RADAR+ Online

Word Abonnee

DSC_2088.jpg

Roetz-bikes

Jaarlijks gooien Nederlanders 1 miljoen fietsen op de schroothoop. Het Amsterdamse Roetz-bikes gebruikt afgedankte onderdelen voor nieuwe exemplaren. ‘Het zou me niet verbazen als een product weggooien en weer een nieuwe maken strafbaar wordt’, zegt oprichter Tiemen ter Hoeven.
3nummers

Hoe ben je op het idee gekomen?

‘Ik heb werktuigbouwkunde gestudeerd en werkte bij Deloitte. Voor dat adviesbureau deed ik een project bij een grote Duitse autofabrikant die meer wilde met remanufacturing: het hergebruik van oude onderdelen en materialen. Dat vond ik heel inspirerend. Ik heb een hekel aan verspilling. Jaarlijks kopen Nederlanders 1 miljoen fietsen en ze gooien er even zoveel weg. Ik heb toen via Marktplaats een barrel gekocht en ben gaan kijken wat er nog in orde was. Vaak blijkt dat het frame te zijn, dat door zijn gewicht veel energie vergt om te maken, en dus voor veel CO₂-uitstoot zorgt. Vervolgens ben ik met verschillende gemeentelijke depots in Amsterdam gaan praten, waar al die afgedankte fietsen door de shredder gaan.’


Daar maken jullie nu mooie nieuwe exemplaren van?

‘Ongeveer 40 procent van de Roetz-bikes is gemaakt van onderdelen van oude fietsen. En voor de overige onderdelen maken we zo duurzaam mogelijke keuzes. De handvatten bijvoorbeeld zijn van kurk, een grondstof waarvoor je geen hele boom hoeft te vellen. In 2011 hebben we onze collectie op de markt gebracht, die bestaat uit een klassiek en een sportiever model en een elektrische variant. Elke fiets is uniek, omdat die zijn eigen voorgeschiedenis heeft.’


Jullie hebben het tij mee: een hippe fiets is hot.

‘Ja, in de vorige eeuw gebeurde er weinig in fietsenland, maar de laatste tien jaar zijn er veel ontwikkelingen geweest. De consument kan nu – ook bij ons - zijn eigen fiets samenstellen, er zijn allerlei intelligente technische snufjes op de markt gekomen en de fiets is inderdaad een lifestyleproduct geworden. Met een modieus exemplaar maak je een statement, maar het is extra tof als je er ook iets mee in beweging brengt. Met een Roetz-bike draag je een beetje bij aan een betere wereld. Die staat aan de vooravond van een grote verandering: we gaan van een lineaire naar een circulaire economie; spullen zullen aan het einde van hun levensduur volledig worden hergebruikt. Het zou me niet verbazen als over twintig jaar een product weggooien en weer een nieuwe maken strafbaar wordt.’


Roetz-bikes is niet alleen een ‘groene’ maar ook een sociale onderneming.

‘Onze fietsen worden in elkaar gezet door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Aanvankelijk gebeurde dat in een sociale werkplaats in Cruquius, maar omdat de politiek in 2015 heeft beslist dat die voorziening moet verdwijnen, werd dat steeds lastiger. Daarom zijn nu ongeveer dertig teamleden, van wie verschillende mensen parttime, in onze eigen fabriek actief. Daar is de sfeer geweldig, we vormen een hechte club. De productiedoelen zijn niet keihard zoals bij grote fietsproducenten, maar het is ook niet vrijblijvendheid wat de klok slaat. Omdat het een stapje verdergaat dan dagbesteding, waarbij het minder uitmaakt wat iemand presteert, zie je mensen opbloeien. Bovendien zorgen we ervoor dat ze gecoacht worden en een opleiding tot fietsenmaker kunnen volgen; een beroep waar momenteel een schreeuwend tekort aan is.’


Hoeveel fietsen rollen er uit de fabriek?

 ‘We gaan richting de 3000 per jaar, die worden via internet en zestig dealers verkocht. Dat is geen enorm aantal, maar als je bedenkt dat we met 200 zijn begonnen… En momenteel is de groei enorm. In 2016 is die verdubbeld, en de anderhalf jaar daarvoor was dat ook het geval. Een fiets van ons kost vanaf € 485 voor een stadsfiets tot € 2500 voor een elektrische fiets. Qua omzet zitten we momenteel op
1 miljoen, waaruit ik een bescheiden salaris haal. Bij Deloitte verdiende ik natuurlijk veel meer, maar daar was de voldoening lang niet zo groot. Waar ik vooral ook trots op ben, is het contract dat we drie jaar geleden met de Nederlandse Spoorwegen hebben afgesloten. Voor hen maken we jaarlijks duizend nieuwe OV-fietsen, die voor 70 procent zijn samengesteld uit de afgedankte exemplaren. Dit project, waardoor de NS 14,5 ton minder grondstoffen gebruikt, is uniek. Momenteel zijn we druk bezig meer klanten met een grote vloot huurfietsen binnen te halen.’


Nog meer toekomstplannen?

‘We willen binnen een paar jaar een 100 procent circulaire fiets ontwikkelen, die bestaat uit hoogwaardige onderdelen die allemaal voor hergebruik bestemd zijn. Het is dan de bedoeling dat de consument zo’n fiets van ons least, en dat wij hem na terugname een tweede leven geven. Dat is een ontwikkeling die je overigens steeds vaker gaat zien.’


Niet bang voor concurrentie?

‘De laatste jaren zijn er meer lifestylemerken op
de markt gekomen en dat hebben de ‘grote ­jongens’ zeker gemerkt. En die willen natuurlijk een inhaalslag maken. Maar stel dat Gazelle besluit ook ­circulair te gaan werken; dan zou ik het een enorm compliment vinden dat Roetz-bikes heeft bijge­dragen aan een verandering van de vastgeroeste fietsindustrie.’ Meer info: roetz-bikes.com




Sluiten

INHOUDSOPGAVE
In dit RADAR+ magazine
inhoud_04.png