Radar+ Online

Word Abonnee

Tekst: Lara Aerts en Femke van der Laan | Fotografie: Kimberley Zondag

KimberleyZondag-006.jpg

Uit de weg!

Wielrennen was lang een hobby voor iets oudere mannen, gehuld in lycra, die krampachtig de aftakeling proberen te negeren door te zwoegen op een peperdure racefiets. Maar dat is oud nieuws. Aan de kant heren: de amateurwielrenvrouw komt eraan. 

De gemiddelde leeftijd van de Nederlandse amateurwielrenman is nog steeds een jaar of 47, in Engeland noemen ze hem mamil: middle aged man in lycra suit. Maar hij moet de in totaal 32.000 kilometer fietspaden in ons land al een tijdje delen met een oprukkend aantal jonge broekies. Ook vrouwen zijn met een inhaalslag bezig. Maan Klomp is fanatiek amateurwielrenster en aanjager van vrouwenwielrennen in groepsverband. Ze is medeorganisator van vrouwenwielrennen.nl (online en op Facebook, met trainingsgroepen door het hele land) en betrokken bij het vrouwenwielrenplatform strongher.cc. Klomp: ‘Fietsen voor goede doelen, zoals de beklimming van de Alpe d’Huzes, heeft een boost aan de sport gegeven. En er worden overal door het land steeds meer toertochten en evenementen georganiseerd.’ 630.000 Nederlanders rijden inmiddels regelmatig rond op een racefiets. En dat aantal stijgt; de sport is mateloos populair. Wil je weten of je ook vatbaar bent voor het virus? De lente is het perfecte seizoen om het eens te proberen.


Klomp heeft wel wat advies voor de startende amateurfietser: ‘Leen of huur een fiets en rijd een paar rondjes. Bevalt het, koop dan een tweedehands fiets. Vraag in je kennissenkring of iemand nog wat heeft staan. Of post een oproep op de Facebookpagina van een wielrengroepje in de buurt.’ Mensen die een nieuwe racefiets kopen, doen dat zelden omdat hun oude op en versleten is, zegt Klomp. Nee, naarmate ze meer ervaring krijgen willen ze lichter, duurder, mooier. Maar de oude fiets volstaat vaak nog prima voor een beginner. Klomp adviseert wel een nieuwe helm: ‘Hij mag niet bewegen op het hoofd.’ Het eerste setje fietskleding kan goedkoop. ‘Let op de uitverkoop aan het einde van het seizoen in de herfst. Of kies een voordelig merk. Vooral een broek met zeem is belangrijk!’ Klomp raadt aan direct te beginnen met klikschoenen die vastzitten aan de pedalen. ‘Het is een wereld van verschil als je kunt duwen én trekken met je voeten. Je zult het fietsen op die manier veel leuker vinden. En hoe leuker, hoe verder, beter en vaker je zult fietsen.’ 

 

€ 700 verder
Stel, je rekent tussen de € 300 en € 500 voor een tweedehands fiets. Dan heb je nog een helm, pomp, broek met zeem, (goedkoop) shirt, reserveband met bandenlichters, een bel, bidon, lampjes en klikschoenen nodig. Je zou voor € 700 op weg moeten kunnen. Klomp: ‹Heb je de fiets eenmaal in huis, dan ga je gewoon op pad om de fiets te leren kennen. Sluit je vervolgens aan bij een groepje: de meer ervaren fietsers zullen je van tips en aanwijzingen voorzien.’

 

Niemand het fietspad op zonder ... 

  • Reserveband, bandenlichters en pompje met patroon.
  • Eten en drinken, op straffe van een bezoek van de man met de hamer! Denk: bananen, boterhammen, repen en bidons met water. Fietsen vreet energie!
  • Een opgeladen telefoon.
  • Dunne lagen kleding, die je aantrekt voor je van huis gaat en onderweg afpelt en opbergt in de achterzakken van je fietsshirt. Handschoenen zorgen voor extra grip op het stuur.

 

Peter Visser (59, meubelstoffeerder) is aangestoken met het wielervirus door dochter Sally (23, student).

