RADAR+ Online

Word Abonnee

BN_weerstand.png

Zo bouw je weerstand op

Het virusseizoen is geopend. Dus wordt er van alles geroepen over power foods en wondervitamines. Wat helpt er nou echt om je afweersysteem te versterken? Tip: ga elke dag minstens een half uur naar buiten.

 

 

Uit onderzoek onder oudere vrouwen bleek: twee stuks fruit per dag halveert het aantal verkoudheden.

Welke maatregelen kun je het best treffen tegen een ordinaire verkoudheid?

‘De meeste najaarsinfecties zijn geen ‘griepjes’, maar verkoudheden’, zegt professor Ger Rijkers, medisch immunoloog aan het University College Roosevelt in Middelburg: ‘Die worden veroorzaakt door heel veel, misschien wel 200, verschillende rhinovirussen. Kom je er eentje tegen, dan ben je een paar dagen ziek. Daarna slaat je immuunsysteem dat ene virus in het geheugen op en ben je er automatisch tegen beschermd.’ Je laten inenten helpt alleen tegen het influenzavirus, de veroorzaker van griep. Volgens Rijkers blijkt uit onderzoek dat je weerstand daar minimaal honderd keer beter van wordt. Tegen rhinovirussen bestaan helaas geen vaccins en moet je andere maatregelen treffen. Rijkers: ‘Maar het effect daarvan is veel minder groot. Je weerstand wordt er hooguit twee à drie keer beter van. Toch heeft het wel degelijk zin, zeker voor ouderen of mensen met luchtwegproblemen: bij hen kan een infectie veel ernstiger en langduriger verlopen en is het zaak de weerstand zo sterk mogelijk te maken.’

1. vitamine C helpt een beetje

‘Google ‘boost your immune system’ en je komt wonderbaarlijke dingen tegen. Bijna niks daarvan is wetenschappelijk bewezen’, zegt Rijkers. En de good old vitamine C dan? ‘Dat helpt een beetje. Er is onder oudere vrouwen onderzoek gedaan waaruit blijkt dat voldoende vitamine C-inname infecties aan de bovenste luchtwegen, zoals verkoudheden, halveert.’ Als je de aanbevolen twee stuks fruit per dag haalt, zit je in principe goed. Supplementen zijn pas het overwegen waard als je niet van fruit houdt of er niet goed tegen kunt. Maar capsules met 10.000 of meer keer de dagelijkse dosis zijn helemaal niet nodig. Zink is ook een bekende weerstandsversterker. Maar dat krijg je genoeg binnen als je groenten van Nederlandse bodem eet: in de Hollandse grond zit ruim voldoende zink.

2. Ga naar buiten

Ook een goede immuun-booster is vitamine D. Dat kun je als supplement nemen en het zit bijvoorbeeld in visolie. Regelmatig vette vis – zalm, makreel – eten is dus prima. Zorg vooral dat je veel buiten komt, want de meeste vitamine D maak je zelf onder invloed van zonlicht aan. Het maakt niet uit of het een grijze dag is, als je maar buiten in het daglicht komt: elke dag minimaal een half uur tussen 11:00 en 15:00 uur (met onbedekt hoofd en handen). Wie daar niet aan toe komt, kan een vitamine D-supplement slikken.

3. Werk je in het zweet

Verantwoord eten, niet te veel alcohol drinken en voldoende slapen: met die gezond-verstand-maatregelen help je je weerstand al goed, maar ook voldoende beweging is belangrijk. Rijkers: ‘De geadviseerde 30 minuten per dag bewegen is in principe goed. Dat kan een ommetje zijn, maar beter is het om je hartslag omhoog te gooien. Trap een stuk door op de fiets of ga hardlopen. Al is het maar op een sukkeldrafje. Als je er maar van gaat zweten.’

4. Zoen vaker

Last but not least: houd het schoon. De meeste virussen worden via handen overgedragen. Vaak handen wassen dus. En: liever op de wang zoenen dan een hand geven. Maar té clean is ook niet goed. Rijkers: ‘Dat is de zogeheten hygiëne- hypothese: door alle bacteriën uit de weg te gaan, wordt het afweersysteem, vooral dat van jonge kinderen, niet genoeg gestimuleerd. Het is nog niet definitief bewezen, maar er zit zeker een kern van waarheid in. In Zweden is pas een onderzoek gedaan naar afwasmachine-gezinnen versus handafwassers: het blijkt dat bij de gezinnen met vaatwassers vaker allergieën en infecties voorkomen.’ Kortom: een beetje reinheid is slim, maar word geen hysterische hygiënefreak.




Deze website maakt gebruik van Cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.