RADAR+ Online

Word Abonnee

1rgb.jpg

Luister naar je lijf

Verbazingwekkend hoe slordig we soms omgaan met onze darmen. Terwijl hoe fit je bent voor een groot deel wordt bepaald door hun gezondheid. Met deze tips houd je je darmen in topconditie.

 

promo3nrs

Genoeg vezels
Het is belangrijk om voldoende vezels binnen te krijgen. Vezels absorberen vocht en stimuleren de darmwerking waardoor je gemakkelijker poept. Vezels zitten bijvoorbeeld in groente en fruit en in volkorenproducten. Omdat graan- en groentevezels net weer een verschillende werking hebben, zou je ze allebei voldoende moeten eten. Verder heeft de Gezondheidsraad een verband aangetoond tussen het eten van voldoende vezels en een lager risico op diabetes, kanker en hart- en vaatziekten.
‘Maar je moet ook weer niet overdrijven’, zegt Nina Weiss, leefstijlarts en gespecialiseerd in darm­gezondheid. Zo hebben ‘raw foodies’ en mensen die elke dag een flinke portie rauwkost eten, mogelijk sneller last van een overprikkelde darm, buikpijn en een opgeblazen gevoel. Bovendien is de gevoeligheid voor vezels voor elk mens anders. Luister dus naar je lichaam en vind je eigen evenwicht.

Niet te vaak en niet te veel
‘Als je de hele dag door eet of snackt, krijgen je ­darmen geen rust en kunnen ze niet goed ­functioneren’, zegt Nina Weiss. ‘Je kunt je het beste houden aan drie maaltijdmomenten en tussen­doortjes zoveel mogelijk beperken. Drink tussentijds wel genoeg, vooral water. Het is ook niet de bedoeling om jezelf tijdens die drie maaltijden eens goed vol te stoppen met vet en zwaar eten. Daarmee belast je je darmen behoorlijk. Eet langzaam en stop als je voelt dat je genoeg hebt. Luisteren naar je lichaam is extra belangrijk als het om gezonde darmen gaat’, zegt Weiss.

Meer gefermenteerde en gekookte groenten
Voor je darmen zijn oer-Hollandse zuurkool, maar ook andere gefermenteerde groenten als de trendy Koreaanse kimchi, supergezond. Ze bevatten melkzuurbacteriën die je darmen gezond houden. ‘Maar ook afgekoelde, zetmeelrijke groenten stimuleren de gezonde bacteriën in je darmen’, zegt Weiss. Vervang die tomaatjes en rucola eens door een salade van bijvoorbeeld gekookte aardappel, biet en pompoen. Bovendien worden voedingsstoffen uit gekookte groenten beter opgenomen dan uit rauwe groenten.

Beweeg!
Veel organen herstellen zich in rust, maar je ­darmen werken pas echt goed als je beweegt. Dat hoeft geen topsport te zijn, een ouderwets ­dagelijks wandelingetje na het eten doet al wonderen. ­Regelmaat is belangrijker dan zweet.

Anderhalf tot twee liter water per dag
Voldoende vocht zorgt ervoor dat voedingsstoffen beter kunnen worden opgenomen in de darmen, zegt het Voedingscentrum. Verder houdt het de ontlasting zacht, waardoor poepen gemakkelijker gaat. Vocht zit ook in voedsel als groenten en fruit, maar daarnaast heeft een volwassene dagelijks minimaal anderhalf tot twee liter water nodig. Hoeveel precies hangt af van je leeftijd, de omgevingstemperatuur, hoe actief en gezond je bent en wat je eet. Vooral ouderen drinken vaak niet voldoende.
De beste drank is kraanwater, gevolgd door (slappe) thee en kruidenthee. Drink niet te veel koffie. Cafeïne (ook in zwarte en groene thee) prikkelt je darmen en werkt juist vocht­afdrijvend. Frisdrank, vruchtensap en energiedrankjes zijn geen goede dorstlessers. Er zit te veel suiker in, dat slecht is voor je tanden en lijn. ‘Bovendien voedt suiker de ongezonde bacteriën in je darmen waardoor je sneller last krijgt van een opgeblazen gevoel’, zegt leefstijlarts Nina Weiss. ‘Fruitsuiker, fructose (in vruchtensap) zorgt bij kinderen vaak voor darmproblemen, winderigheid en een opgeblazen buik’.

Kauw goed
We hebben allemaal haast en eten zelfs als we onderweg zijn. Dan slikken we automatisch het eten in flinke brokken door. Een gegarandeerd recept voor maag- en darmproblemen: buikpijn, winderigheid, brandend maagzuur en een opgeblazen gevoel. Neem de tijd voor je maaltijd en eet het liefst zittend. En dan kauwen, kauwen, kauwen. Tot het hapje bijna vloeibaar is. De vertering van ons voedsel begint namelijk al in je mond. En door goed te kauwen en rustig te eten, voel je ook eerder of je genoeg hebt gegeten.

Probiotica?
Alleen naturel of ‘professioneel’
Probiotica zijn levende micro-organismen die een positief effect hebben op de gezondheid, zoals de melkzuurbacteriën in yoghurt. Maar ze zijn alleen van nut wanneer er genoeg in zitten en als ze in staat zijn om levend de darmen te bereiken: de meeste bacteriën leggen al het loodje in de maag. Van de probioticadrankjes in de supermarkt zoals Vifit en Yakult is niet voldoende aangetoond dat ze bij gezonde mensen ook maar iets doen. De ­hoeveelheid bacteriën is meestal te laag. Bovendien zit er vaak veel suiker in, waar je darmen nou niet bepaald dol op zijn. Maar bijvoorbeeld bij diarree na een antibioticakuur of bij prikkelbare darmen ­kunnen probiotica-yoghurts een positief effect hebben en de vertering van lactose verbeteren. Alleen moet de yoghurt daarvoor tenminste 100 miljoen levende micro-organismen per gram bevatten en dat is voor de consument erg lastig te controleren. Wil je toch zulke yoghurt proberen, koop de naturel versies of vraag bij je arts naar een ‘professioneel’ probioticum. De ene melkzuurbacterie is de andere niet, ze hebben allemaal een net andere werking.

Meer informatie: ninaweiss.nl, voedingscentrum.nl




Sluiten

INHOUDSOPGAVE
Special over wonen
RA04_4TM5_INHOUD.jpg