RADAR+ Online

Word Abonnee

tekst: Lars Aerts | fotografie: Annemarijn Bax

_Annemarijn_Bax_-_002_RADAR_SANDRA_RUTGER.jpg

Zo kom je tot rust

We komen te weinig tot rust, opgejaagd als we zijn door de verplichtingen van alledag. Tijd voor verandering!



Neem rust, word fit

Sporters weten het allemaal: een van de belangrijkste onderdelen van een training is: rust nemen, zodat spieren zich herstellen én sterker worden. Heb je op je werk of privé veel fysieke of mentale inspanning verricht? Dan geldt precies hetzelfde. Lichaam en geest moeten op gezette tijden tot rust komen om gezond, fit en veerkrachtig te blijven.


Oh, wat hebben wij het druk

De meeste mensen hebben een voorkeur voor een rustig leven, zo lezen we in het onderzoek Lekker Vrij? van het Sociaal Cultureel Planbureau uit 2016. Maar vraag je de mensen die van rust houden hun leven een cijfer te geven (0 = helemaal niet druk, 10 = zeer druk) dan geeft één op de drie zijn leven een acht of hoger. Vooral ouders van jonge kinderen ervaren hun leven als heel erg druk. Vrouwen vinden even vaak als mannen dat hun leven té druk is, maar voelen zich sneller opgejaagd. Kies je ontspanning Gemiddeld hebben wij Nederlanders zo’n 44 uur aan vrije tijd per week. Dat klinkt als een zee van tijd. Toch ervaren veel mensen een constante vorm van stress. Alsof ze van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat met tien dingen tegelijk bezig zijn, zelfs in het weekend. Blijkbaar wordt er niet maximaal ontspannen in die vrije tijd. Wat je wilt is dat je hartslag daalt, het opgejaagde en vermoeide gevoel verdwijnt, je hoofd leeg raakt en je na die periode van diepe rust weer zin hebt in je werk of andere verplichtingen. Hoe je dat bereikt, is voor iedereen verschillend. De een moet iets actiefs doen: in de tuin werken, wandelen met de hond of een zeiltocht maken. De ander knapt op van een creatieve bezigheid: schilderen, muziek maken of een trui breien. Of ze vinden rust in de spirituele hoek: door te mediteren of aan yoga en mindfulness te doen. In bad of naar de sauna gaan of een massage nemen: sommige mensen komen pas tot rust als ze écht nergens mee bezig zijn. Wil je weten wat bij jou past, stel je dan iets voor dat voor jou geen verplicht karakter heeft, en een helende, herstellende, vitaliserende uitwerking op je heeft.


Uit, die schermen!

Facebooken, twitteren, tv-kijken, internetten, appen: het zijn vaak lekkere bezigheden maar bij veel mensen leveren ze eerder onrust op dan rust. Volgens een onderzoek van de Universiteit van Californië worden we elke dag gebombardeerd met 34 GB aan informatie, twee keer zo veel als dertig jaar geleden. Om echt te ontspannen zijn online activiteiten niet zo geschikt. Zeker niet ’s avonds laat, want door het licht van het beeldscherm wordt de aanmaak van melatonine afgeremd, zodat je minder snel in slaap valt. Veel mensen hebben om te ontspannen juist een telefoon- en computervrije periode nodig. Dat kun je makkelijk afspreken met jezelf: tussen 20.00 uur en 22.00 uur ’s avonds gaan alle apparaten uit. Of: ik koop weer een echte wekker, zodat ik niet meteen ‘s ochtends vroeg een half uur op mijn telefoon zit. Alle tijd die dat op­levert, kun je besteden aan ontspanning.


Rust als routine

Hoe meer je in die ratrace zit, hoe makkelijker het is om te vergeten rust te nemen. Zorg daarom dat rust en ontspannen een routine wordt die je automatisch uitvoert, zonder erover na te denken. Denk aan: na het ontbijt drie (of vijf, of tien) minuten mediteren. Of: tijdens de lunchpauze of na het avondeten wandelen door het park. Lukt het (nog) niet om elke dag een moment vrij te maken, begin dan om de dag. Vaak is het makkelijker om met jezelf af te spreken om voor of na een andere activiteit tot rust te komen, dan op een bepaald tijdstip van de dag. Stel: je neemt je voor om elke avond om tien uur yoga-oefeningen te doen. Als je net op dat moment een fijne film aan het kijken bent, is dat tijdstip onhandig. En voor je het weet is het laat en wil je naar bed. Beter is het om bijvoorbeeld elke avond na het tandenpoetsen je oefeningen in te plannen. Tandenpoetsen doe je namelijk elke avond, ongeacht wat je allemaal nog meer te doen hebt. En de yoga daarna dus automatisch ook.


Plek voor jezelf

Vaak helpt het om je rust steeds op een bepaalde plek te nemen. Bijvoorbeeld een hoekje in of om je huis dat je alleen gebruikt voor ontspanning. Denk aan een soort altaartje met een kaarsje en wat objecten die je dierbaar zijn waar je mediteert of ademhalingsoefeningen doet. Of zet een stoel in je tuinhuisje of op zolder met een boekenkast waar je je terugtrekt om te lezen. Zet een stukje tuin af waar je groenten gaat verbouwen. Liefst trek je je daar op vaste momenten terug. Na verloop van tijd merk je dat je automatisch ontspant als je die plek opzoekt.


Even helemaal niets

Elk uur even pas op de plaats: veel mensen zweren erbij. Ze hebben een app op hun telefoon (of een programmaatje op de computer) die om de zoveel tijd een belletje geeft. Na dat signaal doe je een korte periode, variërend van 15 seconden tot een minuut, helemaal niets. Alhoewel niets: je haalt rustig en bewust adem, ontspant je lichaam, doet eventueel je ogen dicht. Dit kun je doen waar je ook bent, en het zorgt verschillende malen per dag voor een pauze voor lichaam en geest.

Meer lezen: rusthetboek.nl , Ik wil rust, Harriet Griffey




Sluiten

INHOUD
In dit RADAR+ magazine
inhoud_0218.jpg
Deze website maakt gebruik van Cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.