Sally: ‘Anderhalf jaar geleden heb ik een racefiets gekocht omdat ik ging oefenen voor een triatlon. Via Marktplaats had ik snel contact met betrouwbare mensen. Zij hadden de fiets gekocht van een professioneel wielrenster die ’m goed had onderhouden. Hij kostte € 700. De outfit kocht ik nieuw, bij een goedkope winkel. Ik heb niet zoveel geld, maar merk wel dat ik steeds méér wil, zoals een fietscomputer met navigatiesysteem (zo’n € 200) voor als ik lange tochten maak. En ik heb een triatlonhorloge gekocht, weer € 500. Dat zijn dure dingen. In het begin maakte ik toertochten. Naar mijn oma en opa, zo’n 130 kilometer. Daarna heb ik me aangesloten bij een dames-amateurgroep en ik train ook op een buitenbaan. Eens per week fiets ik met mijn vader. Hij is van het om zich heen kijken, ik meer van het racen. Binnenkort doet hij mee aan een trio-triatlon. Dat doe je met drie mensen die óf fietsen óf zwemmen óf hardlopen. Hij moet wel wat harder gaan fietsen. Daar ben ik hem nu op aan het trainen.’

Peter: ‘Afgelopen zomer gingen we met het hele gezin plus aanhang op vakantie. Sally en haar vriend hadden hun fietsen meegenomen. Het was hun bedoeling ons aan het wielrennen te krijgen. Mijn vrouw vond het doodeng, ik was er niet meer af te krijgen. Na de vakantie heeft Sally me geholpen een goede tweedehands fiets te vinden: een Koga voor € 600. In Frankrijk fietste ik zonder outfit, dat ging prima. Toen ik eenmaal zo’n pakje had gekocht, was dat toch een verademing. Je zit er strak mee op de fiets en niks doet pijn. Het heeft zin om daarin te investeren, ook al begin je net.’

 

Let op bij het kopen van een tweedehands fiets

  • De fiets moet passen! Meet de lengte van je binnenbeen vanaf de vloer tot en met je kruis. Vermenigvuldig met 0,68. Rond de uitkomst naar beneden af. En voilà, een indicatie van je framemaat. 
  • Heb je de fiets gekocht, ga dan naar de wielerspeciaalzaak waar je je fiets in onderhoud wilt brengen voor het precies afstellen van de stand van zadel en stuur.
  • Koop liever een goede tweedehands, dan een goedkope, slechte nieuwe. Nieuwe racefiets voor een paar honderd euro? Het is hoogstwaarschijnlijk een kat in de zak met snel slijtende onderdelen. Niet doen.
  • Een carbonframe is in het begin nergens voor nodig, aluminium volstaat.
  • Zorg voor een fiets met een goede ‘groep’: jargon voor het schakelsysteem, remmen, ketting en tandwielen. Er zijn drie merken: Shimano, Campagnolo en SRAM. Hoe ‘hoger’ de groep, hoe duurder en beter. Met een zogenaamde Shimano 105 of een SRAM Rival op je fiets heb je iets in huis waarmee je prima jaren vooruit kunt.

 

Solo of in een groep
Zin in een rondje, dan pak je de fiets en je gaat. Toch is het ook leuk om bij een groepje aan te haken, of er eentje op te richten. Groepjes hebben vaak een vast fietsmoment. En daarna met z’n allen de kroeg in, aan de koffie of een hapje eten. Lukt het niet om fietsmaatjes te regelen? Plaats dan een oproep op bijvoorbeeld vrouwenwelrennen.nl of kijk op kekfietsclub.nl (ook voor vrouwen). Of gebruik de app CycleWE om medefietsers te vinden. Check ook bij je lokale racefietsdealer, soms organiseren zij fietstochten in groepsverband. Op Facebook zijn veel wielergroepjes actief: zoek op plaatsnaam en termen als fietsen, wielrennen, wieler etc.

 

les op YouTube 
Hoe neem ik zo efficiënt mogelijk een bocht? Hoe onderhoud ik mijn fiets? Hoe plak ik een band? Je ziet het op YouTube: zoek op how to + je vraag. Ook vind je daar hoe je perfect op je fiets zit, en hoe je je maten nauwkeurig opmeet.

 

Lichaamstaal
Fiets je in een groep, dan geef je door middel van tekens door waar jullie op af stevenen. De eerste begint en het teken wordt naar achteren doorgegeven.

