RADAR+ Online

Word Abonnee

Tekst: Niki Rap | Fotografie: Bob Eshuis | Productie & styling Susanne Kennedy m.m.v. Esther Jette

BN_RADAR_6_TotaalDEF-31.jpg

Goedemorgen!

De wekker gaat, de zon is nog niet eens op en je denkt doodmoe: Nog. Even. Niet. Toch moet je eruit. Paar kleine aanpassingen in je rooster en je begint de dag voortaan fluitend.

22.05Klaar voor de start
s Avonds zijn tijdsdruk en ochtendhumeur afwezig en kosten die paar handelingen nauwelijks moeite:

• Check de weersvoorspelling en leg (kinder)kleren klaar.
• Dek de ontbijttafel, inclusief lunchbekers en broodtrommels. Om aan te schuiven hoef je alleen nog de ijskastspullen te pakken.
• Zorg voor een enigszins opgeruimde slaapkamer, dat maakt eruit komen stukken aanlokkelijker.

23.15Slaap lekker
Wie niet goed uitgerust is, springt nooit met een jippie-gevoel uit bed. Dat kan beter:

• Ga er (iets) vroeger in. Ja dûh. Maar je staat echt kwieker op. Schuif de bedtijd in etappes op: elke avond tien minuten eerder.
• Sta als je je vaak verslaapt elke dag om dezelfde tijd op. Na een week of drie kun je resultaat verwachten en word je steeds vaker vanzelf wakker.
• Vind uit welk slaappatroon bij jou past. Een gemiddeld iemand heeft 7 à 8 uur slaap nodig, maar er zijn grote verschillen. Knikkebollen? Niet op de bank blijven hangen, maar meteen erin. Topfit? Blijf dan nog even op. Hoe natuurlijker je slaapritme, hoe relaxter en sneller je opstaat.
• Zet jezelf twee uur voor je je bed induikt op een scherm-dieet: geen computer, tv, smartphone of tablet meer. Werkt heel rustgevend.
• Maak voor het slapengaan een to-dolijstje voor de volgende dag: don’t worry, rise happy.

07.10Tttrrrinnnggg!
Met een slaaphoofd de wekker uitslaan om meteen weer in een diepe slaap te zakken? Tijd voor verandering:

• Zet de wekker verder weg. Een klassieker die nog steeds werkt, want dan moet je er wel uit. Zeker weten dat deze truc slaagt? 
• Once you snooze you lose: bannen (of mollen) dus, die snooze-knop. Je blijft er alleen maar langer door liggen. Lekker is het ook niet: elke acht minuten opgeschrikt worden terwijl je net weer was weggedommeld.
• Maak gebruik van licht. In de zomer helpt het om het gordijn op een kier te laten, tot die tijd zul je moeten faken. De Wake-Up Light van Philips bootst een zonsopgang na. Een halfuur voor de wektijd begint-ie steeds sterker te schijnen, met de bedoeling om ons heel geleidelijk en natuurlijk op gang te brengen.
• Download Sleep Cycle (€ 0,79) voor de iPhone of de gratis Sleep as Android voor andere smartphones. Leg het toestel naast je kussen en op basis van je bewegingen wekt de app je in je lichtste slaapfase, waardoor je heel natuurlijk wakker wordt. 


07.15Rise & shine
Als de omstandigheden optimaal zijn, wil zelfs de meest verstokte slaapkop uit bed komen:

• Drink zodra de wekker afgaat een groot glas water dat je ’s avonds al naast het bed hebt klaargezet. Dat geeft je uitgedroogde lichaam onmiddellijk een boost.
• Doe als eerste iets waar je je bed voor uit wilt komen, al is het een stompzinnig computerspelletje.
• Zorg voor warmte: sloffen naast het bed tegen ijskoud zeil en de thermostaat een half uur voor je wakker wordt ingesteld op een aangename temperatuur.
• Sluit een tijdklok aan op je koffiezetapparaat of maak gebruik van de timer op de broodbakmachine. Tegen de geur van vers brood en koffie kan geen warm bed op.
• Spreek af om samen met iemand naar je werk te gaan, de hond uit te laten of hard te gaan lopen (als je er dan niet uitkomt, heb je tenminste iemand om je er alsnog uit te trekken). +