handig is.

CIJFER: 8

Vouwmaten: 84 x 41 x 85 cm
Gewicht: 14.1 kilo
Wielmaat: 24-inch
Prijs: € 939
voordeel rijervaring, gewicht
nadeel groot, geen verstelbaar stuur
score gewicht: 8
score invouwen: 7
score rijgervaring: 9
score constructie: 7

Dahon.jpg
Sluiten

INHOUDSOPGAVE
In dit RADAR+ magazine
inhoud_04.png