RADAR+ Online

Word Abonnee

_Annemarijne_Bax_-_000_RADAR_Jet.jpg

Hoe (on)gezond ben je eigenlijk bezig?

Bewust bezig zijn met voeding, regelmatig sporten en matig zijn met alcohol is natuurlijk heel gezond. Maar een gezonde levensstijl kan zo dwangmatig worden dat het op een eetstoornis gaat lijken. Eetstoornissencoach en ervaringsdeskundige Isabelle Plasmeijer noemt zes belangrijke signalen.

bestelnu_1_2019

Je bent niet langer de baas over je schema‘Op vaste tijden volgens schema’s eten en ­sporten hoeft niet erg te zijn, maar je moet ­opletten dat het geen obsessie wordt. Raak je in paniek als je een week lang je eten niet kunt wegen of kunt invoeren in een app? Of als je een paar keer ­sporten overslaat? Wat gebeurt er als je op vakantie pasta eet? Of bij iemand thuis eet? Als je in paniek raakt en het gevoel krijgt de ­controle te verliezen, ben je niet langer de baas over je ­voedings- en sportschema, maar is je schema de baas over jou. Dat is gevaarlijk.’


2 Na een avondje ‘zondigen’ móét je compenseren

‘Als jij na een avond stappen uit schuldgevoel je lichaam met sapjes wilt ontgiften, dan geef je het niet wat het nodig heeft. Of als jij na wat meer te hebben gegeten excessief in de sportschool traint om die extra calorieën te verbranden, is dat geen gezond gedrag meer. Ga liever terug naar je ‘normale’ voedingspatroon.’


3 Relax-dagen neem je niet of je slaat juist door

‘Het nemen van ‘relax-dagen’, waarop je je even niet aan je strikte regime hoeft te houden, is superbelangrijk, maar kan lastig zijn. De een lukt het überhaupt niet de touwtjes te laten vieren zonder in paniek te raken, de ander krijgt op dat soort momenten juist vreetbuien. Er zijn mensen die op zo’n dag alles eten wat binnen handbereik ligt, en 8000 calorieën naar binnen werken. Let op: zo worden relaxmomenten compensatiemomenten, waarop je compenseert voor je extreem rigide levensstijl. Dat is niet gezond meer.’


4 Je luistert niet meer naar je lichaam

‘Luister je als je lichaam aangeeft brandstof nodig te hebben? Of juist als het vol zit? Luister je wanneer je lichaam rust nodig heeft? Als je altijd volgens tijdschema’s eet en precies afweegt wat je tot je neemt, dan stop je te luisteren naar waar je lichaam behoefte aan heeft. Is deze maaltijd wel voldoende, of zat je juist halverwege al vol? Wat betreft sport: natuurlijk is het goed jezelf te pushen, maar soms heeft je lichaam rust nodig. Let op dat je geen grenzen overschrijdt en blessures oploopt.’


5 Je bent niet helemaal eerlijk over je motief

‘Ga jij hardlopen om je hoofd leeg te maken en lekker buiten te zijn? Helemaal prima. Maar zeg je dat terwijl je het stiekem alleen maar doet om af te vallen? Of zeg je dat je veganistisch eet om dierenleed tegen te gaan of klimaatdoelstellingen te halen, maar tijdens een vreetbui ga je wel aan de hamburgers? Dan gaat het je wellicht toch vooral om de calorieën die je met zo’n levensstijl uitspaart met als uiteindelijke doel af te vallen. Denk goed na over je beweegredenen en wees eerlijk naar jezelf.’


6 Je sociale leven gaat eronder lijden

‘Als jij na de yoga liever water of thee drinkt omdat dat gezonder voelt, is daar niets mis mee. Of als je een keertje liever gaat bootcampen dan afspreekt met je vrienden. Maar als je sociale dingen gaat mijden om zo controle over je eetpatroon te houden, of vijf keer achter elkaar een eetafspraak afzegt om te sporten, kun je stellen dat de balans een beetje weg is.


Wat is orthorexia?

Orthorexia is een niet officieel erkende eetstoornis waarbij iemand ziekelijk gefixeerd is op gezond eten. Patiënten vermijden in toenemende mate voedingsmiddelen als suiker, vlees, vis, graan, zuivel en vetten, en sporten vaak excessief. Plasmeijer: ‘Het doel is gezond en fit worden, en juist daarom lijkt er in het begin vaak weinig aan de hand. Je voelt je energieker, slanker en gezonder, je zelfvertrouwen groeit. Maar op den duur wordt gezond leven een obsessie. Als je eenmaal merkt dat je er dag en nacht mee bezig bent, is de weg terug moeilijk te vinden




Sluiten

INHOUDSOPGAVE
INHOUD01_2019.jpg