Radar+ Online

Word Abonnee

Tekst: José Rozenbroek | Fotografie: Rene Mesman

verkoopstyling-085.png

Huis klaar voor de verkoop?

Komen er kijkers? Maak je huis spic en span en zo leeg mogelijk. Je huis moet uitstralen dat er goed voor wordt gezorgd, het moet mensen geruststellen.
O ja, en alles wat rood is moet wit!

 

verkoopstyling-179

verkoopstyling-163

Je huis verkopen in een markt waarin zoveel te koop staat. Waar kopers heel veel keuze hebben en dus zeer kieskeurig zijn. Dat vraagt om een slimme aanpak. Het begint natuurlijk met een goede vraagprijs die nét iets scherper is dan die van de overburen die ook hun woning te koop hebben gezet. Oriënteer je dus goed, overleg met je makelaar en houd je vooral niet krampachtig vast aan de prijzen van een jaar geleden; die krijg je toch niet meer. Daarnaast kun je door de presentatie van je huis ervoor zorgen dat kijkers kopers worden. Dat begint met een aantal steengoede foto’s op Funda of een vergelijkbare huizensite. En heb je eenmaal de potentiële kopers binnen, dan is het zaak ze zo enthousiast mogelijk te maken. Yvette Willemse is professioneel verkoopstyliste, zij helpt mensen hun woning zo aantrekkelijk mogelijk te presenteren aan een ‘zo groot mogelijke doelgroep potentiële kopers’. Mensen kunnen haar inhuren voor een snel advies (vanaf € 125), voor een professionele fotoshoot, of voor een uitgebreide sessie waarin Yvette zelf aan de slag gaat om het huis verkoopwaardig te maken.

Hieronder Yvette's meest belangrijke tips:
Je verkoopt ruimte
Je moet je huis zo presenteren dat het zo ruim mogelijk lijkt. Haal vloeren leeg, haal meubels en spullen weg. Ruim op, ruim op, ruim op!

Je verkoopt sfeer
Maar niet iedereen deelt jouw smaak en voor veel mensen is het moeilijk om daar doorheen te kijken. Haal alles weg dat te persoonlijk is (Maria-en Boeddhabeelden, fotolijstjes, naakten aan de muur). Voeg neutrale sfeermakers toe: bloemen, planten, kaarsen

Je verkoopt een huis dat af is
Zeker nu verbouwingen niet meer gefinancierd worden, willen mensen een huis waar ze zo min mogelijk aan opknappen. Nu gaat het misschien wat ver om eerst je huis te verbouwen voordat je het in de verkoop zet, maar doe zoveel als mogelijk is. Lekkende kranen, afbladderend behang, vochtplekken, rammelende deurklinken: ze kunnen allemaal net de doorslag geven om jullie huis toch maar niet te kopen. Of om extra te onderhandelen over de prijs.

Je verkoopt niet jouw smaak en sfeer
Is je huis super design ingericht of juist heel erg klassiek? Je verkoopt je huis, niet je thuis. Maak ruimtes zo neutraal mogelijk en dus aantrekkelijk voor zoveel mogelijk kijkers.

Check, check, dubbelcheck
Zo, je huis is opgeruimd, de foto’s zijn gemaakt, de eerste kijkers melden zich. Elke keer weer zul je moeten opruimen en schoonmaken: badkamer en keuken showroom-fähig en blinkend schoon; de slaapkamers moeten eruit zien als hotelkamers. Stop persoonlijke spullen in dozen die je elke keer makkelijk wegzet en tevoorschijn haalt. Heb je kinderen? Wijs één kamer aan, die ze als speelkamer mogen gebruiken. Leg uit waarom het zo belangrijk is dat jullie je huis verkopen: maak ze tot je bondgenoot!

Een uur voor de bezichtiging
1. Is alles opgeruimd en schoon?
2. Gebruiksvoorwerpen en speelgoed weggeborgen?
3. Kinderen en huisdieren de deur uit?
4. Schone handdoeken in de badkamer?
5. WC-bril en -deksel naar beneden? Kapstok vrijwel leeg?
6. Verlichting aan in woonkamer, keuken, badkamer, slaapkamer?
7. Verwarming op aangename temperatuur?
8. Verse bloemen op strategische plekken?
9. Gelucht huis, zonder sigarettenrook, kook- of huisdierenluchtjes?
10. Tuin netjes, geen overvolle vuilnisbak naast de voordeur?

Dan rest je nog een ding: zelf wegwezen. Want de bezichtiging laat je liever over aan de makelaar. Mensen vinden het vaak vervelend als de bewoners er ook rondlopen, dan hebben ze niet het gevoel dat ze rustig kunnen rondkijken en openlijk kritiek kunnen spuien.


  • Keuken voor
  • keuken na


Deze website maakt gebruik van Cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.