RADAR+ Online

Word Abonnee

Tekst: Lara Aerts en Femke van der Laan | Fotografie: Natasja Noordervliet

BN_crasdie_ten_.png

Wel of niet crashdiëten?

Even snel afvallen. Vóór de zomer, vóór de trouwjurk, vóórdat je ineens 100 kilo weegt. Helaas is ‘snel’ niet een woord dat samengaat met blijvend afvallen. Diëtiste Marjolein van Dop legt het uit.

500 tot 700 calorieën per dag

Binnen korte tijd veel kilo’s afvallen wordt crashen genoemd: neerstorten. Het cijfer op de weegschaal stort naar beneden. En nee, dat is niet onmogelijk. Iedereen kan in principe snel gewicht verliezen. Bij crashdiëten gaat het er vooral om aanmerkelijk minder calorieën in te nemen dan je gewend bent. Gemiddeld ‘mogen’ vrouwen zo’n 2000 calorieën per dag eten en drinken en mannen ietsje meer: 2500 calorieën. Crashdiëten zitten meestal rond de 500 tot 700 calorieën per dag. Als je dat volhoudt, val je zonder meer af: vaak zelfs vier tot vijf kilo in de eerste week.

Het hongergevoel verdwijnt

Vijfhonderd calorieën per dag in plaats van tweeduizend of meer, dan moet je toch stikken van de honger? Nee, blijkt uit onderzoek. Juist omdat je zo laag zit, zorgt het lichaam er bij de meeste mensen voor dat het hongergevoel op een gegeven moment voor verdwijnt. Voorwaarde daarvoor is dus wel dat je niet gaat smokkelen.

Een aanslag op je conditie

Maar hier komt de eerste ‘maar’ van het crashen: die vier tot vijf kilo’s die je kwijtraakt, bestaan meestal niet uit dingen waar je graag vanaf wilt. Wat je wil missen is vetweefsel, wat er echter gebeurt, is dat crashen ten koste gaat van je spiermassa. Omdat je lichaam te weinig calorieën binnenkrijgt om goed te kunnen blijven functioneren, gaat het als een dolle je reserves aanspreken. Hoe? Door je spierweefsel af te breken. Je verliest dus gewicht, maar ondertussen word je steeds slapper. Crashen is dus een aanslag op je conditie en je weerstand.

Wat zijn je valkuilen?

Die kilo’s waar je vanaf wilt, zijn er niet zomaar bijgekomen. Bij de meeste mensen zijn ze simpelweg terug te voeren op hun eetpatroon: er is iets wat je de afgelopen jaren niet helemaal goed hebt gedaan. Met crashen doe je niets aan die valkuilen in je eetpatroon. Met andere woorden: je leert niets. Als je na een periode van sapjes, reepjes en soepjes weer op dezelfde voet verdergaat, komen de kilo’s gezellig weer aan je buik, billen, heupen of waar dan ook hangen.

Hoe zit dat precies met dat jojo-effect?

Aankomen, afvallen, aankomen, afvallen. Wat is er eigenlijk op tegen? Je laat jezelf een tijdje gaan en op het moment dat er geen broek meer dicht kan, of als je strandvakantie voor de deur staat, ga je weer even lekker crashen. Prima geregeld, toch? Nou, nee. Van jojo’en raakt er van alles in de war. Alleen je maag al: groeien, krimpen, groeien, krimpen, de rek gaat er op een gegeven moment echt uit. En dan je stofwisseling: ook die raakt van het padje. Iedereen heeft een rustmetabolisme: de hoeveelheid calorieën die je lichaam nodig heeft om überhaupt te blijven functioneren: om je hart te laten kloppen, je spijsvertering zijn werk te laten doen, voor de bloedsomloop, om je hersenen te laten denken. Wanneer je lichaam eraan gewend is geraakt dat er bij tijd en wijle maar weinig calorieën binnenkomen – dus als jij weer een crashdieet uitprobeert – zal het uit voorzorg steeds spaarzamer omgaan met energie. Met andere woorden: je stofwisseling (metabolisme) gaat omlaag. Er worden steeds minder calorieën gebruikt voor het op gang houden van de lichaamsmachine. En het gevolg daarvan is dat het steeds moeilijker wordt om kilo’s kwijt te raken. Bovendien zal het lichaam uit voorzorg in goede tijden reserves gaan bouwen en zoveel mogelijk voedsel opslaan in de vorm van vet. Zodat het slechte tijden (lees: crashdieet) beter kan doorstaan. Dat is de reden waarom mensen die streng aan de lijn doen, zo snel weer aankomen.

