RADAR+ Online

Word Abonnee

tekst: Sarah-Mie Luyckx fotografie: Bonnita Postma

DSC_0772.jpg

Groene taxi’s

Taxi’s vervuilen 35 keer zo veel als personenauto’s. Daarom begonnen Edvard Hendriksen en Ruud Zandvliet Taxi Electric in Amsterdam, met op groene stroom rijdende wagens.

Hoe is Taxi Electric ontstaan?
‘Na onze studie economie hebben Ruud en ik een paar jaar in het bedrijfsleven en de financiële sector gewerkt. We hadden geleerd om zo winstgevend mogelijk een bedrijf neer te zetten, maar zagen in dat economisch het roer om moet willen we de planeet leefbaar houden voor de volgende generaties. We besloten dat we duurzaam wilden ondernemen. Toen in 2010 de eerste elektrische auto’s op de markt kwamen, zijn we een jaar later in Amsterdam Taxi Electric begonnen, met wagens die op groene, niet-vervuilende stroom rijden. In de taxibranche bleek veel milieuwinst te behalen. Taxi’s stoten 35 keer meer schadelijke stoffen uit dan personenauto’s, vooral omdat ze meestal op diesel rijden en veel meer kilometers maken.’

Dapper om je op de overvolle, als wispel­turig bekendstaande Amsterdamse taximarkt te begeven.
‘Familie en vrienden verklaarden ons voor gek. Het wereldje heeft geen lekker imago. Ook omdat we ons tijdens onze studie in de Amsterdamse taxibranche verdiept hadden, wisten we daar alles van. Maar het is gelukkig meegevallen. We hebben tot dusver nog nooit iets vervelends meegemaakt. Met de andere taxibedrijven is het contact prima, en we wisselen regelmatig ritten uit. Er gaat veel wel goed, alleen zie je dat niet altijd terug in de media. Die duiken er allemaal bovenop als er een keer gedoe is om bijvoorbeeld snorders, terwijl er in Amsterdam dagelijks duizenden ritten worden gereden.’

En inmiddels heeft Taxi Electric een plek weten te bemachtigen?
‘De sector deed niks aan innovatie, terwijl er wel vraag was naar groen taxivervoer. Wij zijn in dat gat gesprongen. Taxi Electric rijdt niet alleen schone elektrische Tesla’s en Nissans, maar zorgt er ook voor dat er geen onnodige kilometers worden gemaakt. Taxichauffeurs zijn over het algemeen zzp’ers, die op zoek naar klanten vaak rondjes blijven rijden door de stad. Op standplaatsen laten chauffeurs de motoren vaak zonder reden stationair draaien. Onze roosters zijn afgestemd op de drukte: in de daluren rijden minder chauffeurs dan in de ochtend- en avondspits. Zo is er geen overcapaciteit. Maar ook in commercieel opzicht willen we ons onderscheiden van de rest.’

Hoe wil je je onderscheiden?
‘Het Amsterdamse taxivervoer behoort tot het duurste van de wereld. De tarieven van Taxi Electric liggen lager dan het metertarief, en we rekenen vaste bedragen voor standaardbestemmingen als Schiphol. Daarbij kleden onze chauffeurs zich netjes in een pak, spreken ze goed Nederlands en Engels en zijn ze geselecteerd op klantvriende-lijkheid. Overigens is het merendeel van onze honderd chauffeurs 50+. Zij zijn vaak langdurig werkloos geweest. Toen we begonnen, namen we ook studenten en ex-chauffeurs in dienst. De meesten bleken niet aan onze verwachtingen te voldoen. Met de 50-plussers hadden we wel een klik. Die zijn na een paar jaar thuis op de bank zitten extra gemotiveerd om er iets moois van te maken. Daarom nemen we juist hen graag aan, waarvoor ze ons dankbaar zijn. Dat doet echt wat met je.’

Hoe succesvol is Taxi Electric?
‘Sinds vorig jaar maken we winst. En we zijn inmiddels de grootste vervoerder op de Amsterdamse zakelijke markt. Daar hebben we als eerste op ingezet omdat je dan meteen een behoorlijke basis aan ritten hebt. Een klein deel van ons klantenbestand bestaat uit ‘gewone’ consumenten. Dit jaar wil Taxi Electric hen actiever gaan benaderen. Eerder kwamen we daar niet aan toe. Het heeft veel tijd en energie gekost het wereldje beter te leren kennen. Er speelt zoveel wat je niet verwacht. Al maak je als braafste jongetje van de klas nog zulke goede afspraken met een hoteldirectie die graag groen vervoer wil voor zijn gasten, achteraf kan blijken dat portiers andere taxibedrijven ritten bezorgen in ruil voor geld. Het is dan ook goed geweest dat Ruud en ik in het begin zelf een tijdje meereden en op de centrale hebben gezeten.’

Wat zijn de toekomstplannen?
‘Dit jaar willen we onze vloot uitbreiden van vijftig naar tachtig taxi’s. Het wordt nog een klus nieuwe chauffeurs te vinden. Door de slechte naam van de branche willen veel mensen niet. Taxi Electric heeft maar twee vrouwen die rijden, terwijl we er dolgraag meer willen hebben. Daarbij is het de bedoeling dat we gaan uitbreiden naar Den Haag en Rotterdam bijvoorbeeld. Er komt inderdaad steeds meer concurrentie doordat bestaande taxibedrijven ook elektrisch gaan rijden. Maar dat juichen we als sociale onderneming, waarvoor winst maken niet het belangrijkst is, van harte toe. Hoe groener de markt, hoe leefbaarder de steden. Bovendien is de ontwikkeling niet meer te stoppen. In Amsterdam, dat de EU-normen voor stikstofdioxde, fijnstof en roet flink overschrijdt, mogen vanaf volgend jaar geen diesels meer op het Centraal Station komen.’




Deze website maakt gebruik van Cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.