Radar+ Online

Word Abonnee

Tekst: Niki Rap | Beeld: Mireille Schaap

BN_opruimen.png

Zooitje ongeregeld

Klaar met uitpuilende kasten en rondslingerende spullen die je nooit gebruikt? Zin om eens opgeruimd te beginnen? Pak de rommel aan met een uitgekiend plan en je creëert structureel meer ruimte in huis en hoofd.

 

Zelfs de grootste chaoot kent het fenomeen. Ineens komt het opzetten: de zolder móet leeg en strak, no matter what. Meteen in daden omzetten natuurlijk, die drang. Maar ga niet te ambitieus te werk. Want waar je ’s ochtends nog vol goede moed begon met de planken achterin, loop je het risico om tegen een uur of vijf te eindigen tussen een berg oude foto’s, dagboeken van vroeger en een zak babykleertjes die je uit sentiment eigenlijk helemaal niet weg wilt doen. Effectiever is het om één ding per keer aan te pakken. Dus niet het hele zolderproject in één dag, maar de oude linnenkast van oma in twee uurtjes. Zo kun je in een week je droomzolder – omgeturnd tot thuiskantoor, speeletage of logeerkamer – gerealiseerd hebben. Dat gaat gesmeerd als je je aan de basisregels van georganiseerd opruimen houdt. Die bestaan uit twee fases. Eerst mest je de boel uit, daarna houd je het structureel bij. Toegegeven: dat is wennen in het begin. Maar na een week of drie gedisciplineerd organizen, wordt het een gewoonte. En het voordeel van gewoontes is dat het uiteindelijk automatisch lijkt te gaan: kleine maand doorzetten en je huis blijft moeiteloos opgeruimd. Aan de slag!

1. Shiften

Of het nou om de keuken of de kinderkamer gaat, begin met: De Grote Selectie, oftewel de drie W’s:

Weggooien
Pak een grote vuilniszak en ga er mee rond. Troepjes (genre oude spaarzegels, verbogen paperclips) verdwijnen er rigoureus in. Net als die puzzel waarvan je die twee ontbrekende stukjes echt nooit meer terug gaat vinden. Daarna maak je een ronde met een papiertas die je vollaadt met oude kranten, bergen folders en gekreukte knutselwerkjes. Na de eerste snelle wegmik-ronde vraag je je bij elk item af: heb ik het echt nodig? Drie eiersnijders is misschien licht overdreven, en die ene maakt trouwens allang niet meer zulke mooie plakjes.

Wegdoen
Zoek alles uit wat niet in de prullenbak is beland, maar waar je wel graag van af wilt. Bepaal wat je ermee doet:
• Naar de kringloopwinkel Babybedje, derde set champagneglazen, reis-Scrabble (onderweg kun je ook Wordfeuden op je telefoon).
• Verkopen De wandelwagen kan op Marktplaats, net als de buikspiertrainer die welgeteld vier keer is gebruikt en te veel plek inneemt omdat-ie net niet onder het bed past.
• Cadeau doen Tijdschriften gaan naar de dokter, tandarts of fysio, hebben zij weer verse aanvoer in de wachtkamer. En op de naschoolse opvang zijn ze heel gelukkig met een stapel Donald Ducks. Te kleine of nauwelijks meer gedragen kleren gaan naar de kringloop of het Leger des Heils en het overschot aan servies naar een nichtje dat op kamers gaat.
• Apart zetten Aarzel je of je de sapcentrifuge kwijt wil? Of kun je nog geen afstand doen van de berg cassettebandjes die achter uit een kast tevoorschijn is gekomen? Zet twijfel-dingen in een doos in de schuur. Over een half jaar nog geen verse smoothie gemaakt en de cassetterecorder nooit meer gevonden? Dan kun je alles gevoeglijk en zonder spijt de deur uit doen. Nog wel een cassettedeck in huis? Sluit ’m aan op je computer en download het gratis Audacity. Daarmee kun je alle bandjes omzetten naar mp3-formaat. Het programma werkt ook met een pick-up en elpees. Houd je opeens een enorm stuk boekenkast over.