Een kwestie van geduld

Spijtig maar waar: er zit niets anders op dan op tijd beginnen. Verstandig afvallen gaat nou eenmaal langzaam: een halve tot hele kilo per week wordt als gezond afvallen gezien. Tien kilo afvallen doe je dus niet in twee weken, maar in minimaal twee maanden. En dus beperk je je niet tot vijfhonderd calorieën per dag, maar ga je ergens rond de vijftienhonderd zitten. Een kwestie van geduld, maar juist omdat je er langer over doet, geef je jezelf de kans om met oude gewoontes te breken en nieuwe gewoontes aan te leren. Zo krijg je een gezond eet- en beweegpatroon dat ook nog eens vol te houden is.

Eigenwijs en toch crashen?

Let dan goed op de voedingswaarden die je binnenkrijgt: eiwitten, vitamines, vezels: je hebt ze echt nodig. Met drie eieren en een boterham per dag ga je te veel missen. Alleen fruit? Ook dan kom je voedingswaarden tekort. Crashen met behulp van maaltijdvervangers (in plaats van een gewone maaltijd eet of drink je een reep, soep of shake) is dan de minst slechte optie: de fabrikant heeft er goed op gelet dat alles wat je nodig hebt erin zit. +

 

Moderne trenddiëten waar je zo je twijfels bij kunt hebben, lees verder >>



5:2 diet

Vijf dagen normaal eten en twee dagen maar 600 calorieën (mannen) of 500 calorieën (vrouwen). Het hongergevoel op de twee afzien-dagen schijnt te wennen.

Cambridge

Veel eiwitten, weinig vetten en koolhydraten. En dat dan in de vorm van caloriearme repen, soepen en shakes, waar je alleen aan kunt komen via de Cambridge-consulent. Een week per maand is het feest: dan mag er een lichte avondmaaltijd bij de maaltijdvervangers.

Voedselzandloper

Zou niet alleen voor gewichtsverlies zorgen, maar ook het verouderingsproces flink toespreken. Volgens Zandloper-goeroe Kris Verburgh is melk niet goed en kun je beter broccoli eten, maar dan wel 3 kilo per dag.

Sapvasten

Een bepaalde periode (een dag, een week, of voor de die hards zestig dagen) alleen maar sappen, sappen en, jawel, sappen. Maar er is ook goed nieuws: voor de afwisseling is er thee en water. Sportvasten Een trainingsmethode van tien dagen. Steeds minder eten en dan drie dagen alleen – daar zijn ze weer – sapjes. En ondertussen je helemaal het schompes sporten.

17 dagen dieet

Klinkt aardig: 17 dagen om flink wat kilo’s te verliezen en alcohol mag. Wederom een dieet met zo min mogelijk koolhydraten, maar ook met weinig vezels, dus het eten dat er wel in mag, komt er maar moeizaam weer uit.

Paleo

Ook wel het oerdieet genoemd: eet niets wat je verre voorouders niet kenden. Dus geen pasta, kaas of piepers, en wel fruit, groente, mager vlees en noten.

ATKINS

Alweer een minimum aan koolhydraten, maar dan mag je je wel te buiten gaan aan gebakken eieren met spek en biefstukken, gebakken in een pakje boter. Moordend dus voor hart en vaten.

Slim-fast

Diëten zonder nadenken: alleen de shakes of repen van de fabrikant, en verder een lichte maaltijd per dag, bedacht door diezelfde fabrikant. Kun je zo lang doen als je wilt, zeg de fabrikant. Want dan blijf je de shakes kopen, van de fabrikant.

EDH

Simpeler kan het niet: Eet De Helft. En dat is misschien nog wel het beste dieet van allemaal.




Deze website maakt gebruik van Cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.