RADAR+ Online

Word Abonnee

Tekst: Sander van der Heide

apps.jpg

Slaap appje slaap

Heb je om wat voor reden dan ook moeite met in slaap vallen, probeer dan eens een app met een geluid waardoor je relaxt en weg­dommelt. We hebben er vijf voor je uitgeprobeerd. Ook stelden we drie playlists samen met ontspannende muziek. Slaap lekker!  

bestelnu1_2019

3 RADAR+ Sleepy Playlists
Wat uit alle apps naar voren komt (en ook uit onderzoek is gebleken), is dat vooral geluiden effectief zijn om beter in te slapen: muziek, sferische natuurgeluiden, geluidspulsen (zoals ruis of lage tonen) of de menselijke stem. De juiste geluiden kunnen je adem vertragen, hartslag omlaagbrengen, je spieren ontspannen, je hoofd ‘leegmaken’ en stress wegnemen. Daarom hebben we maar liefst drie verschillende playlists gemaakt. Sleepy Music, Sleepy Soundscapes en Sleepy Sounds. De playlists staan op Spotify, maar ook de andere bekende digitale muziekservices en zijn allemaal ongeveer een uur lang, zodat je er rustig bij in slaap kan vallen.
Tip: Op je iPhone kun je in de Klok-app een timer aanzetten en aangeven dat ‘als timer eindigt’ die moet stoppen met afspelen. Op Android kun je hiervoor een app als Sleep Timer installeren.

De meeste slaap-apps proberen aan de hand van muziek, geluidseffecten of een ingesproken verhaaltje je rustiger te maken, je in slaap te helpen of zelfs in diepe hypnose brengen. Dit soort apps worden ook bij yoga, meditatie en mindfulness gebruikt. Er zijn helaas maar weinig Nederlandstalige apps en dat kan lastig zijn. Zodra er Engelstalige instructies worden gegeven, merk je dat je toch meer ­ingespannen moet ­luisteren.
Als kleine aantekening willen we nog wel even meegeven dat wat bij de een goed helpt, bij de ander juist het tegengestelde effect kan hebben. Zo raakte ik geïrriteerd van het geluid van de branding van de zee, terwijl iemand anders binnen een minuut in slaap viel. Komen we meteen bij een ander puntje: slaap je alleen of naast iemand? In dat laatste geval heb je namelijk een ­afsluitende hoofdtelefoon nodig. Het voordeel van zo’n ding is dat je zelf wat meer afgesloten van de buitenwereld en eventuele bijgeluiden bent. Het voelt ook een stuk intiemer, een stem dichtbij je oren, in plaats van uit een telefoonspeakertje.


SleepTown

CIJFER: 8

Screenshot
Met deze app kun je je slaapgedrag aanpassen. Hij is vooral bedoeld voor mensen die hun telefoon niet kunnen wegleggen en nog tot in de late uurtjes appen (of zelfs tijdens de nacht af en toe op hun telefoon kijken naar berichtjes). De manier waarop het werkt is uniek: je wordt beloond als je op tijd gaat slapen en je telefoon niet meer gebruikt. In die tijd wordt er namelijk virtueel een huisje gebouwd en na een aantal nachten ontstaat er langzaam een kleine stad. Als je gevoelig bent voor dit soort spelletjes, kom je er na een tijdje achter dat je niet alleen goed scoort met je stad, maar ook qua nachtrust. Ideaal!

voor: iOS en Android
prijs: gratis
taal: Engels
gebruiksgemak: 8
resultaat: 7
presentatie: 9


Tide

CIJFER: 7,7

Screenshot
Tide is een meditatie-app
die je helpt met concentreren, in slaap vallen en je ademhaling reguleren. Je geeft aan hoe laat de wekker moet gaan en stelt het soort geluid in waarmee je in slaap wilt vallen en hoe lang dit te horen is. Naast wat natuurgeluid als onweer in de verte, regen op een paraplu en het gesnor van een kat, is er ook nog wat sferische muziek te ­beluisteren. Het aantal geluiden en muziekjes is beperkt, maar uit te breiden tegen een klein bedrag of een jaarabonnement. De ­uitvoering is smaakvol.

voor: iOS en Android
prijs: gratis/€ 15,49 per jaar
taal: Engels
gebruiksgemak: 8
resultaat: 7
presentatie: 8

 