Wegbergen
Orden alles wat nu nog over is. Zorg dat zoveel mogelijk zaken een vaste plek krijgen: sleutels in een rekje naast de deur, laarzen en paraplu’s in de gang, lidmaatschapskaarten in een mapje in de bureaula… Hoe gestructureerder, hoe minder zoek- en rotzooistress. Als je weinig ruimte hebt, is het de moeite te investeren in ‘slimme’ meubels, zoals een bankje met opbergruimte onder de zitting. Ook handig: een schoenenzak die je aan de binnenkant van een deur kunt hangen. Niet alleen voor gympen, maar ook om badkamer- of schoonmaakspullen overzichtelijk op te bergen. Voor een gezin kan een bakkensysteem een uitkomst zijn. Zet voor elk familielid een grote krat in de gang neer, waar alles per persoon ingestort kan worden. Spreek af dat iedereen één keer per week zijn eigen afdeling sorteert en opbergt.

2. Structureren
In een strak georganiseerd huishouden hoeft veel minder vaak opgeruimd te worden. Als je alles hebt uitgezocht en een logische, eigen plaats hebt gegeven, is het dus tijd voor organizing volgens de vier P’s:

Papierstroom indammen
Zorg dat rekeningen, kranten, verzoeken van school en boodschappenlijstjes zich niet opstapelen. Dat kan door afschriften stop te zetten en voortaan uitsluitend online te bankieren. De folder-tsunami stokt met een nee-neesticker op de bus. Die kun je halen bij de gemeente. Wil je geen aanbieding missen, check dan de krantjes via internet. Afspraken zet je met reminder in je telefoon, dan heb je meteen minder kans om ze te vergeten. Zelfde geldt voor de boodschappen, die noteer je ook in je smartphone. Albert Heijn heeft Appie; een app waarin je niet alleen makkelijk een lijstje bijhoudt, maar die ook nog eens de snelste route in de winkel voor je uitstippelt.

Prullaria beperken
Voer de 1=2- regel in: één nieuw ding betekent twee oude zaken eruit. Dat is hard, maar enorm troep-besparend. Koop je bijvoorbeeld – helemaal in de stemming – een handige microvezeldweil, mik dan die ouwe rafelige eruit en kieper de vieze ouwe schuurspons er meteen achteraan. Maar het hoeft niet uit dezelfde categorie te komen. De aangeschafte pannenset kan net zo goed de aftocht van een roestige step en een versleten jas betekenen. Gaat het je wat ver? Begin dan met 1 ding erin = 1 ding eruit. Wie de geest te pakken heeft, inspecteert dagelijks een kamer en gooit dan één item de deur uit: dat lubberige elastiekje, of de sjoelbak waar niemand meer naar omkijkt. En waar ze bij het buurthuis superblij mee zijn.

Personeel inzetten
Stop met roepen: ‘Ben ik hier dan ook altijd de enige die alle rommel op moet ruimen?’ Zet in plaats daarvan personeel in. Nee, niet een professionele hulp – hoewel dat natuurlijk ook geen verkeerde optie is – maar de rest van het gezin. Stel duidelijke regels op: voor het avondeten ruimt iedereen z’n eigen zooi op, kleren gooi je zelf direct in de wasmand, bij toerbeurt wordt de vuilniszak buitengezet en de afwasmachine in- en uitgeruimd. Ook kleine kinderen zijn al goed inzetbaar. Die vinden speelgoed opruimen vaak zelfs een enig spelletje: poppen in bed leggen, autootjes terug in de garage. Wat het ook prima doet, is het gouwe ouwe ‘heitje voor een karweitje’.

Prompt actie ondernemen
Direct opruimen scheelt achteraf uren geïrriteerd door de zooi ploegen. Nieuwe regel voor alle huisgenoten: iets gebruikt = meteen weer terugzetten. Cadeautje ingepakt? Leg het papier en plakband terug op hun (vers ingestelde) vaste plek. Kranten gaan onmiddellijk na lezing in een tas, die je bij de voordeur hebt hangen en dus makkelijk afvoert. Lege flessen zet je subiet in een krat in de gangkast. Nog een fijne: stel voor bibliotheekboeken en andere geleende spullen een retour-plank of -tas in. Last but not least: leer jezelf aan om al zoveel mogelijk op te ruimen, af te wassen en in de vaatwasser te zetten terwijl je kookt. Ga je daarna ook een stuk relaxter aan tafel. +




Deze website maakt gebruik van Cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.