  • Stoppen: arm omhoog.
  • Gevaar op de weg: met arm schuin naar beneden en naar achteren.
  • Tegenligger: met je arm boven je rug naar links wijzen.

 

Peter Jansen (31, kwaliteitsadviseur facilitaire organisatie) begon gewoon op een retro-fiets. Hij heeft er inmiddels 20 die hij verhuurt voor (vrijgezellen)-feestjes of uitjes (check: retrowielrennen.nl).

‘Een jaar of acht geleden stopte ik met voetballen en ging ik op zoek naar een andere leuke buitensport. Liefst eentje die zowel alleen als in groepsverband mogelijk was. Ik kwam al snel op wielrennen uit. Mijn vader had nog een oude, rode Eddy Merckx-fiets in de schuur staan. Paar nieuwe bandjes erop en gaan. Ik raad beginnelingen aan eerst te kijken of je de sport wel leuk vindt, voor je veel geld aan een fiets en outfit uitgeeft.
Vraag eens rond bij familie en vrienden, je moest eens weten hoeveel retro-fietsen er nog op zolders staan. Zo niet, dan koop je er een voor € 100 tot € 200. Ik vind bijvoorbeeld de Gazelle Champion Mondial een heel mooie. Houd goed Marktplaats in de gaten, daar komen ze voorbij. Koop ’m vooral niet op het oog; ga langs en fiets erop. Zo’n oude fiets is iets zwaarder en om te schakelen moet je met je hand naar het frame. Maar als de fiets past - dat is belangrijk - dan kan je er de eerste tijd mee voort. Later kocht ik toch een nieuwe fiets. Na anderhalf jaar tochtjes tussen de 40 en 70 kilometer in Nederland, ging ik met vrienden in Frankrijk fietsen. Ik wilde net zo hard fietsen en het liefst zonder pech, dus kocht ik een Stevens - een degelijk Duits merk - voor € 1200. Maar ik gebruik mijn Eddy Merckx-fiets ook nog voor duurritjes: ik ben gek op die retro-stijl. Toen ik trouwde heb ik dat geweten. Mijn vrienden organiseerden voor mijn vrijgezellenfeest een tocht waarbij zij allemaal op een Solex zaten, en ik gehuld in foute kleding moest voortploegen op een oude, veel te kleine Peugeot met een kinderzitje achterop. Die fiets ben ik later gaan opknappen. Tijdens het pielen in de schuur kwam ik op het idee van retrofietstochten voor groepen. Ik doe het naast m’n werk, voor de grap. Zo zie je maar waar een oude fiets van je vader toe kan leiden.’

 

Cijfers & weetjes

  • Afhankelijk van welk onderzoek je erop naslaat, beweegt wielrennen zich tussen nummer 3 en 6 als het gaat om de populairste sporten van Nederland. Wielrennen concurreert met fitness, zwemmen, wandelsport, hardlopen en voetballen.
  • 815.000 fietsen voor hun lol. 77% doet aan wielrennen, 43% aan mountainbiken en 15% aan toerfietsen.
  • Wielrenners in Nederland geven gemiddeld € 1305 uit als ze een nieuwe racefiets kopen. Men doet gemiddeld 7,4 jaar met een fiets. 
  • Wielrennen wordt bij vrouwen steeds populairder, maar het is nog steeds voornamelijk een mannensport. Vier keer zoveel mannen als vrouwen beoefenen de sport.
  • 47 jaar is de gemiddelde leeftijd van de mannelijke wielersporter. 43 jaar is de gemiddelde leeftijd van de vrouwelijke wielersporter.

 

Apps en sites

  • Bike Doctor (€ 4,99), een handige app met handleiding voor al je fietsonderhoud.
  • Nederlandse Toer Fiets Unie (ntfu.nl) voor de toertochtenkalender.
  • Strava (gratis of premium tegen betaling) dé wieler- (en trouwens ook hardloop-)app van het moment. Brengt je prestaties in kaart, en vergelijkt ze met anderen. Via Strava kun je records vestigen en routes uploaden. 
  • Online een route plannen gaat goed via routeplanner.fietsersbond.nl. De route kun je exporteren naar je fietsnavigatie.



Deze website maakt gebruik van Cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.