VGZ Mind­fulness coach

CIJFER: 7

Image-1vgz
Deze gratis app van
zorg­­ver­zekeraar VGZ helpt je gedurende een aantal weken om dagelijks mind­fulnessoefeningen te doen. Een van de effecten is dat je meer energie krijgt en beter slaapt. De app is een prima coach daarbij en volledig in het Nederlands ingesproken. Via meldingen krijg je reminders voor een bepaalde oefening. Verder is het afhankelijk van je discipline hoe goed het resultaat is. Het is de bedoeling dat je de app niet voor een keertje, maar dagelijks gebruikt.  

voor: iOS en Android
prijs: gratis
taal: Nederlands
gebruiksgemak: 7
resultaat: 7

Calm

CIJFER: 9

calm
Dit is de meest uitgebreide app die we hebben getest, met een bibliotheek aan content die onuitputtelijk lijkt, maar die wel wat kost, namelijk € 36 per jaar. De gratis versie biedt echter genoeg mogelijkheden om gewend te raken aan de app en er is een mogelijkheid om een paar dagen de volledige app uit te proberen. Vergeet niet op tijd de proefperiode te beëindigen, anders zit je er voor een jaar aan vast.
De app is volledig in het Engels, wat best een probleem kan zijn als je die taal niet goed beheerst. De slaapverhalen zijn ­ingesproken door stemacteurs met prettige en rustgevende stemmen, en duren ongeveer 30 minuten. Vaak gaat het niet eens om de inhoud, maar wordt bijvoorbeeld heel lang een treinreis door een landschap beschreven en kun je na tien minuten al onder zeil zijn. Bij de slaapmeditaties moet je je meer concentreren op de opdrachten die worden gegeven. De muziekbiblioteek zit vol met speciale slaapmuziek, natuurgeluiden, slaapliedjes en meditatiemuziek. Verder zijn er masterclasses (door vaak bekende auteurs), video’s met lichaamsoefeningen, en een ademhalingsbegeleider.


voor: iOS en Android
prijs: gratis/€ 35,99 per jaar
taal: Engels
gebruiksgemak: 9
resultaat: 9
presentatie: 9


Sleep Cycle alarm clock

CIJFER: 8,6

Screenshot
Naast de apps die je helpen om in slaap te vallen, zijn er apps die de kwaliteit van je slaap zeggen te ­verbeteren. De sensoren en microfoon van je smartphone worden gebruikt om je tijdens de nacht te monitoren. Aan de hand van je bewegingen wordt bepaald of je je in de lichte slaap of diepe slaap van je slaapcyclus bevindt. Als je door
je wekker wakker wordt gemaakt tijdens je diepe slaap, ben je nog niet klaar met een cyclus en voel je je nog lang moe. Gebeurt dit tijdens de lichte slaap, dan wordt je makkelijk wakker en ben je veel fitter.
Sleep Cycle is een van de bekendste apps op dit gebied. Je stelt een tijd in waarin je wakker mag worden gemaakt en wanneer je er echt uit moet. Stel dat je de wekker om zeven uur zet, maar je zit om halfzeven in je lichte slaap, dan word je dus eerder wakker gemaakt. Probeer het maar eens uit: ook al denk je dat elk minuutje in bed meetelt, je zult je een stuk fitter voelen. De metingen van Sleep Cycle zijn erg goed en kunnen vanaf het nachtkastje of vanaf de matras worden uitgevoerd. Bijzonder is dat de bewegingen van je partner niet worden geregistreerd, alleen
die van jou. Zodra je extra functies van de app als ‘snurkdetectie’ wilt gebruiken, betaal je wat extra, maar het maakt de slaapanalyse een stuk uitgebreider. Je ziet precies op welke momenten in de cyclus je snurkt.
De opnames zijn terug te luisteren! Naast de slaapanalyse zijn er ook functies om je in slaap te brengen met een zestiental sfeergeluiden als wind, kabbelende beekjes en een tikkende klok. Alle van zeer goede kwaliteit en met een vaste tijdsduur in te stellen. De koppeling met een Philips Hue lamp, zorgt voor een begeleidende zonsopgang als je wekker afgaat.


voor: iOS en Android
prijs: gratis/vanaf € 1,99
voor in-app aankopen
taal: Engels
gebruiksgemak: 8
resultaat: 9
presentatie: 9

 




Sluiten

INHOUDSOPGAVE
inhoud_r2.png