RADAR+ Online

Word Abonnee

tekst: Loethe Olthuis illustraties: Mireille Schaap

POT-appelstroop.jpg

Is appelstroop gezond of ongezond?

Jammer dat appelstroop voor 52 procent uit suiker bestaat, want er zit geen grammetje vet in, dus wat dat betreft kun je het gerust op je brood smeren.

Hoe gezond is appelstroop?
Niet ongezond, maar ook weer niet zo gezond. Appelstroop bevat namelijk 52% suiker. Ruim de helft dus en iets minder dan jam (daar zit gemiddeld zo’n 60% suiker in). Maar aan de andere kant zit er in appelstroop, net als in jam, geen spoortje vet terwijl ander zoet broodbeleg zoals chocoladehagel of hazelnootpasta zoet én behoorlijk vet is. Daardoor levert appelstroop op een boterham maar zo’n 25 kcal.

Appelstroop zit toch vol met ijzer?
Klopt. Appelstroop bevat ­ongeveer 15 mg ijzer per 100 gram: het gehalte wisselt iets per stroop. Per broodbeleg van ca. 20 gram is dat zo’n 3 mg. IJzer zit onder andere ook in (rund)vlees, volkorenproducten, noten en peulvruchten. Zo bevat een portie rundvlees van 100 gram tussen de 2 en 2,9 mg ijzer en een volkoren boterham zo’n 0,7 mg.

Hoeveel ijzer hebben we nodig?
Een volwassen man heeft per dag rond de 9 mg ijzer nodig, ­vrouwen die nog menstrueren ca. 15 mg. Je zou dus zeggen dat je met twee volkoren boterhammen met appelstroop (7,4 mg ijzer) best een eind op weg bent. Maar ijzer uit plantaardige voedingsmiddelen wordt moeilijker door ons lichaam ­opgenomen dan ijzer uit dierlijke bronnen. Eet wat vers fruit zoals een sinaasappel of bakje aardbeien, of drink een glas versgeperst sap bij of na die boterham met appelstroop. Vitamine C helpt je lichaam namelijk plantaardig ijzer op te nemen. Overigens bemoeilijken thee en in iets mindere mate koffie juist de opname van plantaardig ijzer. Calcium (in melk) remt wel de opname van dierlijk ijzer, maar niet van plantaardig. Drink dus liever een glas melk bij die boterham met appelstroop dan een kopje thee.

Het ijzer in appelstroop komt toch ook van de ijzeren ketels waar het in wordt gekookt?
Heel romantisch, maar nee. Ten eerste worden ijzeren ketels allang niet meer gebruikt (wel enorme vaten van roestvrij staal), en ten tweede komt het ijzer in appelstroop niet van de ketels – maar ook niet uit de appels. Het ijzer komt uit de suikerbieten. De meeste appelstroop is namelijk een mengsel van (dure) appelstroop en (goedkopere) suikerbietenstroop. ­Suikerbieten bevatten van nature veel ijzer. Goedkope appelstroop, waarvan meer dan de helft uit suikerbietenstroop bestaat, is dus gezonder dan dure appelstroop van 100% appels. Daar zit net zo veel suiker in, maar minder ijzer.

Is suiker uit appels gezonder dan suiker uit suikerbieten?
Voor je lichaam zijn ze echt precies hetzelfde. En als ’t je om ­mineralen gaat, kun je ook spotgoedkope ouderwetse keukenstroop nemen (in die oranje kartonnen potten van de Zeeuwsche Boerin). Dat is een mengsel van glucosestroop ­(geraffineerde suikerbietenstroop) en ongeraffineerde bietsuikerstroop en bevat ongeveer 10 mg ijzer per 100 g, 50 mg calcium en 500 mg kalium. Maar wel 74 gram suiker.

Is appelstroop eigenlijk een duurzaam broodbeleg? Plantaardige producten zijn over het algemeen een stuk duurzamer dan dierlijke zoals kaas of vlees. Voor Nederlandse appelstroop ­worden meestal Nederlandse appels gebruikt, met een rot plekje of andere beschadiging zodat ze niet meer los verkocht kunnen worden. Bietsuikerstroop (melasse) is een restproduct van de suikerproductie. Dat zijn dus behoorlijk duurzame grondstoffen.

Hoeveel appels zijn er nodig?
De bereiding van appelstroop kost veel energie. De appels ­worden gekookt en daarna geperst. De appelpulp wordt voor veevoer gebruikt en het sap wordt ingekookt tot concentraat (stroop). Dat duurt enkele uren. Voor een kilo appelconcentraat is ca. 7 kilo appels nodig. Maar omdat in appelstroop zowel appel- als suikerbietenstroop zit, wordt in 1 kilo appelstroop, afhankelijk van de hoeveelheid suikerbietenstroop, maar zo’n 1 tot 1,6 kilo appels verwerkt: per pot van 450 gram appelstroop is dit maar 450 tot 720 gram appel.




Deze website maakt gebruik van Cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.