RADAR+ Online

Word Abonnee

Tekst: Niki Rap | Fotografie: Getty images

BN_marokko.jpg

Vakantie EHBO

Van kwallenbeet tot diarree: print deze eerstehulppagina's uit, stop ze in de koffer en geen enkele zomerkwaal kan de vakantie verpesten.

 

POLLAROIDS

OBSTIPATIE
NOOIT MEER LAST
• Vergeet niet genoeg water te drinken: de gratis apps Waterlogged (iPhone) en Carbodroid (Android) helpen je te herinneren.
• Zorg dat je genoeg vezels eet: dus niet alleen dat stokbrood, maar ook regelmatig pain complet, zilvervliesrijst, volkoren pasta en ruim groente en fruit.
• Beweeg: blijf niet op je handdoek liggen, maar ga regelmatig een potje beachballen of een rondje zwemmen.
• Ga naar de wc als je moet: niet ophouden.

DOKTERSADVIES
• Eet veel zomerfruit. Frambozen, aardbeien, pruimen, druiven, vijgen en kersen staan allemaal bekend om hun laxerende werking.
• Als meer drinken, bewegen en vezels niet helpen: neem lactulosesiroop of bisacodyl(zet)pillen.
• Gebruik voor supersnelle verlichting een microlax-klysma van de apotheek of drogist.

HUIS-TUIN-EN-KEUKEN
• Neem een groot glas lauw water voor het ontbijt.
• Begin ’s ochtends met een kiwi of sinaasappel.
• Roer lijnzaad(olie) door de yoghurt.

 

DIARREE
NOOIT MEER LAST
• Was je handen goed en zorg voor schoon servies.
• Gebruik in tropische oorden alleen water uit flessen of kook het eerst – ook bij tandenpoetsen – en neem geen ijsblokjes.
• Eet geen geschild fruit of schepijs uit een kraampje, zelf schillen of een bak ijs uit de supermarkt is een veiliger optie.
• Kook groente eerst en eet geen rauw of te kort gebakken vlees.

DOKTERSADVIES
• Drink, steeds in kleine slokjes, extra veel water: zo’n twee tot drie liter per dag.
• Eet waar je zin in hebt, kleine porties voorkomen nieuwe buikkramp. En kies voor vezels: dat maakt poep weer dikker.

HUIS-TUIN-EN-KEUKEN
• Rasp een appel en doe er een snuf kaneel over. Even bruin laten worden en dan opeten.
• Eet een (geprakte) banaan.

OVERDOSIS ZON
NOOIT MEER LAST
• Smeer met beleid: niet te dunnetjes, zeker elke twee uur en sowieso na het zwemmen.
• Ga niet bakken tussen 12.00 en 15.00 uur. Doe als de locals en ga voor een uitgebreide lunch en/of siësta.
• Wen rustig aan de zon, vooral als je snel last hebt van zonneallergie: bouw het volgend jaar al vanaf de lentezon op.
• Draag een grote zonnehoed en dito bril en zet de kinderen zeker een petje of hoedje op: werkt tegen verbranding, zonneallergie en een zonnesteek.
• Zorg dat je genoeg drinkt. Water is de beste dorstlesser bij extreem hoge temperaturen en lauwwarme kruidenthee is ook lekker. Alcohol is geen goed plan, dat droogt alleen maar uit.

DOKTERSADVIES
• Duizelig, misselijk, koortsig, slapjes, hoofdpijn: allemaal mogelijke tekenen van een zonnesteek. Zoek zo snel mogelijk de koelte op en drink water (liever niet ijskoud, want dan daalt je lichaamstemperatuur te snel).
• Zo rood als een kreeft? Koel de verbrande plekken met natte doeken.
• Blaren opgelopen van de zon? Niet zelf lopen klooien, ga naar de dokter.
• Blijf na verbranding drie dagen uit de zon.

HUIS-TUIN-EN-KEUKEN
• Koel verbranding of kriebelende zonneallergiebultjes met plakjes komkommer.
• Verzacht verbrande plekken met een laagje yoghurt.
• Neem een lauw bad met daarin een halve liter karnemelk.




Sluiten

INHOUDSOPGAVE
Mis het nieuwe nummer niet!
inhoud_032019.png