RADAR+ Online

Word Abonnee

Eibertje van Halteren

BN_Eibertje_Kiest_pindakaas.jpg

Eibertje keurt: Pindakaas

Maanden heb je het niet gegeten en dan ineens kun je een niet te stuiten zin hebben in een boterham met pindakaas. Gewoon doen, maar weet wel dat de ene pindakaas niet de andere is.

 

eibertje

 

Na het succes van het eerste boek, is Eibertje in "Eibertje kiest meer..." opnieuw boodschappen gaan doen naar de betere producten.

Zo ontzettend veel andere voedingswaardes hebben deze soorten pindakaas onderling niet. Maar juist de kleine verschillen kunnen een groot verschil in je gezonde gewicht maken. Het gaat er natuurlijk vooral om hoeveel pindakaas je eet. Is dat elke dag één boterham met pindakaas? Kies dan slim, want daarmee kun je jaarlijks zo’n 600 gram vet en 5000 calorieën besparen. Heel belangrijk: let goed op de ingrediënten. Vroeger bestond pindakaas uit pinda’s.

Tegenwoordig wordt er van alles aan toegevoegd. Een groot deel van de pinda’s van vroeger wordt vervangen door een goedkoper opvulmiddel. Vaak zijn dat plantaardige vetten. Nu klínkt plantaardig altijd wel gezond, maar het gaat hier bijna altijd om goedkope palmolie. En dat is ongezond. Deze vetsoort bevat veel verzadigd vet en daar wil je zo min mogelijk van binnenkrijgen. Sta je bij het pindakaasschap? Lees de etiketten. Hoe meer pinda’s en hoe minder extra ingrediënten, hoe beter. Vaak kom je dan uit bij de biologische pindakazen, waar je een olielaagje op de pindakaas ziet drijven. De vetten in deze pindakaas zijn grotendeels de goede, onverzadigde vetten. +



EIBERTJE-pindakaas