RADAR+ Online

Word Abonnee

Tekst: Judith Boswinkel | Illustratie: iStockphoto

BN_buikspieren.png

Getest: Buikspieroefeningen

Klaar met die apparaten in de sportschool. Er staan workout-filmpjes op YouTube waarmee je onder leiding van digitale sportgoeroes thuis loeistrakke buikspieren traint. Judith Boswinkel test er drie.

1. 8 Minute ABS

2. 12 Minute standing up ABS

3. 7 Plank moves to tighten the core

 

Bekijk de testresultaten hieronder.




  • oef1.png
    7 Plank Moves To Tighten The Core

    Cijfer:
    7,5

    De basisversie van planking is heel simpel: in een zo recht mogelijke houding je lichaam horizontaal houden, waarbij je op handen of ellebogen en voeten steunt. Hiermee train je buik- en rugspierenspieren (je core), maar ook spieren in de armen en benen worden aangepakt. Naast de basishouding zijn nog allerlei andere varianten verzonnen, die in het filmpje door verschillende sportieve-lingen worden voorgedaan. Ik probeer ze allemaal uit. Wanneer je de oefening goed uitvoert, je rug recht en je buikspieren aangespannen, voel je meteen welke spieren in je lichaam aan het werk worden gezet. Eerst lijkt de plankhouding makkelijk, maar al na 10 seconden verlies ik constant mijn evenwicht en beginnen mijn ledematen angstaanjagend te trillen. Vergeleken met de buikspieren van de dame in het filmpje (waar je gerust u tegen mag zeggen), mag mijn core nog wel wat verbeterd worden. Na een aantal dagen merk ik godzijdank wat vooruitgang. Het trillen van mijn armen en benen weet ik steeds langer uit te stellen en ook door de opbouw van mijn buikspieren lukt het mij makkelijk evenwicht te bewaren.

    Nadeel: je moet de plank goed uitvoeren, wil hij effectief zijn. Anders voel je het snel in je rug.
    Voordeel: met één simpele houding train je rug, buik, armen en benen.

  • oef2.png
    12 Minute Standing Up Abs

    Ga naar het filmpje op Youtube

    Cijfer:
    7
    Staand je buikspieren trainen vergt goede concentratie; je moet heel bewust je buikspieren aanspannen. De overenthousiaste Laura London loodst je door verschillende oefeningen heen, waarbij ze – al zwaaiend en kirrend naar haar buurman – zowel de rechte als de schuine buikspieren met je traint. Daarbij raadt ze aan altijd te timen hoe lang je de oefening volhoudt. Dit is een goede stimulans en zorgt ervoor dat je niet te kort met een oefening bezig bent. Bovendien hoef je met een timer niet mee te tellen en kun je je echt focussen op de aanspanning van je buikspieren. Mocht je na een tijdje de lichtelijk hysterische Laura zat zijn, dan kun je natuurlijk altijd het geluid uitzetten of – wanneer je de oefeningen goed kent – ze zonder de video uitvoeren.

    Nadeel: het lijkt minder effect te hebben, je krijgt niet snel het gevoel dat je echt gewerkt hebt.
    Voordeel: je hebt niet die enorme spierpijn zoals bij de 8-minute workout, en als je ze goed uitvoert zijn ze zeker zinvol en heel geschikt voor vrije momenten tussendoor. Veel oefeningen zijn makkelijk uit te voeren onder de douche, terwijl je je tanden poetst of wanneer je op je werk even alleen in de lift staat.

     

  • oef3.png
    8 Minute Abs


    Ga naar het filmpje op youtube
     

    Cijfer:
    8,5
    Voor traditionele buikspieroefeningen moet je bij dit acht minuten durende filmpje zijn. Een zeer gespierde Amerikaan zorgt voor een intensieve workout. De eerste keer crunchte ik mijn buikspieren fluitend met het filmpje mee, waarna ik de volgende dag voldane spierpijn had. Dat zelfs niezen pijn deed deerde mij niks, dat toont tenminste aan dat het werkt. De dagen erna ging de workout mij minder makkelijk af. Bij sommige onderdelen kon die teller niet snel genoeg op 0 staan. Ik heb me laten vertellen dat dit vaak het geval is: eerst gaat het goed, dan komt de dip en van daaruit train je jezelf omhoog en creëer je de buikspieren die je wilt. Spieren trainen vergt nu eenmaal discipline en doorzettingsvermogen. Gelukkig motiveert de zonnebankbruine bink je enorm tijdens de video. Ook de leerlingen die met hem meedoen, zorgen voor een fijne inspiratie: die lichamen willen we allemaal wel. Dus, een aanrader, deze 8-minute workout. Mocht het bevallen, ook voor je armen en benen heeft de beste man oefeningen opgenomen. 

    Nadeel: de filmpjes zijn een beetje aan de ouderwetse kant. 
    Voordeel: 11 effectieve oefeningen in 8 minuten, prima in te passen in je drukke leven.